הרשתות הגדולות, שסניפיהן פרוסים בכל רחבי הארץ ומפרנסות מאות ואפילו אלפי עובדים, נותנות את התמונה הבהירה ביותר לגבי מצב המשק בתקופה הזו. שיחה עם אחד מבעלי רשתות ההסעדה הגדולות בארץ, ועם שתי מנכ"ליות של רשתות קמעונאיות גדולות ומוכרות, מלמדת על הקשיים שחווים הן העובדים והן המנהלים, על ההפסדים והחששות, על חוסר הוודאות ועל הכעס.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

רונן נמני, בעלי קבוצת "קפה קפה", מחזיק 15 מותגים שונים, ביניהם של אוכל אסיאתי, המבורגרים, פיצות וכמובן את רשת בתי הקפה המוכרת. הרשתות שבבעלותו פרוסות ביותר מ-300 סניפים ברחבי הארץ ובימים כתיקונם הן מפרנסות כ-20 אלף עובדים. אך אלו כאמור לא ימים כתיקונם.

"רשתות כמו הסושיה, ווק אוואי, רובן, כספי (שנמצאות בבעלות הקבוצה, נ"ר) – שם עדיין עובדים, עושים משלוחים, אבל זה מינורי, לא יותר מ-15%-10% עובדים בכל העסק הזה של משלוחים. מתוך 20 אלף עובדים, יש לי עכשיו 3,000-2,000 שמתפעלים את המסעדות עם המשלוחים, כל היתר נמצאים בחל"ת", הסביר נמני.

רונן נמני בעלי קבוצת "קפה קפה" (צילום: יובל דנש)
רונן נמני בעלי קבוצת "קפה קפה" | צילום: יובל דנש

גם סיגל כספי, מנכ"לית רשת חנויות הצעצועים "טויז אר אס", מדברת על הוצאת עובדיה לחל"ת. ברשת ישנם 30 סניפים ובהם כ-450 עובדים, אך כמו שאומרת כספי: "אם החנויות סגורות אין לי מה לעשות עם העובדים - אין לי במה להעסיק אותם. אני מחזיקה את האנשים שעובדים במשלוחים, שזה אומנם גם אנשי הלוגיסטיקה, גם האורזים, המלקטים, שירות הלקוחות, גם השליחים עצמם, אבל המערך הזה הוא יחסית קטן, מדובר בעשרות אנשים בלבד. את כל היתר נאלצנו להוציא לחל"ת.

"אחרי הסגר הראשון לשמחתי החזרנו את רוב העובדים, מאלה שלא חזרו, רבים הם כאלה שלא רצו בעצמם לחזור בגלל דמי החל"ת. היו לנו מקרים כאלה, אבל זה לא הרוב. רוב העובדים כל כך שמחו לחזור לעשייה, לפרנסה, לתעסוקה, למעגל החיים מה שנקרא. לצערי נאלצנו להוציא אותם עכשיו פעם נוספת לחל"ת".

"אם נישאר סגורים כמה חודשים – 80% מהעסקים ייסגרו"

החשש המרכזי שעולה בכל שיחה הוא משך הזמן הארוך של הסגר וחוסר הוודאות העצום לגבי מתווה היציאה ממנו. "בהתחלה דיברו על שבועיים של סגר, עכשיו מדברים על יותר, וגם רוצים להחריג את ענף ההסעדה, שייפתח רק בכמויות של 100 חולים ביום, שזה איזשהו תסריט דמיוני עם כמות החולים שיש היום", אמר נמני. "אז מה הם רוצים? שנחכה 4-3 חודשים ונהיה סגורים? מתי בדיוק נגיע ל-100?

"אם עסקי ההסעדה יישארו כמה חודשים סגורים אפשר לסגור לדעתי 80%-70% מכל העסקים. ואי אפשר יהיה לפתוח אותם בכלל, אנשים לא יעמדו בזה, אף אחד לא. אנחנו הרי עובדים עם זכיינים, הם אלו שמפעילים את הסניפים, יש להם את התזרים שלהם. בסגר הראשון נסגרו איזה 7-6 מקומות שלא נפתחו, ואני מאמין שבסגר השני יכולים להיות הרבה יותר. הסגירה הרי היא לא מהיום להיום, אנשים חישבו שניים-שלושה חודשים קדימה. עכשיו אפילו לא הגיעו השלושה חודשים האלה כבר יש לך סגר שני".

איילת צרפתי רוזן, מנכ"לית iDigital (צילום: יח"צ)
איילת צרפתי רוזן, מנכ"לית iDigital | צילום: יח"צ

איילת צרפתי רוזן, מנכ"לית רשת iDigital שמוכרת מוצרי אפל ב-18 סניפים ברחבי הארץ, מספרת גם היא על הירידות במכירות. "אחרי הסגר הראשון הפעילות חזרה לעצמה, אבל בחודשי הסגר, למרות המכירות באונליין והמוקד הטלפוני, הייתה ירידה של 70% במכירות. אחרי שני סגרים אני בכלל לא בטוחה שזה דבר שיוכל להחזיר את עצמו".

בתשובה לשאלה אם היא חוששת מסגירה של סניפים בעתיד הקרוב וצמצום של הפעילות, ענתה צרפתי רוזן: "אני ממש מקווה שלא, אבל אחד הדברים שלמדתי כמנכ"לית בתקופה הזו, זה להפסיק לתכנן קדימה מדי. זה כמעט מנוגד למה שמנכ"ל אמור לעשות, כי באמת המציאות משתנה משבוע לשבוע, אין משמעות לתכנונים של חודשיים-שלושה קדימה, כי אתה פשוט לא יודע מה יהיה".

סיגל כספי, מנכ"לית טויז אר אס (צילום: יח"צ)
סיגל כספי, מנכ"לית טויז אר אס | צילום: יח"צ

גם כספי מספרת על התאוששות אחרי הסגר הראשון: "אפשר להגיד שכשחזרנו מהסגר הראשון ההתאוששות הייתה די מהירה. בהתחלה הייתה אפילו התנפלות, אנשים היו צמאים ורצו לחנויות. אחר כך זה התמתן קצת אבל זה שמר על איזושהי יציבות. אבל כרגע אנחנו מאוד מודאגים כי נראה שהסגר הולך להיות הרבה יותר ארוך. אנחנו כבר 10 ימים בתוך הסגר ועכשיו מדברים על עוד חודש ואולי יותר. פה אנחנו צופים הפסדים גדולים של עשרות אחוזים אם לא יותר".

"לא היו אצלנו הדבקות, לא ברור למה סגרו"

שלושתם העלו טענות רבות כלפי המדינה, מהצורך בהפחתת מע"מ לעסקי המסעדנות, דרך פטורים גורפים מארנונה ומיסוי עירוני, ומתן מענקים באופן מיידי. עם זאת הטענה המרכזית ביותר מבחינתם היא דווקא הסיבה, או יותר נכון היעדר הסיבה, לסגירה. כל אחד מהם טען שבסניפי הרשת שלו אין בכלל הדבקות, שכללי הריחוק החברתי והמסכות נשמרו כהלכה, ושגם אם מחליטים לסגור, לפחות היו צריכים לאפשר פתיחת סניפים לאיסוף הזמנות.

סניף "טויז אר אס" בסגר השני (צילום: יח"צ)
סניף "טויז אר אס" בסגר השני | צילום: יח"צ

"כבר בדקו ויש הוכחות לכך שבמסעדות התחלואה כמעט ולא קיימת כי אנחנו כן מקפידים על כל ההנחיות", אמר נמני. "בתכל'ס לא הייתה הדבקה במסעדות וזה דברים שהם יודעים, ובכל זאת מדברים על לפתוח את המסעדות מהסגר השני בכמות של 100 חולים ביום, זה לא הגיוני. לא מספיק שלא פתחו, אפילו את הטייק אוואי הם לא השאירו, בסגר הראשון זה היה ובסגר השני החליטו לבטל. וזה ממש מיותר כי תמיד הקפידו שם על כל הכללים".

גם כספי טוענת: "כשפתחו את החנויות אחרי הסגר הראשון אנחנו נערכנו לפי כל ההנחיות לפי התו הסגול, גם מבחינת הצוות וגם מבחינת הלקוחות. שמרנו על ההנחיות ואני חושבת שיכולנו להמשיך ולתפקד במסגרת ההנחיות האלה, גם אם הן היו אפילו מחמירות יותר. היה עדיף להחמיר בהנחיות ולא ללכת לסגירה מוחלטת.

"ואם לא לפתוח ממש אז לפחות לאפשר ללקוחות להגיע לאיסוף עצמי, שגם את זה כרגע לא נותנים. אם בן אדם עושה הזנה טלפונית או באינטרנט והוא רק מגיע לקחת, ויוצרים עמדה כזו בחוץ או שאפילו מוסרים לו את זה לאוטו, אפשר היה להיערך לדבר כזה בחניונים של הקניונים, וזה היה מקל מאוד גם על הלקוחות וגם על הרשתות".

_OBJ

"זה גם לא מקום שמייצר התקהלות", הסבירה צרפתי רוזן, בהתייחסה לחנויות שלה ובכלל לחנויות. "סגירת הקמעונאות היא גם מכה מאוד גדולה מבחינה כלכלית, ומבחינה בריאותית יש לה אפקט מאוד קטן. כלומר אם מחפשים מקומות שמייצרים התקהלויות והרבה מאוד אנשים שנמצאים הרבה מאד זמן יחד – זה לא המקומות האלה. זה שהכניסו את כולם לאותו סל זה מאוד לא נכון ואם מחפשים איזשהו איזון נכון בין פגיעה בכלכלה לבין מלחמה בקורונה – לסגור את הרשתות הקמעונאיות ובכלל חנויות, המשמעות לקורונה היא מינורית".