ישראל במיתון והשמיים עדיין סגורים לרוב היעדים התיירותיים, אבל ישראלים רבים לא מוותרים על חופשת הקיץ – והוצאותיהם מטפסות בהתאם. מתחילת חודש אוגוסט חל זינוק ניכר בחיוב כרטיסי האשראי של הישראלים, כשהקפיצות הגדולות ביותר נמצאות במדדי המלונאות, המסעדות, הפנאי וה"שופינג". בנק ישראל פרסם היום (רביעי) את המספרים, על בסיס נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), שתואמים למגמות במדד החזרה לשגרה של N12.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

על פי הנתונים העדכניים, הישראלים מגהצים את כרטיסי האשראי שלהם ביותר מ-1.2 מיליארד שקל בשבוע – הנתון הגבוה ביותר מאז סוף חודש מאי, אז בוטלו ההגבלות בתום הגל הראשון של הקורונה.

הממוצע השבועי לחשבונות במסעדות ששילמו הישראלים בכרטיסי אשראי עומד כעת על יותר מ-60 מיליון שקל – זינוק של קרוב ל-50% לעומת המצב לפני שבועיים בלבד. רמת ההוצאות הנוכחית במסעדות דומה לזו הממוצעת לפני פרוץ מגפת הקורונה.

גם בתחום התיירות חלה התאוששות משמעותית. הטיסות לחו"ל, שהחלו לצאת בטפטופים אל מספר יעדים מצומצם, עדיין לא מורגשות במדדים. במקום חופשה בפריז או בלונדון, הישראלים מזמינים חדרים באתרי הנופש באילת ובצפון הארץ. בתוך שבועות ספורים זינקה ההוצאה הממוצעת על מלונאות פי 2.5 ליותר מ-30 מיליון שקל. ממוצע התשלומים לסוכנויות הנסיעות הוכפל לכדי כ-10 מיליון שקל.

במקביל, נראה כאילו מי שוויתר על הנופש מוציא את תקציב החופשה על קניות, אופנה ועיצוב הבית. ההוצאות על ביגוד כמעט הוכפלו בתוך שבועיים לרמה של יותר מ-60 מיליון שקל. מגמה דומה נרשמה בענפי מוצרי החשמל (כ-65 מיליון שקל) וריהוט הפנים (יותר מ-30 מיליון שקל).

הסגר הממושך בבתים, המעבר של חלק גדול מהמשק לעבודה מהבית, הילדים שלא נמצאים במסגרת חינוכית באופן סדיר והיעדר האפשרות לנסוע ולטייל בעולם גרמו לכך שישראלים רבים החליטו להשקיע בבית וזה בא לידי ביטוי בעלייה בהוצאות על שיפוצים ורכישת ריהוט.

בתי מלון על קו חוף הים באילת (צילום: פלאש 90, משה שי, חדשות)
אילת. במקום חו"ל - נופשים בארץ | צילום: פלאש 90, משה שי, חדשות

לדברי פנינה רווח, מנכ"לית קס גרופ, המקימה את דיזיין סיטי עיר העיצוב הנבנית בימים אלה במישור אדומים: "בחודשים האחרונים, עם הימשכות משבר הקורונה וההתקדמות המאסיבית בבניית עיר העיצוב, אנחנו חווים עלייה משמעותית בביקושים מצד מותגי עיצוב הבית. במתחם מדווחים על מעל ל- 40 עסקאות שנחתמו בשלושת החודשים האחרונים.

"יש עסקים שלא יינצלו"

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי cofacebdi, מציינת כי את ההשפעה של הגידול בהוצאות הצרכנים רואים גם במצב העסקים. לדבריה, "אנחנו בודקים מאז תחילת המשבר את מספר העסקים שנקלעו לקשיים. הצפי למספר העסקים בקשיים הגיע לשיאו ב-13 במאי ועמד על כ- 75,000 עסקים בקשיים. הצפי בשעתו היה לגידול של 30,000 עסקים שיקלעו לקשיים בגלל משבר הקורונה, בנוסף למספר עסקים בקשיים 'רגילים'. מאז אנחנו רואים ירידה מסויימת בתחזית לקצב הגידול של עסקים שנקלעים לקשיים ובעלי פוטנציאל סגירה. התחזית העדכנית להיום היא ל-68,000 עסקים בקשיים ובעלי פוטנציאל סגירה. כלומר לגידול של כ-24,000 לעסקים שיסגרו ביחס לשנות פעילות רגילה".

תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת cofacebdi (צילום: יח"צ)
תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת cofacebdi | צילום: יח"צ

ינאי מזכירה שלמרות חגיגת ההוצאות, המשק עדיין מצוי במשבר עמוק: "כמובן שככל שמשקי הבית מגבירים את הצריכה הם מזרימים חמצן לעסקים ומאפשרים להם להתאושש מהמשבר. עם זאת, יש עסקים שנפגעו פגיעה אנושה והפסד ההכנסות בשיא המשבר הכניס אותם למצב שבו גם צריכה מוגברת אינה יכולה לגשר על הירידה בהכנסות בתקופת המשבר, לא יינצלו ואלו שנכנסו למשבר במצב פיננסי פחות טוב משך הזמן עד לנפילה יתקצר לעומת זמנים רגילים. בנוסף יש עסקים שעדיין לא נהנים מצמיחה בהכנסות כמו אולמות אירועים, עסקים בענף התרבות ועוד. ולכן ההערכה שלנו היא שכ-24,000 עסקים בישראל יסגרו כתוצאה ממשבר הקורונה בנוסף לסגירת עסקים רגילה שמתרחשת כל שנה".