זינוק במחירי העופות, הניקיון והמוצרים לתינוקות: בשיאו של משבר הקורונה, הישראלים מסתערים על מוצרי העוף, מוצרי ניקיון והיגיינה - ועל מוצרים לתינוקות - מה שבין היתר מוביל לעליית מחירים. וככל הנראה שלא מדובר בעלייה האחרונה, שכן מחירי חלק מהמוצרים הללו צפויים לזנק ככל שנתקרב לחג הפסח.  

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מחירי העופות זינקו היום בעוד 15% - זאת לאחר שכבר נרשמה עלייה של 15-20% במחיר בשבוע שעבר. אם לפני שבועיים ניתן היה לרכוש קילו פרגיות ב-45 עד 50 שקלים וכעבור כמה ימים המחיר עלה ל-60 שקלים, היום ניתן לרכוש את המוצר ב-70-75 שקלים בחלק מרשתות השיווק. מחיר כרעיים עוף שניתן היה לרכוש במחיר של 16-20 שקלים עלה ל-30 שקלים.

הרוטיסרי. אפשר גם בכריך
מחירי העוף זינקו בשבועיים האחרונים | צילום: אפיק גבאי, יחסי ציבור

 ההסתערות של הישראלים שקונים כמויות גדולות של מוצרי עוף ומצטיידים הובילה לכך שברשתות השיווק לא מקבלים את כל התוצר המבוקש. מה גם שעובדי משחטות רבים מצויים בבידוד בימים אלה – והספקים לא מצליחים לעמוד בביקוש הרב. ברשתות השונות מגבילים גם את כמות תבניות הביצים.

הבשורה הרעה היא שעליית המחירים במוצרי העוף והבשר לא צפויה להיות האחרונה, וההערכה היא שככל שנתקרב לחג הפסח והישראלים יערכו קניות לחג, מחירי המוצרים הללו יעלו עוד.  עם זאת, חלה ירידת מחירים של סל המוצרים הכללי ברוב הרשתות. 

מבחן הסל: מוצרי ניקיון זולים
עלייה גם במוצרי הניקיון וההיגיינה | צילום: חדשות 2

והבשר לא לבדו: ממצאי בדיקת סיירת החירום של המועצה הישראלית לצרכנות ומשרד הכלכלה מראים שקיימת עליית מחירים גם במוצרי הניקיון וההיגיינה ובמוצרי התינוקות.

כך למשל: 

  • אלכוג'ל - עלייה של 25.3% בממוצע
  • ג'ל היגייני לניקוי הידיים  -עלייה של 45.8% בממוצע
  • מטליות לחות לחיטוי משטחים - עלייה של 28.5% בממוצע
  • ממחטות טישו - עלייה של 15% בממוצע
  • ספריי חיטוי -עלייה של 12% בממוצע

    עוד נרשמו עליות במחירי המוצרים לתינוקות: 
  • חיתולים - עלייה של 4% מה-1.1 ו-2% בשבוע החולף 
  • אל סבון טיפולי לתינוק - עליה של 28% מה-1.1 ו-5% בשבוע החולף
  • שמפו - עליה של 29% מה-1.1 ו-3% בשבוע החולף
  • שמפו אל דמע - עליה של 6% מה-1.1

"תופעת ניצול המשבר הבריאותי של חלק מרשתות המזון על ידי הפקעת מחירים היא תופעה מכוערת שמטרתה לנצל את מצוקת הצרכנים בעת הזו", האשים שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. "על כן, הנחתי את המועצה הישראלית לצרכנות לפעול במטרה למנוע את התופעה על ידי מעקב ובקרה מקרוב שמטרתם לשמור על רמת מחירים סבירה שתאפשר מצד אחד לצרכנים לקנות במחירים הוגנים ולרשתות להרוויח מצד שני". 

ישראלים שהצטיידו במזון וציוד לתינוקות
ישראלים שהצטיידו במזון וציוד לתינוקות | צילום: תמיר ברקו


"לעניין ההצטיידות במזון, חשוב להבהיר שאין הנחיות ממשלתיות שדורשות זאת ואין לכך הצדקה שכן רמת המלאים בישראל, העובדה שאין הגבלות על תעבורת מוצרים ימית ואווירית ויכולת ייצור המזון בישראל מספיקה למספר חודשים קדימה וכל זאת מעבר למלאי החירום המוחזק דרך קבע בישראל״, הבהיר.

עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, הוסיף: "רשתות המזון, בהחלטה חכמה, החליטו להוריד מחירים בהתייחס לסל המוצרים הכללי. לצערי, בסל מוצרי ההיגיינה והניקיון ובמוצרי התינוקות המצב שונה. אנו נמשיך להיות עם האצבע על הדופק עבור הצרכנים, וסיירת החירום שהשקנו תמשיך לפעול ולפרסם את תוצאות הבדיקות מדי שבוע".