ה-"בלאק פריידי" מאחורינו וה"סייבר מאנדיי" כבר מעבר לפינה (מחר, יום ב'). שני הימים הללו בשנה הם ימי השיא למי שמחפש לחסוך כסף בקניות באופן מסורתי, אך האם יום שישי השחור 2020 או יום סייבר מאנדיי 2020, הם הימים הכי אטרקטיביים לקניות גם השנה? הבhזניס אינסיידר טוען שדווקא לא.

כלל אצבע ידוע הוא ש"בלאק פריידי" הוא זמן טוב יותר לקנות פריטים גדולים כמו רהיטים או מוצרי חשמל. זה גם היום הטוב ביותר לעשות קניות בחנויות, אם כי אתם בהחלט יכולים גם לבצע קניות באינטרנט. לעומת זאת ה"סייבר מאנדיי" הוא יום הקניות שחל ביום שני שלאחר יום שישי השחור, בו "מחסלים" את כל הסחורה שעדיין נשארה במלאי- באונליין בלבד, ולכן הוא יום טוב יותר לקנות פריטים קטנים כמו בגדים, קוסמטיקה, מוצרי חשמל קטנים ומתנות.

במשך שנים, לפי הביזניס אינסיידר, יום שישי השחור ה- "בלאק פריידי" הוא זה ששלט מבחינת אטרקטיביות המבצעים וההיצע והותיר את ה"סייבר מאנדיי" עם הנחות יותר כגדולות אבל על מלאי מאוד מוגבל של מוצרים.
"ביום שישי השחור שווה לקנות בעיקר פריטים גדולים", מסביר סטיב קניג, סגן נשיא המחקר באיגוד הטכנולוגיה לצרכנות, " כמו בטלוויזיות, מחשבים ניידים, קונסולות משחק ועוד. במהלך השבוע של יום שישי השחור, רכישות רבות בסופו של דבר הן עבור האנשים עצמם או עבור משקי הבית שלהם".

לעומת זאת, טוען קינג, סייבר מאנדיי מוקדש בעיקר למציאת "מציאות" ואצל האמריקאים בפרט – למציאת מתנות עבור חגי הקריסמס.

אבל בשנים האחרונות המגמה התהפכה. רק בשנה שעברה ראינו בבירור כי המכירות הקמעונאיות ביום שני זינקו לשיא של 9.4 מיליארד דולר ברשת, ומומחים טוענים כי המגמה הזו תימשך גם השנה. "השנה ראינו הרבה עסקאות שצצו שבועות לפני יום שישי השחור", מסביר קניג. "קמעונאים מעודדים קונים לקנות מוקדם ומקוון - סטייה מוחלטת מהשנים הקודמות. יום שישי השחור היה אמור להיות מאופיין בתורים ארוכים, בחנויות צפופות ובמידה המטורפת למבצעים, אך זה, כמובן, בלתי אפשרי במהלך המגפה".

עם זאת, מבטיח קניג, "הקונים יכולים לצפות בקניות עבור המבצעים הטובים ביותר מבלי לעזוב את ביתם, בין אם הם בוחרים לקנות ביום שישי השחור, ביום שני בסייבר או ברגע זה".

שיגעון ה"בלאק פריידי" בארה"ב (צילום: רויטרס, חדשות)
צילום: רויטרס, חדשות

ומה בארץ?

מגיפת הקורונה השפיע על שוק האונליין בארץ בכמה רבדים. ראשית היא חייבה את כל האתרים להסיט את הפעילות שלהם לאונליין בלבד. ראינו הרבה בעלי עסקים שהקימו אתרים בין לילה או שיצקו תוכן לאתרים קיימים אבל שהייתה בהם פעילות מוגבלת בלבד.

גם מערך השירות השתפר. Ups , חברת השילוח דיווחה על עלייה של 40 אחוזים ביקושים על משלוחים פנים ארציים רק בתקופה הזו ומערך שירות הלקוחות של החברות השונות הפך לחוד החנית מכירות בתקופה הזו.
מבחינת המחירים, אנו רואים שמבצעי הבלאק פריידי ממשיכים השנה עד למחר (יום ב')- ה"סייבר מאנדיי", והם צפויים להעמיק עוד יותר לקראת השבועיים האחרונים של דצמבר- אז מתחילים לנסות להיפטר מהמלאים של השנה לקראת הדו"חות הכספיים של סוף השנה. מכיוון שרוב החנויות לא פתוחות כרגע ואין לדעת מה יהיה- רוב המבצעים יקרו ככל הנראה אונליין.

ומה לגבי אטרקטיביות המחירים בארץ לעומת אלו שבארצות הברית או באירופה? אם בשנים האחרונות התרגלנו שהמחירים בחו"ל יותר טובים, השנה זה לא בהכרח נכון.

המפעלים שעובדים ב-"נוהל קורונה" גרמו לכך שנוצר מחסור במוצרים ברחבי העולם, מה שגורם לאתרי האונליין הבינלאומיים לשמור את הסחורה "קרוב לבית" ולא לשווק אותה לארצות אחרות. גם מחירי המשלוחים האמירו שכן הטיסות הסדירות נפסקו כליל. את המחיר הגבוה של המשלוח אנחנו נאלץ לספוג, בין אם זה בעליית מחירי הפריטים או במשלוחים לא אטרקטיביים שיגרמו לכל מחיר מוצר בחו"ל להאמיר ולהיות לא אטרקטיבי לעומת מחיר אותו פריט בארץ. לכן, בין אם החלטתם לרכוש פריט כאן או באתרים בינלאומיים, יש לשים לב למחירו כולל השילוח.

הרובד האחרון הוא כמובן הסולידריות החברתית. הרבה בעלי עסקים קטנים מציעים סחורה נהדרת ושווה מאוד לקנות מהם כך שתקבלו גם סחורה איכותית, גם שירות מהיר יותר והעיקר- הכל כחול לבן.