אחת התעשיות שנפגעו בצורה הקשה ביותר ממגפת הקורונה היא תעשיית הקרוזים - הפלגות הנופש, והדבר בא לידי ביטוי במניות החברות הנסחרות בוול סטריט, שאיבדו עשרות אחוזים מאז השיאים שאליהם נסקו באמצע ינואר האחרון.

בעוד שבשנה שעברה נשברו שיאים במספר הנופשים בקרוזים והצפי ל-2020 היה אופטימי, מגפת הקורונה שינתה את התמונה לחלוטין. כעת, כשאחת החברות הבולטות בתחום - Royal Caribbean, שבין בעלי מניותיה נמצא המיליארדר הישראלי אייל עופר, המשמש כדירקטור בחברה, נדרשת לגיוס כסף נוסף, היא מספקת נתונים לא פשוטים גם לעתיד הקרוב. החברה מתכנ נת לגייס עוד מיליארד דולר - מחצית מהסכום בהנפקת מניות והיתר בהנפקת אג"ח להמרה. 

התשקיף כולל גם אפשרות להצעת מכר מצד בעלי המניות הקיימים, בהם עופר, שלפי התשקיף יוכל למכור את רוב ההחזקה שלו בחברה.

בתגובה לדיווחים על הגיוסים הצפויים, מניית רויאל קריביאן נפלה בבורסת ניו יורק ב-13.2%, ומניות החברות המתחרות - Carnival ו-Norwegian Cru ise Line, שגם הן נסחרות בניו יורק, איבדו 7.8% ו-8.4%, בהתאמה. מהשיא של אמצע ינואר, מניית רויאל קריביאן איבדה 55% מערכה, והמתחרות איבדו יותר - 72%-73%.

בין הנפגעים מנפילת המניות נמצא כאמור אייל עופר (אחיו של עידן עופר, בעלי החברה לישראל) שמחזיק במניות רויאל קריביאן, וכן מיקי אריסון (אחיה של שרי אריסון, לשעבר בעלת השליטה בבנק הפועלים), שמחזיק במניות קרניבל ומכהן כיו"ר החברה. עופר מחזיק באמצעות חברת Osiris בכ-5.3% ממניות רויאל קריביאן בשווי של 684 מיליון דולר - ירידה "על הנייר" של 825 מיליון דולר מהשיא של חודש ינואר; ואריסון מחזיק בשיעור דו-ספרתי ממניות קרניבל, בשווי נוכחי של למעלה מ-1.75 מיליארד דולר, ירידה "על הנייר" של 4.7 מיליארד דולר מינואר.

הפסידה כ-3 מיליארד דולר במחצית

רויאל קריביאן עדכנה לקראת הגיוס כי ההזמנות לשנת 2021 אמנם משופרות ביחס לחודשיים האחרונים, אך הן עדיין ברמה נמוכה לעומת התקופה שלפני מגפת הקורונה, והתמחור דומה לתמחור של השנה שעברה. לפי העדכון נכון לסוף יוני 2020, לחברה היו 1.8 מיליארד דולר בפיקדונות של לקוחות, והנתון אמור להיות דומה גם בסוף ספטמבר. כ-50% מהלקוחות שההזמנות שלהם בוטלו כבר ביקשו החזר כספי.

הדיווח של רויאל קריביאן מעדכן כי גוף בשם "פאנל להפלגה בריאה" (HSP) שהקימה יחד עם המתחרה Norwegian Cruise Line, הכולל מומחים מתחומי האפידמיולוגיה והרגולציה, העביר ל-CDC (המרכז האמריקאי למניעת מחלות) המלצות הנוגעות לשמירה על בריאות הנופשים בהפלגות.

ההנפקה הצפויה של המניות, בהיקף של חצי מיליארד דולר, יוצאת לדרך עם שורה של חתמים בראשות מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה (ולצידם סיטיגרופ, DNB, גולדמן זאקס, HSBC, ג'יי.פי מורגן ו-SEB). לחתמים ניתנת אופציה לרכישת מניות ב-75 מיליון דולר נוספים במחיר ההנפקה לתקופה של 30 יום.

הנפקת האג"ח להמרה גם היא בהיקף של 500 מיליון דולר עם אפשרות לגדול ב-75 מיליון דולר נוספים. מדובר באג"ח לפירעון בשנת 2023, והחברה מתכוונת להשתמש בחלק מכספי ההנפקה לשלם חלק מאיגרות החוב שלה בריבית 2.65% שמיועדות לפירעון בשנה זו.

לפי התשקיף, החברה מחזיקה ב-62 ספינות, שיכולות להכיל קרוב ל-140 אלף איש וששטות ליותר מ-1,000 יעדים ברחבי העולם. בשנת 2019, טרום המגפה, החברה רשמה הכנסות של 11 מיליארד דולר, רווח נקי של 1.9 מיליארד דולר ו-EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בגובה 3.4 מיליארד דולר - עלייה בכל הפרמטרים בהשוואה לשנת 2018.

עם זאת, תוצאות המחצית הראשונה של 2020 משקפות את הפגיעה של הקורונה: ההכנסות הסתכמו ב-2.2 מיליארד דולר לעומת 5.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה, והחברה עברה להפסד נקי של 3.1 מיליארד דולר.

"נקטנו צעדים משמעותיים להפחית את ההוצאות התפעוליות שלנו במהלך השעיית פעילות הקרוזים", נכתב בתשקיף. בין היתר מוזכרים צמצום כוח האדם והוצאות הנוגעות לדלק, מזון וביטוחים (משום שההפלגות ממילא לא יוצאות) וכן הורדת הוצאות שיווק. כמו כן הוצאות הוניות (CAPEX) בגובה 4.4 מיליארד דולר נדחו מ-2020-2021.

התשקיף מצביע על הצורך הגדול של החברה בגיוס. החברה מציינת שמפברואר האחרון היא פעלה לשיפור הנזילות שלה, ובין היתר הגדילה ב-600 מיליון דולר קו אשראי קיים, חתמה על הסכם הלוואה פוטנציאלי של 2.35 מיליארד דולר, הנפיקה ניירות ערך בסך 3.3 מיליארד דולר ועוד. נכון להיום, החוב שיגיע לפי רעון ב-2020 עומד על 300 מיליון דולר, וב-2021 הסכום הוא 1.3 מיליארד דולר. מדי חודש החברה "שורפת" מזומנים בגובה כ-250-290 מיליון דולר, כל עוד פעילותה מושעית.

התייחסות מעניינת לחברות הקרוזים התקבלה אתמול (ג') מהפרשן הכלכלי האמריקאי הפופולרי ג'ים קריימר, שאמר בתוכניתו mad money : "למה ציפיתם? חברות הקרוזים זקוקות לכסף". עם זאת הוא אמר שלא חשוב עד כמה החברות טובות, "האמת היא שנכון לעכשיו הן לא מורשות להפליג בגלל המגפה. תקראו לי משוגע, אבל אני מסרב להמליץ על עסק שמנוע חוקית מלעשות ביזנס. למה שתרצו להחזיק במניה של חברה שלא יכולה לפעול?".

קריימר התייחס בדבריו ל"משקיעים צעירים" שרואים לדבריו בחברות הקרוזים הזדמנות רכישה בדיסקאונט. "מניות הקרוזים לא דומות למניות אחרות שאתם משחקים איתן", הדגיש. "הן צריכות כסף, והן שמחות לקחת את הכסף שלכם ברכישת כרטיסים או ברכישת מניות".

הכתבה פורסמה במקור בגלובס