משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל היום (ג’), כך על פי דיווח של "וול סטריט ג'ורנל". התביעה טוענת כי גוגל השתמשה בפרקטיקות אנטי-תחרותיות כדי לשמור על כוחה המונופוליסטי בתחום החיפוש והפרסום בעולם החיפוש, כך על פי פקיד בכיר במשרד המשפטים המצוטט בדיווח.

התביעה הוגשה בבית משפט פדרלי בוושינגטון הבירה. תביעה זו תהיה הצעד המשמעותי ביותר שנעשה בשני העשורים האחרונים אל מול הדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

במסגרת התביעה, משרד המשפטים טוען כי גוגל שומרת על מעמדה כשומרת הסף לכניסה לאינטרנט בעזרת מערכת של הסכמים עסקיים שחוסמים מתחרים. הממשל האמריקאי יטען כי גוגל מוציאה מיליארדי דולרים המופקים מפרסומות בפלטפורמה שלה כדי לשלם ליצרני מכשירים סלולריים, מפעילים סלולריים ולמפתחי דפדפנים, כמו אפל שמפתחת את ספארי, כדי לשמור על גוגל כמנוע החיפוש בברירת מחדל. לטענת הממשל, פרקטיקות אלו מונעות כניסה של מתחרים.

התביעה גם מתייחסת להסכמים במסגרתם אפליקציית החיפוש של גוגל מותקנת מראש על מכשירים ניידים הפועלים על מערכת הפעלה אנדרואיד, כשלא ניתן להסיר את אותה אפליקציה. טענת הממשל היא כי גוגל מונעת התקנה מראש של אפליקציות החיפוש של מתחרים על טלפונים, וזאת בצורה לא חוקית.

לפי בכירים במשרד המשפטים, גוגל מחזיקה או שולטת בערוצי חיפוש המהווים 80% משוק החיפוש בארה"ב. מצב זה מונע מהמתחרים להגיע לגודל מספיק כדי להתחרות בה, מה שמשאיר את הצרכנים עם פחות אופציות ופחות חדשנות. גם המפרסמים נפגעים מכך, לטענת הממשל, כיוון שאינם יכולים לקבל מחירים תחרותיים מספיק. גוגל לא הגיבה ישירות לפרסום של הוול סטריט ג'ורנל אך החברה מסרה שהיתרון התחרותי שלה מגיע מכך שהיא מציעה מוצר שמיליארדי בני אדם בוחרים להשתמש בו מדי יום.

התביעה מגיעה לאחר יותר משנה של חקירה על ידי משרד המשפטים. התביעה מגיעה בתקופה בה קיימת ביקורת גוברת על כוחן של ענקיות הטכנולוגיה והשפעתן על חיי היומיום של אמריקאים.

הכתבה פורסמה במקור בגלובס