פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות פנה הערב (שני) במכתב חריף לשרת התחבורה מירי רגב, בבקשה לסיוע בעלויות התפעול של התחבורה הציבורית. מדובר בפורום המאגד תחתיו את בין השאר את החברות: סופרבוס, אגד תעבורה, מטרופולין, קווים ועוד. במסגרת פנייתם לשרה כתבו: "קריסת הענף תגרום לעשרות אלפי מפרנסים ומשפחות לקרוס כלכלית". בתוך כך, הודיעה חברת אל-על כי תאריך את החל"ת ל-5,800 עובדים עד לסוף חודש יולי: "ללא סיוע של המדינה, לא נוכל לחזור לפעילות". 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"באסטרטגיית היציאה שגיבשה, התעלמה ממשלת ישראל באופן בוטה מענף התחבורה הציבורית", כתבו בפורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, "תוך שהיא לא מציגה מתווה הולם לפערים הכלכליים הדרמטיים שנוצרו עקב המשבר והותירה את החברות ללא יכולת קיום כלכלית". 

אוטובוס "קווים" (צילום: יח'"צ, חדשות)
אוטובוס של חברת "קווים" | צילום: יח'"צ, חדשות

הפורום מאגד תחתיו את החברות: אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, וגם דן בדרום, בצפון ובבאר שבע. במכתב ששלחו לשרה רגב כתבו: "לא ניתן מענה אמיתי שיאפשר למפעילי
התח"צ, כיסוי עלויות ההפעלה והמשך תפעול התח"צ בישראל. משמעות השיבושים היא שיתוק המשק והגבלת התנועה של מיליוני אזרחים בישראל". 

"בעוד 10 ימים בלבד ייגמר פרק הזמן בו יוכלו החברות להמשיך ולהחזיק את ראשן מעל המים ולהפעיל את התח"צ במתכונת שגרתית", מתריעים בפורום התחבורה הציבורית. "ייאלצו לעבור מתום תקופה זו ל"מוד הפעלה הישרדותי" הכולל צמצום פעילות משמעותי".

עומסים בתחנה המרכזית בירושלים
עומסים בתחנה המרכזית בירושלים

מוקדם יותר החליט הקבינט לניהול משבר הקורונה להקפיא את חידוש פעולת הרכבות למשך שבוע ואז לבחון זאת מחדש. רכבת ישראל הייתה אמורה לחדש את פעילותה היום, זאת לאחר שהתאריך המקורי לחידוש פעילותה כבר נדחה פעמיים. 

במחאה על הדחייה הנוספת, חתמו מאות אזרחים על עצומה אינטרנטית הקוראת לקבינט הקורונה להחזיר מיד את הרכבות לפעילות. בעצומה נכתב: "פעם אחר פעם מקבלים נוסעי הרכבת הודעה מתסכלת על דחיית החזרה של הרכבת. דחייה שלה יש משמעויות קשות לגבי היכולת שלהם לשוב לעבודה, ללימודים או להגיע לקבלת טיפול רפואי". 

אל על: "ללא סיוע - לא נוכל לחזור לפעילות"

במכתב ששלח מנכ"ל חברת אל על לעובדים, הודיע כי "לאור מצבה של החברה" תוארך תקופת החופשה ללא תשלום ל-5,800 עובדים עד לסוף חודש יולי. "ללא הגעה על סיכום והזרמת ההלוואה לא נוכל לחזור לפעילות, זאת מאחר והסכום הזה נדרש כתנאי בסיסי ומקדמי לחידוש הטיסות, על מנת לאפשר תשלום חובות ללקוחות וספקים", כתב המנכ"ל גונן אוסישקין.

טיסת אל על למלבורן (צילום: משרד החוץ בחריין)
מנכ"ל אל על: "אנחנו בצומת קריטית לעתיד החברה" | צילום: משרד החוץ בחריין

"בלי תשלום החובות הללו", התריע המנכ"ל, "לא ניתן לחדש את הפעילות ולא נוכל להתחיל בהחזרה מדורגת של האנשים מחל"ת". בהמשך סיפר כי המדינה הציעה לחברה כמה מתווים לסיוע כלכלי, במטרה למנוע קריסה של החברה.

"קיבלנו אתמול מתווה נוסף מהאוצר", המשיך אוסישקין, "מדובר בהצעה חדשה ואנו מנסים ללמוד את הפרטים ולהבין את מתווה ההצעה, כשהשיקול היחידי הניצב לנגד עיננו הוא טובתה של החברה. בכל אחד מהמתווים וההצעות לסיוע, התנאי היסודי הוא הגעה להסכם עם העובדים המבוסס על יישום של תוכנית ההתייעלות במלואה - אנו נמצאים במרכזה של צומת קריטית לעתידה של אל על".