תאריך מדויק עדיין אין, אבל ברכבת ישראל מתכוננים למציאות החדשה כששוק העבודה יחזור לפעילות מלאה. 145 אלף נוסעים השתמשו ברכבת ישראל מדי יום בשנת 2019, והתפוסה לא פעם הגיע ל-130% בקרונותיה. מישהו זוכר היום את הצפיפות ברציפים והחיפוש אחר מקום ישיבה בשעות העומס? להיפך - משבר הקורונה הביא לגעגועים לרכבת שתנועתה נעצרה לחלוטין ב-25 במרץ.

בשבועות הקרובים (אם לא יהיה שינוי דרמטי בהתמודדות עם הקורונה) תחזור רכבת ישראל לפעול. הנושא נמצא היום בדיונים במשרד התחבורה "בשים לב לצורכי המשק מחד, ולסטטוס מיזמי ההאצה המבוצעים בימים אלה מאידך. במקביל נשקלת חלופה למענה זמני באמצעות היסעים," נמסר ממשרד התחבורה.

כמו בתחומים אחרים במשק, "החזרה לשגרה" ברכבת תתבצע גם היא בהדרגה. בכל מקרה, גם כשיינתן האור הירוק מצד משרד הבריאות וראש הממשלה, ייקח לאנשי רכבת ישראל כמה ימים להתארגן משום שכול הרכבות על קרונותיהן מאופסנות היום במתחמי חניה בלוד, חיפה ובאר שבע.

ההערכה בסביבת רכבת ישראל היא שפתיחת הקווים והתחנות תתבצע בתהליך הפוך מסגירתם בתחילת משבר הקורונה – אם תחנת נתב"ג הייתה הראשונה שנסגרה (ב-11 במארס), היא כנראה תהיה האחרונה שתיפתח, מן הסתם גם כי הביקוש לקווים אליה יהיה אפסי עד שנחזור לטוס.

לאחר מכן ירדו כל הרכבות לתדירות של רכבת אחת לשעה, ולכן גם החזרה תהיה דומה כשבשלב הראשון זו תהיה התדירות. כמו כן, ההערכה היא שהרכבות יפעלו בטווח שעות מצומצם יותר – לא בלילה ולא בימי שישי ומוצאי שבת.

כמו כן, תהיה סגירה מידית של תחנות שנפתחו, אם תהיה התפרצות קורונה ביישוב בו הן ממוקמות. עוד מדגישים במשרד התחבורה, כי הנסיעה ברכבות תתבצע "תחת תנאי היגיינה מחמירים ובפיזור נוסעים גדול כדי למנוע צפיפות".

מעבר למסכות שכולנו מחויבים לעטות אותן ממילא ובדיקת חום בכניסה לתחנה, ההערכה היא שמשרד הבריאות יגביל בהתחלה את מספר הנוסעים בכול קרון כך שייווצר מרחק בטוח בין נוסע לנוסע - כנראה, נוסע אחד בכול רביעיית מושבים, עם הפנים הפוך לנוסע ברביעיית המושבים הסמוכה. יש הטוענים בדיונים כי יש מרחק מספיק, עקב השולחן המפריד, בין הנוסעים בכול שני מושבים לכול כיוון, ולכן אולי אפשר יהיה להכניס נוסע אחד בכול שני מושבים כאלה. גם על כך יש ויכוח, כאמור.

מקומות ישיבה מסומנים

בנוסף, יש מחשבה להשתמש בשלב ראשון ב"מקומות שמורים"; כדי לשמור על מספר הנוסעים המוגבל בקרון, כול אחד ירכוש כרטיס מקום שמור שבו יסומן מקום הישיבה שלו, מה שיאפשר לשלוט טוב יותר בצפיפות בקרונות.

מה יקרה עם הצפיפות ברציפים? לטענת משרד התחבורה תהיה בקרה על הצפיפות, כך שאולי ייפתחו יותר עמדות ומספר המאבטחים והסדרנים יגדל כנראה. יוצבו אולי סדרנים ליד הקופות האוטומטיות ויקפידו על מרחק בין נוסע לנוסע. סדרן שיראה שהרציף מלא ואין שמירה על מרחק של שני מטרים אחד מהשני, יסגור את הרציף לנוסעים נוספים. זה עלול להביא למפח נפש של נוסעים שתכננו לעלות על רכבת מסוימת, ולא יצליחו בגלל הצפיפות על הרציף. אבל גם על זה מבטיחים להתגבר ברכבת.

אפשר יהיה גם לסגור את תחנת הרכבת לפרקים במשך היום, לעומת תחנת אוטובוס, לתחנת רכבת יש שערים בכניסה, ואפשר יהיה לסגור אותם במידה שהצפיפות באולם הנוסעים תעלה על המותר. גם מחוץ לתחנה תהיה בקרה על צפיפות הנוסעים הנכנסים והיוצאים, שיידרשו לשמור על מרחק של 2 מטרים ביניהם, כמו שקורה ברשתות השיווק, למשל.

בסביבת רכבת ישראל סבורים גם, שהביקוש לנסיעות ברכבת לא יהיה גדול בתקופה הראשונה שלאחר הקורונה, כשאנשים בסיכון גבוה יעדיפו עדיין את הרכב הפרטי על התחבורה הציבורית, והוא יתגבר ככל שיהיו יותר הקלות בהנחיות המגבילות הכלליות. הם גם מאמינים שהציבור, כולל החיילים והצעירים בכלל, מקפיד ברובו על הכללים בימים אלה, ויקפיד בעצמו ללא צורך בהתערבות מאבטחים וסדרנים, לשמור על כללי הריחוק וההיגיינה גם בנסיעותיו ברכבת.

החלפת מסילות בתקופה הקורונה (צילום: cloudview צילומי אוויר, רכבת ישראל)
החלפת מסילה. הקורונה נוצלה לתיקונים | צילום: cloudview צילומי אוויר, רכבת ישראל

הנוסעים יקבלו רכבת משודרגת

רכבות הנוסעים אינן פעילות כבר למעלה מחודש והתקופה בה נעצרה תנועת הרכבות נוצלה בידי רכבת ישראל לפעולות שידרוג התשתיות שלה, שקשה לבצע  אותן בשיגרה. כך למשל, ננקטו פעולות תחזוקה משמעותיות בקרונות והקטרים שטופלו ונוקו. בתחנות וברציפים בוצעו שיפוצים ונעשו פעולות ניקוי עמוקות; שופצו השירותים, אסלות הוחלפו, תחנות נצבעו מחדש.

מבחינת תשתיות קווי הרכבת – משרד האוצר העביר לרכבת ישראל 1.1 מיליארד שקל בימים אלה לביצוע עבודות תשתית; הוחלפו מסילות במסילות חדשות; הוחל בפרויקטים לאומיים של קווים נוספים שירשתו את מדינת ישראל בעוד כמה שנים.

כמו כן, הושגה התקדמות משמעותית בפרויקט החשמול של הרכבת, שבימים רגילים מאלץ להפסיק תנועת רכבות. מדובר בהנחת תשתית חשמלית על המסילות הקיימות שהואצה מאוד בימי הקורונה. כך למשל, המסילות בסבידור יחושמלו כולן כבר במאי הקרוב, במקום ביוני. גם באשקלון, בהרצליה ובאוניברסיטת תל אביב מואצת מאוד פעילות החשמול. גם פריסת מערכת האיתות החדשה של רכבת ישראל הואצה, כי ניתן לבצע יותר ניסויים בהפעלתה.

ומה עם כרטיסי הרב קו שנרכשו ולא נוצלו במהלך החודש האחרון?

במשרד התחבורה מבטיחים שגם הרוכשים האלה וגם מי שרכשו מנויים סטודנטיאליים סמסטריאליים ושנתיים, יקבלו פיצוי. גם נושא זה יידון במסגרת מדיניות הפיצויים וההחזרים הכספיים שלאחר משבר הקורונה.