משבר הקורונה לא פסח מעל העמותות החברתיות שמטפלות באנשים בעלי צרכים מיוחדים. ההגבלות שהוטלו על העסקים איימו לרוקן את קופות העמותות, שמסתמכות על מיזמים תעסוקתיים המופעלים על ידי מטופלים והמתנדבים. למרבה השמחה, כמה עמותות מצאו פתרונות יצירתיים ברוח התקופה, שהזניקו את הכנסותיהן  ביחס לימי השגרה טרום המשבר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בעקבות ההגבלות והסגרים, בעמותת "בית הגלגלים" המציאו מחדש את המיזם הקולינרי שלהם "מעשהב", אשר מופעל על ידי צעירים עם מוגבלות וכל הכנסותיו מיועדות לשילובם בחברה הישראלית. הם מצאו מספר דרכים להפעיל את המיזם מבלי לעבור על ההנחיות. ראשית, כמו מסעדות רבות, הם יצרו תפריט משלוחים שמאפשר לתושבי אזור ירושלים והסביבה ליהנות מהמנות המוכרות ועל הדרך גם לעשות משהו טוב.

בנוסף, ב"מעשהב" הגו גם סדנאות בישול חווייתיות המותאמות לחברות וארגונים גדולים ומועברות בזום. בין החברות הראשונות להרים את הכפפה הייתה חברת Ex Libris, שקיימה סדנת כזו לכל עובדי החברה. יום קודם נשלחה לכל אחד מהעובדים חבילת מוצרים לקראת הפעילות, כך שבזמן אמת היו יכולים כל 500 עובדי החברה לבשל יחד.

"עם פרוץ הקורונה, כל האירועים בוטלו באופן מיידי ועמדנו על אפס הכנסות", אומר מנכ"ל בית הגלגלים, יונתן קרני. הוא מסביר כי "כמו בכל ההתמודדות של אנשים עם מוגבלות, הבנו שעלינו לעשות מעשה ולא לחכות שיעזרו לנו. היינו חייבים להמציא את עצמנו מחדש וכך נולד הרעיון לעשות אוכל מוכן, משלוחים וסדנאות בישול לחברות דרך הזום. העיקר להמשיך להיות בעשייה ולייצר פעילות וממשק עם הציבור". 

עמותת בית הגלגלים (צילום: בית הגלגלים)
עמותת בית הגלגלים | צילום: בית הגלגלים

לדבריו של קרני, "די מהר הבנו שהקורונה לא הולכת להיעלם כל כך מהר, ושאנחנו חייבים להתאים את אופן הפעילות למציאות ולאפשר למי שרוצה לתמוך בדרך מותאמת". הוא אומר כי הבעיה הכספית הייתה רק חלק ממה שעמד לנגד עיניו: "מעבר לנזק הכלכלי הגדול שיש לעצירה במקום, יש את הנזק הנפשי-חברתי לחברי בית הגלגלים שהפעילות והשייכות אלינו מהווים עבורם חמצן.

בעקבות ההתאמות שנעשו ב"מעשהב", לא רק שהעמותה ניצלה מהפסדים אלא אף מדווחים שם על הכפלה של ההכנסות בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה. לפני הגל הראשון הכניס המיזם לעמותה כ-20 אלף שקל וכעת הוא מכניס כ-40 אלף שקל. החידושים בפעילות ימשיכו גם אחרי שהמגפה תעבור.

סיפור ההצלחה של עמותת בית הגלגלים אינו היחיד בנוף. קבוצת "שכולו טוב" מפעילה 8 מיזמים תעסוקתיים בפריסה ארצית, שמאפשרים סביבת שיקום והכשרה למטופלים, בצורה של עסקים המנוהלים כיחידות עסקיות עצמאיות. הקבוצה מספקת שירות שיקום תעסוקתי ל-3,500 מקבלי שירות, ובנוסף לעוד 2,500 אנשים שירות שיקום. עם פרוץ משבר הקורונה גייסו בחברה את כל המשאבים והמוחות במטרה לספק פתרונות שיאפשרו לאותם המיזמים להמשיך לפעול מתוך הבנה כי הם מהווים את הקרקע היציבה והבטוחה למקבלי השירות.

כך למשל, רשת חנויות ספרי היד שנייה "סיפור חוזר" הנגישה את המשלוחים ומאפשרת להזמין ספרים לכל מקום בארץ במחירים אטרקטיביים. רשת המתנות, TNX, הקימה אתר אינטרנט למכירת מוצרים ומארזים המיוצרים על ידי המותגים היצרניים של הקבוצה. האתר מאפשר מערך משלוחים לרוב האזורים בארץ. בנוסף, שירות הולכת כלבים ("כלב טוב") המציע דוגווקרים ממשיך לפעול גם במהלך הסגר ומאפשר מענה מיוחד להולכת כלבים של אנשים הנדרשים בבידוד.

יונתן קרני בית הגלגלים
יונתן קרני, מנכ"ל בית הגלגלים. "הבנו שעלינו לעשות מעשה ולא לחכות שיעזרו לנו"

בימים רגילים, הליווי השיקומי של קבוצת "שכולו טוב" מתבצע באופן פרונטלי, במסגרת הפעילויות החברתיות והשיקומיות השונות המתקיימות ברחבי הארץ. כאשר פרץ משבר הקורונה ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, נאלצו מקבלי השירות של הקבוצה להיכנס לבידוד חברתי ולא יכלו להגיע לפעילויות ולאירועים חברתיים המתקיימים בקהילה.

"משמעות הדבר הייתה קשה מאוד - דיווחים על בדידות ודיכאון, אתגר מהותי ביכולת להגיע אליהם ולתת להם את הליווי המקצועי אותו נהגו לקבל על בסיס יומי במסגרת תהליך השיקום שלהם", מסבירים בקבוצה. וכך, תוך 10 ימים מתחילת הסגר, פעלה הקבוצה בהקמת פלטפורמה דיגיטלית חדשנית – אתר שכולו טוב, שאפשרה למקבלי השירות של הקבוצה להמשיך את תהליך השיקום שלהם למרות הסגר והבידוד.

לאתר כבר יש כ-20,000 כניסות וכ–7,500 גולשים חדשים מצטרפים בכל חודש. בימי הסגר האחרון ולאור הצלחת האתר, הפעילות המשלימה שהוא מאפשר למטופלים אף הורחבה ל-6 ימים בשבוע.