בזמן שהממשלה מתכנסת לישיבה מכרעת בנוגע להגבלות המחמירות בחגי תשרי, הציבור הישראלי נערך לסגר כללי שני בתוך מספר חודשים. עם הפרסומים על הסגר הקרב, נרשמה תנועה ערה של קונים שצבאו החל מסוף השבוע על הסופרמרקטים, חנויות מוצרי החשמל, המספרות ומכוני היופי כדי להגיע מוכנים לתקופה המאתגרת. התוצאה: עלייה של עשרות אחוזים במכירות בהשוואה לתקופת החגים בשנה שעברה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

ברשת "ויקטורי" אמנם הבהירו ללקוחותיהם כי ימשיכו לספק שירות גם בתקופת הסגר, כפי שקרה בחודשים מרץ ואפריל, אך עדיין נרשמה עלייה של 30% במכירות בהשוואה לתקופת הזהה אשתקד. "כחלק מהיערכות הרשת לקראת היתכנות לסגר נוסף, תגברנו את מערך השירות, הליקוט והמשלוחים", אמר אייל רביד, מנכ"ל הרשת ומבעליה. "חידדנו את נהלי הבטיחות במטרה לשמור על הביטחון התזונתי של תושבי המדינה ולעמוד בעומסים הצפויים בהזמנות האונליין".

קונים בסופר בקורונה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
"החשש ממחסור עושה את שלו". אילוסטרציה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

המוצרים המבוקשים ביותר לקראת החגים הם בשרים, יינות, מזון קפוא, דגים טריים, קפה ותה, טחינה, ירקות קפואים, חטיפים מלוחים ומתוקים, קמח רגיל וקמחים מיוחדים. ב"ויקטורי" ביקשו להדגיש כי הצריכה המוגברת לא צפויה לגרום למחסור בסניפים: "אנו עם מלאי גדול של סחורה, כך שאין ממה לחשוש".

גם ברשת מוצרי הנוחות "YELLOW" מורגש הלחץ שלפני הסגר. "בעקבות ההצהרות על הסגר ששוב מרגיש קרוב מתמיד, מורגשים עומסים ותורים במרבית הסניפים", מסרו ברשת. "החשש ממחסור עושה את שלו, כשאנשים מעדיפים קנייה מהירה הביתה ולא התקהלויות בסופרים הגדולים".

קורונה בישראל - סניף שופרסל (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
עלייה של עשרות אחוזים במכירות. אילוסטרציה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

דווקא ברשת "שופרסל" ניסו להרגיע את הלחץ. אמנם קיים מחסור במלפפונים עקב גל החום הקיצוני, אולם בחברה העריכו שהנושא יטופל בקרוב. כחלק מהיערכות החברה לסגר, "שופרסל" תגברה את הסניפים ואת מערך האונליין, ובמוצאי שבת פתחה 26 סניפים נוספים.

זינוק של עשרות אחוזים

ב"מחסני חשמל" עדכנו כי בעקבות ההכרזה על הסגר נשבר שיא בן חמש שנים בהיקפי הפדיון של הרשת בסוף השבוע שלפני ראש השנה. "המוצרים הלבנים גדלו ב-20% בהשוואה לממוצע היומי ברשת, כשרבי המכר היו המקפיאים שהציגו גידול של 78% בהשוואה להיקפי המכירות היומי הממוצע", פירט לירון כץ, סמנכ"ל ברשת במחסני חשמל. "קטגוריית המזגנים והמחשבים קפצה ב-40%, שואבי האבק גדלו ב-35%, הבלנדרים ב-32% ומחלקת המוצרים לבית ולמטבח רשמה זינוק של 15% בהשוואה להיקף המכירות היומי הממוצע ברשת".

לקראת פתיחת המשק  (צילום: פיטוסי , פלאש 90)
"השילוב של סגר וחג הוציא אנשים מהבית". אילוסטרציה | צילום: פיטוסי , פלאש 90

גם ברשת "דינמיקה סלולר" זיהו זינוק של כמעט 50% במכירות החל מסוף השבוע האחרון. "כשכולנו חיים לצד הקורונה ונערכים למגבלות נוספות, גדל הצורך בטכנולוגיה לטובת לימודים מרחוק ופנאי לילדים", אמר אלי אדדי, מנכ"ל הרשת. "אנשים נערכים ומקדימים קניות לחג. המוצרים המבוקשים ביותר הם מוצרי גיימינג, לפטופים, מכשירים לילדים, מוצרי מוזיקה ואוזניות, ומסכי טלוויזיה".

ברשת "באג" ציינו כי הזינוק בביקוש למוצרי טכנולוגיה זהה לעלייה שנרשמה לפני הסגר הראשון. "בשבוע האחרון נרשמה עלייה בתנועת לקוחות בחנויות, באונליין ובשירות הלקוחות", מסרו. "השילוב של הסגר הקרב והחג הוציא אנשים מהבתים ואנו צופים שהמצב יימשך בימים הקרובים".

קורונה בירושלים - שוק מחנה יהודה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מקדימים קניות לחג. אילוסטרציה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

"לקוחות מבקשים להגיע עכשיו"

לא רק בעולם המזון ואלקטרוניקה נרשם זינוק של עשרות אחוזים במכירות. גם בעולם היופי והעיצוב השיער מצביעים על עלייה ניכרת בכמות הפניות של הלקוחות. "אנשים שיש להם תור לעוד שבועיים מבקשים להגיע כבר עכשיו", סיפר מעצב השיער החיפאי, איציק כרסנטי. "המילה סגר משפיעה מאוד על הלקוחות. אנשים בחרדה מהמצב ולא יודעים כמה זמן ייסגרו בבתים. מי שרגיל להסתפר, לצבוע או לסדר את הזקן כל שבוע יעשה הכל כדי להשיג תור למספרה לפני כניסת הסגר".

"מדובר באסון טבע של ממש", המשיך כרסנטי. "אני מכיר לא מעט מעצבי שיער שלא שרדו את הסגר הראשון ונאלצו לסגור את המספרות שלהם, או מנהלי מספרות שלא יכולים להחזיק עובדים כי הכסף נגמר. לבעלי העסקים הקטנים אין כסף בצד וכשהעסק לא פועל הם קורסים. אנשים בהיסטריה מהמצב".

ספר עם מסכה (עיבוד: מקסים דינשטיין, פלאש 90)
"אנשים יעשו הכל כדי להשיג תור לפני הסגר". אילוסטרציה | עיבוד: מקסים דינשטיין, פלאש 90

יומנו של מעצב השיער ניר גבאי מכיכר המדינה בתל אביב כבר מלא לגמרי, אך לדבריו כמות התורים שנרשמו השנה נמוכה יחסית לימים שלפני החג: "יש הרבה לקוחות ותיקות שאומרות: 'אם אנחנו כבר הולכים לסגר, נגיע למספרה אחרי שיסתיים'. מי שבעיקר סובל משינוי המדיניות אלה בעלי העסקים והעצמאיים".

"זה לא קל להחזיק עסק בימים כאלה", הוא הסביר. "הלקוחות הקבועות שלנו בקושי מגיעות. יש לי לקוחות ששבעה חודשים לא יצאו מהבית, ואנחנו שולחים להן דרך הילדים צבע. המצב לא פשוט, אבל נעבור את זה. זה לא מובן מאליו שאני מדבר איתך ממקום שעובד עכשיו, נעבור גם את זה".

מעצב השיער יוגב בוקובזה מבאר שבע תיאר מצב דומה לזה ששיקף גבאי. "יש פחות עבודה ופחות הזמנות", הוא אמר. "אם בימים האלה היה תור של לקוחות שרצו להתארגן ולהסתדר לקראת החג, הלחץ ירד משמעותית בגלל שלא צפויות ארוחות גדולות ואין אירועים בגלל הסגר. העבודה ירדה בצורה משמעותית ולא אופיינית לימים שלפני החגים".