N12
פרסומת

הקורונה הפכה את הציבור הישראלי לפסימי יותר מאי פעם - מדד אמון הצרכנים לחודש יולי

בלי תקווה לשיפור במצב הכלכלי של המדינה או של הבית הפרטי • בלי כל תכנון לרכישות גדולות ומשמעותיות • הציבור הישראלי לא מאמין בכלכלה שלו וזה ניכר בכל פרמטר • הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עם תמונת מצב מטרידה

נועה רויכמן
פורסם: | עודכן:
שוק מחנה יהודה בירושלים
שוק מחנה יהודה בירושלים | צילום: יונתן סינדל פלאש 90, פלאש/90
הקישור הועתק

המדד שבודק את האופטימיות של הציבור הישראלי בנוגע למצבם הכלכלי, נמצא בצניחה, כך פרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. השילוב של אי הוודאות שיוצרת הקורונה, יחד עם חוסר הבהירות בנוגע לתוכנית הכלכלית ולמענקים, ומעל כל אלו מתנוסס החשש מסבב בחירות נוסף, מכים את "מצב הרוח" של המשק בצורה אנושה. המדד מוכיח: אנשים לא רואים שיפור באופק ונמנעים לחלוטין מרכישות גדולות ויקרות.

מדד אמון הצרכנים שפרסם הלמ"ס, נותן ציון לאופטימיות או הפסימיות של הצרכנים בנוגע למצבם הכלכלי. הציון נע בין פלוס 100% (אופטימיות מוחלטת) למינוס 100% (פסימיות קיצונית). באופן לא מפתיע האופטימיות של הצרכנים בחודש יולי רק ירדה, והגיעה לרמות הנמוכות של תחילת הסגר הראשון, עם ציון 30%-.

מתוך ארבעת הפרמטרים שבוחנת הלמ"ס במדד אמון הצרכנים, ההחמרה הגדולה ביותר נחזתה בסקר הכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה. לאחר שכבר ביוני התקבל ציון נמוך (24%-) שמעיד על חוסר כוונה לרכישות גדולות, ביולי הירידה כמעט הכפילה את עצמה והפסימיות הגיעה לציון 42%-.

הקורונה משגעת את הצרכן הישראלי

גם הפרמטרים האחרים המשיכו לצנוח, גם אם באופן מתון יותר: הצפי לשינוי חיובי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה ירד ב-11%, מ-34%- בחודש יוני, ל-43%- ביולי. והשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה ירד ל-13%- (ביוני 6%-). רק המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה כמעט לא זז (הגיע ביולי ל-22%- אחרי 23%- ביוני).

מאז הגיעה הקורונה לחיינו ובחודש מרץ המדד "משתגע": תחילה, עם הטלת הסגר, צנחה האופטימיות לרמה שלא נראתה פה מאז ומעולם, והמדד הכללי קיבל ציון 31-. בחודש מאי, בין גלי הקורונה, הוא קפץ מעלה לציון 14%-, ובחודשיים האחרונים אנו חוזים שוב בירידה דרמטית.

פרסומת

פערים בין יהודים לערבים

על אף שכולם חווים פסימיות מסוימת, המדד מציג פערים משמעותיים ברמות האופטימיות של מגזרים שונים: כך למשל בקרב האוכלוסייה הערבית עומד ערך המדד על 38%- בעוד בקרב האוכלוסייה היהודית עומד ערכו על 28%-. קיים גם פער צפוי בין המועסקים לאלה שאינם מועסקים, אם כי הוא לא גדול כפי שניתן היה לחשוב: בקרב המועסקים ירד ערך המדד ל-28%- ביולי ובקרב אלה שאינם מועסקים ירד ערך המדד ל-33%-.

הפגנה בתל אביב
פער בציפיות בין היהודים לערבים | צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

גם מדד האמון היחסי, שמחושב ביחס לתקופת הבסיס (מרץ 2011 עד פברואר 2012) הציג ירידות חדות. ביולי 2020 מדד אמון הצרכנים היחסי ירד ל-35 אך במאי חל שיפור ניכר בערכו של והוא עלה ל-98. עם זאת ההחמרה בחודשיים האחרונים הקצינה - 63 ביוני ו-35 ביולי והיא מצביעה על כך שהציבור הולך ונהיה פסימי בנוגע למצב הכלכלי.