לפני חודש דיווחנו שעשרות אלפי עסקים בישראל חשופים לתביעות ענק, עם כניסתן לתוקף של תקנות המחייבות הנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלויות גם בעסקים קטנים. אך האם האתרים הממשלתיים והציבוריים הגדולים עומדים בחוק שהטילה הממשלה על האזרחים? ביקשנו מאיגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר) וחברת "A-2-Z נגישות ושיווק באינטרנט" לבדוק רשימה של אתרי מוסדות ציבוריים, ששירותיהם המקוונים חיוניים במיוחד בתקופה שבה כולם נמצאים יותר בבית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הנגשת אתרי אינטרנט ואפליקציות מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות לגלוש באתר בצורה מיטבית. מגוון המוגבלויות שהחוק מתייחס אליהן הוא נרחב למדי וכולל בין השאר ליקויי ראייה, קשיים מוטוריים בידיים ועוד. לא מדובר במקרים נדירים. כחמישית מהאוכלוסייה מתמודדת עם מוגבלויות כאלה ואחרות, וביניהם קשישים רבים.

בכל אתר שנדגם נבחרו באופן אקראי מספר דפים חיוניים, בהם נבדקו מספר קריטריונים המחויבים בהנגשה על פי התקנות: עיצוב האתר כך שתהיה ניגודיות בצבעים; אפשרות גלישה באמצעות תוכנת עזר מסוג קורא מסך, המאפשר לעיוורים וללקויי ראייה לעבוד עם המחשב האישי באופן עצמאי; ניווט המקלדת, המאפשר גלישה ללא עכבר אלא באמצעות המקלדת בלבד המקל על ניווט וביצוע פעולות שונות באתר לאנשים עם מוגבלות מוטורית בידיים; וכן את נגישות הטפסים והתוכן באתר.

חשוב לציין שהרחבת חוק הנגישות לעסקים לא חלה עדיין על אתרים של שירותי בריאות כמו קופות החולים ובתי החולים. נוסח החוק כן כולל אותם, אבל התקנות של הנגשת שירותי בריאות מקוונים עדיין לא תוקנו. זאת לכשעמה כבר תקלה של המדינה, שכן ההיגיון אומר ששירותי בריאות הם הראשונים שצריכים להיות מותאמים גם לאנשים עם מוגבלויות.

המובילים: ביטוח לאומי ומשרד האוצר והתחבורה

את הציונים הגבוהים ביותר קיבלו משרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והביטוח הלאומי. בשלושת האתרים, לא נמצאו הפרות חמורות ולא נמצאו תקלות מהותיות בנגישות הטפסים או התוכן. עם זאת, עדיין נמצאו תקלות נקודתיות, בעיקר בשימוש בניווט מקלדת ובקורא המסך לטובת עיוורים.

ביטוח לאומי בחיפה (צילום: משה מילנר, צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר)
המוסד לביטוח לאומי | צילום: משה מילנר, צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

טעון שיפור: משרד הבריאות, שיבא, מד"א ועיריית ת"א

דווקא באתר משרד הבריאות, המנהל בשנה האחרונה את משבר הקורונה בישראל וצריך להיות נגיש לכלל התושבים, נמצאו לא מעט הפרות ובעיות. הצ'אט המיועד למענה בנושאי קורונה אינו נגיש לניווט המקלדת ולקורא מסך, ולמעשה אינו מאפשר לגולשים רבים עם מוגבלות לקבל מענה הולם. כמו כן, לא כל האתר עומד בדרישות ניגודיות צבעים.

באתר של בית החולים שיבא תל השומר נמצא כי התפריט הראשי של האתר אינו נגיש לניווט מקלדת. בנוסף, לאורך האתר יש שימוש בצבעים שאינם ניגודיים ומקשים את השימוש ללקויי ראייה.

בית החולים שיבא, ארכיון (צילום: פלאש 90 - גדעון מרקוביץ')
בית החולים שיבא | צילום: פלאש 90 - גדעון מרקוביץ'

באתר הרשמי של עיריית תל אביב יפו נמצא כי קיים שימוש בצבע תכלת שהוא אינו נגיש. בנוסף קיים חוסר סימון לניווט מקלדת (קו פוקוס) הגורם לקושי כללי להתמצאות. באתר מגן דוד אדום, העלתה הבדיקה כי קיים קושי לניווט באתר כמו גם חלונית צ'אט הנפתחת אוטומטית, מסתירה חצי מהמסך ולא ניתנת לסגירה בקלות על ידי מקלדת.

ציון נכשל: פיקוד העורף וקופות החולים

למרבה האבסורד, נמצא כי ארבעת אתרי קופות החולים הגדולות – כללית, מכבי, מאוחדת, ולאומית – אינם נגישים דיים לאנשים עם מוגבלות.

באתר של קופת חולים מאוחדת נמצאו ליקויים רבים וביניהם: קושי במציאת מידע בשל העדר מבנה לוגי ומסודר בניווט באתר, העדר ניגודיות, חוסר יכולת ניווט מקלדת ואיזורים שלמים שקורא מסך אינו יכול להגיע אליהם. עוד נמצא שהבאנר הראשי אינו נגיש במלואו.

באתר קופת החולים מכבי נמצא כי בכניסה לאזור האישי קיימות בעיות ניגודיות, המקשות על לקויי ראייה להשתמש באזור זה. במקביל, נמצאו תקלות גם בקורא המסך, בניווט המקלדת בתוכן ובטפסים באתר.

פורטל החירום של פיקוד העורף (צילום: בדיקת נגישות)
עמוד לא מונגש ללקויי ראייה מתוך פורטל החירום הלאומי של פיקוד העורף | צילום: בדיקת נגישות

גם באתר של קופת חולים כללית נמצאו לא מעט בעיות באזור האישי שאינו נגיש לגולשים עם מוגבלות, כמו בעיות בתפריט הניווט.

באתר של קופת חולים לאומית סדר הניווט בטפסים משובש ולא ניתן למילוי, שכן הניווט קופץ ממקום למקום בלי רצף לוגי, כמו גם שיבושים קשים בניווט המקלדת.

פורטל החירום הלאומי, המרכז את המידע לציבור אודות הקורונה וההגבלות, מנוהל על ידי פיקוד העורף. שלא כמו קופות החולים וארגוני הבריאות, פיקוד העורף כן מחויב לעמוד בתקנות הנגישות. אלא שגם אתר זה נמצא כלא נגיש, כיוון שהוא מכיל אזורים שלמים שאינם ניגודיים, לצד אזורים שאינם ניתנים להגעה דרך ניווט מקלדת.

"האינטרנט חשוב שבעתיים לאנשים עם מוגבלות"

"כ-20 אחוזים מהאזרחים בישראל הם אנשים עם מוגבלות כזו או אחרת ומגיע להם, כמו כל אחד אחר, לקבל מידע ושירותים מאתרי הממשלה" אומרת, מי-טל גרייבר שוורץ, סמנכ"לית קשרי קהילה באיגוד האינטרנט הישראלי. לדבריה, "בעלי עסקים רבים, שקורסים תחת הנטל הכלכלי הכבד של הקורונה, נדרשים על פי חוק להנגיש את אתריהם. הציפייה היא שלפחות האתרים הציבוריים החיוניים כל כך בעיקר בתקופה זו, אבל לא רק, ישמשו דוגמא וידאגו להיות נגישים לכלל הציבור".

יו"ר ומייסד עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר, הוסיף כי: "עבור אנשים עם מוגבלות, ובכלל כאלו שמתקשים בשימוש באתרי אינטרנט ואפליקציות, נושא הנגישות הוא קריטי. מבחינתם, מה שחשוב זה הנוחות, היכולת להשתמש באינטרנט כמו כל אחד אחר, למרות ועל אף מוגבלותם. למדינת ישראל יש חקיקה מאוד מתקדמת בנושא נגישות אתרי אינטרנט והרבה מאמצים מושקעים לטובת הנושא. זה הזמן שאתרי האינטרנט יפעלו במקצועיות ובמטרה להיות נגישים באופן מלא ובעיקר שיהיו שימושיים. בעידן הדיגיטלי אתרי אינטרנט חשובים לכולם אבל קריטי להבין שהם חשובים שבעתיים לאנשים עם מוגבלות".

מי-טל גרייבר-שוורץ (צילום: רני עינב)
מי-טל גרייבר שוורץ, סמנכ"לית קשרי קהילה באיגוד האינטרנט הישראלי | צילום: רני עינב

אלון זכאי, מייסד ומנכ"ל A-2-Z נגישות ושיווק באינטרנט, ציין כי: "במהלך עשר השנים האחרונות ערכנו מאות רבות של בדיקות נגישות וליווי ארגונים בתהליכי הנגשת הנכסים הדיגיטליים בהתאם לתקנות. אני שמח לציין שהן רמת המודעות והן היישום בפועל השתפרו מאד. יחד עם זאת, ארגונים רבים שוכחים שאתרי אינטרנט, רשתות חברתיות או אפליקציות הם לא דלת, רמפה או דלפק שמנגישים אותם פעם אחת וזהו, אלא הם נכסים דינמיים המתעדכנים באופן תדיר. ולכן, גם אתרים שהונגשו, אבל לא פיתחו מודל שוטף של 'תחזוקת נגישות' - לא יישמרו נגישים, ולא יעמדו בדרישות החוק לאורך זמן. תחזוקת נגישות כוללת בדיקות תקופתיות יזומות, הדרכת נגישות של אנשי התוכן בארגון, טיפול שוטף במסמכים, ומענה וטיפול מיידי לכל פנייה או תלונת נגישות".

תגובות הגופים שנכשלו בבדיקה

פיקוד העורף: "פורטל החירום הלאומי של פיקוד העורף מחזיק בתוסף נגישות מקצועי, ונושא הנגישות היווה נדבך משמעותי בתפיסת הפיתוח של האתר. הפערים המצוינים בכתבה מוכרים ויטופלו בהקדם. צה״ל ופיקוד העורף בפרט רואים חשיבות רבה בהנגשת מידע מציל חיים ופועלים כל העת על מנת לתחזק ולשפר את הפלטפורמות האינטרנטיות שבתפעולם".  עוד הוסיפו בפיקוד העורף כי "בעקבות פניית N12, בפיקוד העורף תיקנו את מרבית ליקויי הנגישות שנדגמו באתר פורטל החירום הלאומי". 

קופת חולים כללית: "כללית רואה חשיבות בהנגשת אתר האינטרנט לאנשים עם מוגבלות ומשקיעה רבות בהנגשת האתר בכלל והאיזור האישי באתר בפרט, וזאת על אף שארגוני בריאות אינם מחויבים על פי חוק בהנגשת אתרי אינטרנט. לאור הפנית תשומת הלב למספר דפים שאינם מונגשים נפעל להנגשתם בהקדם. נציין כי אתר האינטרנט של כללית מונגש בהתאם לתקנות השירות כפי שהוגדרו למגזר הציבורי.

קופת חולים לאומית: "ככלל, ניתן להגיע לכל הנושאים באתר באמצעות מקלדת. החוקרים מראים שהבאנר הראשי לא נגיש. זה יוצא דופן ונטפל בכך, וכל הנושאים שבבאנר הראשי נגישים מהתפריטים. הנושא חשוב לנו ואנחנו מאד מקפידים על נגישות, הנושא משולב כחלק אינטגרלי מהפיתוחים שאנו מבצעים, כולל האפליקציה. אנחנו מבצעים בדיקות נגישות כאשר מבצעים שינויים מהותיים באתר. לגבי הטענה על סדר ניווט לא הגיוני בניווט עם מקלדת בתוך טופס - עברנו ובדקנו מספר טפסים. לא נמצא מקום עם בעיה. אם יש מקרה נקודתי - נשמח לראות ולתקן בהקדם".

קופת חולים מכבי: "מכבי נחשבת לאחד מהארגונים הציבוריים המובילים בישראל בתחום נגישות השירות ושמה על כך דגש מרכזי. אתר "מכבי Online" עובר בימים אלו שדרוג משמעותי במסגרתו האלמנטים של ההנגשה מוטמעים כבר ברמת הקוד, והמהלך יושלם בחודשים הקרובים. הוא נבנה תחת הנחיות נגישות 2.0 WCAG הבינלאומיות, המחמירות יותר מתקן AA הנדרש בחוק. נדגיש כי אפליקציית מכבי מונגשת לחלוטין ונחשבת למתקדמת ביותר בתחום הנגישות הדיגיטלית. היא פותחה בליווי ארגון "מגדל אור" לקידום אנשים עם לקויות ראייה ועיוורון. נלמד את הטענות שעלו בפנייה ונדאג להתייחס אליהן במסגרת שדרוג האתר".

קופת חולים מאוחדת: "אין לנו אפשרות להתבסס על אמירה בעל פה בדיון כזה או אחר. כשיישלח אלינו דו״ח - נתמודד איתו ונתקן הכי טוב שאפשר. יודגש כי במאוחדת פועלים להנגשת הקופה בכל תחום, יש ממונה מקצועי לעניין והנגשת השירות נמצאת בסדר עדיפות גבוה".