עוד לפני כניסת ההגבלות החדשות לתוקפן, הגל השני של הקורונה כבר החזיר את המשק הישראלי חודש אחורה. לפי מדד החזרה לשגרה של N12, המשקלל אינדיקטורים שונים במשק, אנו נמצאים במגמת רגרסיה מתמשכת. נכון לשעה זו עומד המדד על 66.5% - נתון נמוך המקביל למצב בו כבר היינו ב-14/6. זאת כאשר נתון של 100% מייצג את המצב לפני פרוץ המגפה. ניתן לשער שהסגר הקרוב ידרדר את המדד עוד יותר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

מדד החזרה לשגרה מתעדכן מדי יום לפי נתוני הצריכה והייצור במשק. הנתון הנמוך ביותר מתחילת המשבר היה לפני שלושה חודשים, בעיצומו של סגר פסח, אז עמד המדד על 27% בלבד. מתחילת מאי החל המדד לטפס בהדרגה, עד לשיא של 70.7% בתחילת החודש הנוכחי. אלא שמאז ה-5/7, אז הודיעה הממשלה על חידוש ההגבלות על בתי עסק שונים, יורד המדד מדי יום כמעט.

מדד החזרה לשגרה מורכב ממספר אינדיקטורים, ששקלולם יוצר מדד יומי אשר ניתן ללמוד ממנו את כיוון ועצמת השינוי בפעילות המשק. המדד בנוי כך שחציו הראשון מבוסס על נתוני הצריכה במשק, ואילו חציו השני מבוסס על נתוני הייצור של המשק.

ניתן ללמוד הרבה מהגרף המשקלל את שיעור הוצאות הצריכה של הישראלים ביחס לשגרה. חלק מהמדדים, כמו הוצאות על מזון ברשתות השיווק, פארמה והלבשה, נמצאים כיום בשיעור של יותר מ-100% - כלומר גבוהים מאשר בימים כתיקונם. ככל שההגבלות במשק מתהדקות ומפלס הלחץ עולה כך רוכשים הישראלים יותר. בהקשר זה זכורה עדיין הבהלה לנייר טואלט ולביצים במהלך הסיבוב הראשון של הסגר.

 

לעומת זאת, הוצאות שמוגדרות כ"פנאי" נמצאות ברמה נמוכה של 42%. הוצאות על מזון מהיר עומדות על 74% ביחס לשגרה וההוצאות על מלונאות על 70%. כלומר, תיירות הפנים ירדה אבל לא קרסה לחלוטין, כיוון שישראלים רבים המירו חופשות בחו"ל בחופשות בארץ. עובדה זו נתמכת במספרים האפסיים של ההוצאות על טיסות – כ-0.7% לעומת העידן שלפני הקורונה.  

מנכ"ל האוצר לשעבר: "לא צריך סגר מלא"

אחד האינדיקטורים המרכזיים שמשכו בעשרת הימים האחרונים את המדד כלפי מטה הוא מצב התחבורה והתנועה בכבישים. השימוש בתחבורה צנח מכ-87% ביחס לשגרה ב-6 ביולי לכ-72% אחוזים בלבד כיום. ירידה זו עשויה להיות מוסברת בזינוק בתחלואה ובנתוני האבטלה שחזרו לעלות, שגורמים לאנשים להישאר בבתים. נתון מדד התחבורה מייצג חישוב הכולל בתוכו את נתוני הגלישה בשעת העומס, בין 7-8 בבוקר, באפליקציית Waze אצל משתמשי פלאפון וכן את נתוני צריכת הדלק והתחבורה מנתוני כרטיסי האשראי מחברת שב"א.

מדד החזרה לשגרה של N12 נבנה בעזרת מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, יוסי קוצ'יק. "הציבור נמצא בחוסר ודאות וזה משפיע ישירות על היקף הצריכה", מסביר אריאב.

 

אריאב אינו תומך ביציאה לסגר מלא ומציע להסתפק בסגרים איזוריים לפי האיזורים ה"אדומים". לדבריו, "ללא אמון הציבור אי אפשר לעשות סגר יעיל. כרגע הממשלה רק מכבה שרפות. צריך השקעות ציבוריות לטווח הארוך ותמריצים להחזרת עובדים אל שוק התעסוקה. כל עוד לא יחול שינוי משמעותי במדיניות, אני לא אופטימי".