משרדי הממשלה החליטו אמש (ד') רשמית על פיילוט מצומצם במסגרתו עד ל-6 בדצמבר יופעלו 15 קניונים ברחבי הארץ, בחלוקה גיאוגרפית, כשבמהלך התקופה יתבצע פיקוח על מילוי הנחיות משרד הבריאות לשם מניעת התקהלות והדבקות. רק לאחר תקופת הפיילוט ובהתאם לתוצאותיו יוחלט מתי ובאיזה אופן יורשו להיפתח כלל הקניונים בארץ.

על מנת לבחון בצורה אפקטיבית את השמירה על ההנחיות, יערך הפיילוט במספר מצומצם של 15 קניונים סך הכל. במקור 9 מהמקומות היו צפויים להיות משוריינים לשלוש חברות קניונים - עזריאלי, מליסרון וגזית גלוב - אולם לאחר פניית גלובס המספר הזה צומצם ל-6 מקומות עבור עזריאלי ומליסרון (בחלוקה שווה) ואילו גזית גלוב, החברה השלישית שהייתה אמורה לקחת בו חלק, נשארה בחוץ נתונה לחסדי ההגרלה, וזאת על אף שבאוצר אישרו כי היא נבחרה במסגרת הפיילוט.

הבוקר עדכנו בממשלה כי על מנת לקבוע מי יהיו 9 הקניונים הנוספים שישתתפו בפיילוט, יערכו שלוש הגרלות בין הקניונים שאינם בבעלות שתי החברות. כל הגרלה תערך עבור פתיחת שלושה קניונים באזור מסוים לפי החלוקה הבאה: ירושלים ודרום, תל אביב ומרכז, וצפון וחיפה - כך שייפתחו שלושה קניונים בכל אזור, ותשעה קניונים בסך הכל.

הפיילוט נועד לבחון את אפשרות פתיחת ענף המסחר המשמעותי - ענף הקניונים, אשר יאפשר לרווח את הפעילות המסחרית, במקום לרכז את הקניות בחנויות הרחוב ומתחמי ביג.

קניונים המעוניינים להשתתף בפיילוט יצהירו כי הם מתחייבים לפעול על-פי הנחיות משרד הבריאות. בשלב זה לא תותר הפעלתם של קניונים אחרים מלבד אלה שבפיילוט.

ברקע: לחץ לחץ לחץ

מרגע שהוכרזה הכוונה על התחלת הפיילוט, הניסיון לפתוח את המסחר בצורה חלקית הפך למאבק רווי יצרים מאחורי הקלעים, תוך הפעלת לחץ באמצעות לוביסטים, ראשי רשויות וגורמים מעורבים נוספים.

משרד הבריאות הוא זה שקידם את המתווה לפיילוט שאושר הלילה בקבינט הקורונה, שבמקור כאמור כלל 15 קניונים, שזהותם הייתה אמורה להיקבע על ידי משרדי האוצר והכלכלה.

אז מי היו אותם קניונים שהיו אמורים להיפתח ראשונים וליהנות מהפדיונות האדירים, ללא תחרות אזורית? המאבק על זהות הזוכים המאושרים יצא לדרך כבר בסוף השבוע שעבר, כשקבוצות הקניונים מליסרון ועזריאלי הפרו את ההנחיות והסגר, והודיעו לרשתות כי הן יכולות לחזור לפעילות כבר ביום שישי בשלושה קניונים של כל אחת, תחת ההגדרה "פיילוט עצמי".

חוסר הוודאות סביב זהות הקניונים שיורשו לחזור לפעול הוביל לכך שבימים האחרונים קניונים רבים החלו להפעיל לחצים אדירים הן באמצעות התקשורת והן באמצעים משפטיים ופנייה לראש הממשלה וקבינט הקורונה ולטעון כי הם "חייבים" להופיע בין רשימת הקניונים שתפתח במסגרת הפיילוט, בליווי נימוקים שמפרטים את היתרונות של כל קניון.

בנוסף למנכ"לי מליסרון, עזריאלי, וגזית גלוב ישראל שניהלו מגעים מול משרדי הממשלה בתקווה להבטיח את מקומם, גם קניונים פרטיים בכל הארץ החלו להילחם. כך, הנהלת קניון הזהב בראשון לציון שלחה מכתב מטעם עו"ד צור פישמן כבר בסוף השבוע האחרון לרה"מ לקבינט הקורונה ולגורמים נוספים. במכתב היא טענה כי "קניון הזהב זכאי להיות חלק מהפיילוט לפתיחת הקניונים ודורש בזאת להצטרף אליו".

קורונה בישראל - דיזנגוף סנטר (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
דינזגוף סנטר. הבעלים הפעיל לחץ | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

גם דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף במרכז דיזנגוף סנטר, פנה לחברי ועדת קבינט הקורונה באמירה לפיה "אנו מקווים שגם חברי קבינט הקורונה מבינים שהסנטר חייב להיכלל בפיילוט המדובר, שכן מדובר בעסק פרטי המהווה מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית והוא מייצג את כל המרכזים המסחריים בישראל תחת שטח העצום".

בנוסף למסרים הרשמיים, בענף מודים בכך שהתרחשה הפעלת לחצים כבדה גם מאחורי הקלעים, ושמעורבים בה בין היתר ראשי רשויות. השבוע שלח יו"ר הועדה הממונה בטבריה, בועז יוסף מכתב לראש הממשלה, לשר הבריאות ולח"כ יעקב אשר, מכתב ובו הוא טוען כי קניון ביג פאשן דנילוף בטבריה "מוכרח להיכלל ברשימת הפיילוט למתווה פתיחת הקניונים".

דמות מפתיעה נוספת שהצטרפה לקלחת הזו היא אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס. מבדיקת גלובס עולה כי יצחקי מעניק שירותי יעוץ בתשלום עבור קבוצת ביג, בין היתר בסוגיה הזו.

גם רשתות האופנה והמסחר הוסיפו שמן למדורה כשאיימו (בפעם המי יודע כמה) כי במידה והפיילוט לא יצא לדרך, "נפתח את כל החנויות שלנו בכל הקניונים במדינת ישראל".

המשמעות עבור הקניונים להשתתפות בפיילוט היא קריטית, כיוון שהיא תייצר עבורם יתרון תחרותי בכך שתאפשר להם להיות הראשונים שיחזרו לפעילות במציאות שבה המתחרים שלהם סגורים, בוודאי בטריטוריה הגאוגרפית שבה יפעלו.

עד כמה זה משמעותי? מוקדם יותר השבוע דיווחנו כי נתוני ריס מציגים עליה ממוצעת של למעלה מ-100% במרכזי הקניות הפתוחים מאז החזרה לפעילות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וזאת למרות המגבלה שקובעת מינימום לקוחות שיכולים לשעות בכל חנות.

גורמים במל"ל מסרו לגלובס כי "ריכוז המידע בסוגיית הקניונים נעשה מול משרד האוצר ומשרד הכלכלה שהיוו כמתווכים מול הקניונים. במהלך גיבוש המתווה נעשתה גם התייעצות עם נציגי קניונים פרטיים. כמו כן, משרד המשפטים העיר את הערותיו בנושא".

עוד לפי גורמים במל"ל, "כדי שניתן יהיה ללמוד מהפיילוט נדרש כי תהיה יכולת השלכה ממנו על כלל האוכלוסייה. השתתפותן של הקבוצות הגדולות נדרשת משום שניתן יהיה להשליך משיטת ההפעלה שלהן את הקניונים שבפיילוט על כלל הקניונים של הקבוצה, ומתוך כך להבין את ההשלכות על אוכלוסייה גדולה של צרכנים. השתתפותם של הקניונים העצמאים נדרשת על מנת ללמוד על יכולות הפעלה של קניונים קטנים יותר. פריסה ארצית נדרשת אף היא לזהות דפוסי עבודה בהתאם לאזור גאוגרפי".