כמה פעמים נדרשתם להמציא טופס היעדר תביעות בביטוח רכב כשעברתם מחברת ביטוח לאחרת? ואז פניתם לחברה הקודמת, שזה לא נעים כי אתם עוזבים אותה, וברצונם הטוב הם שולחים לכם את דו"ח התביעות שלכם בשלוש השנים האחרונות.

לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון יש אתר "הר הביטוח", המשמש גולשים רבים ומסייע לכל מבוטח לצפות באופן מהיר וחינמי לדעת אילו מוצרי ביטוח יש ברשותו, היכן הוא מבוטח וכמה הוא משלם על כל מוצר ביטוחי.

מעכשיו, אתר "הר הביטוח" של רשות שוק ההון יאפשר לכל אחד, באופן חינמי ומהיר לקבל גם דו"ח עבר ביטוחי מרוכז לשלוש שנים (מכונה גם "דו"ח היעדר תביעות").

דו"ח עבר ביטוחי נשלח למבוטח בסיום כל שנת ביטוח. הדו"ח אמור לכלול את פירוט התביעות בהתייחס לרכב המבוטח או לחלופין דו"ח המצביע על היעדר תביעות. מבוטחים אשר הדו"ח מראה לגביהם "היעדר תביעות" במשך שלוש שנים זוכים לקבל הנחה ברכישת פוליסת רכב.

הבעיה היא שעד היום התהליך היה בירוקרטי ולא פשוט, בפרט למבוטחים שעברו מחברת ביטוח אחת לאחרת, או שלא קיבלו את הדו"ח בדואר.

עד עכשיו, מבוטח שהיה רוצה ליהנות מהנחה ברכישת פוליסה, היה נדרש להעביר אישור לחברת הביטוח ולשמור את הדו"ח במשך שלוש שנים או לחלופין לבקש העתק של הדו"ח מהחברות בהן היה מבוטח בשלוש השנים האחרונות, בין אם באמצעות פניה לכל אחת מהחברות שביטחו אותו בשלוש השנים האחרונות ובין אם באמצעות כניסה נפרדת לאזור המידע האישי שלו בכל אחת מהחברות השונות.

פניות ציבור שהגיעו לרשות שוק ההון, הראו שמבוטחים שלא הצליחו לקבל את המידע לגבי היסטוריית התביעות מסוכן הביטוח שלהם או מחברות הביטוח ושילמו מחיר גבוה יותר על פוליסת ביטוח הרכב. במקרים מסוימים, חלק מהמבוטחים שאירעה להם תאונה, קיבלו פיצוי מופחת מחברת הביטוח בגלל שלא העבירו אליה את דוח התביעות.

כעת אפשר לקבל את הדוח בלחיצת כפתור, בצורה פשוטה ויעילה, ובחינם.

לאחר הזדהות פשוטה ב"הר הביטוח" יתאפשר מהיום לכל אחד לקבל דו"ח מרוכז מכל חברות הביטוח, ללא הצורך לאתר את המידע בכל חברה בנפרד ואף ללא צורך לדעת באיזה חברות היה מבוטח בשלוש השנים האחרונות.

השינוי צפוי להקל משמעותית על ציבור המבוטחים בשלב רכישת הביטוח וכן למנוע מצבים של ביטול הנחת היעדר תביעות וגביית פרמיה גבוהה ולעיתים אף ביטול פוליסות עקב אי העברת הדו"ח לחברה המבטחת.

בשורה נוספת: תעודת חובה דיגיטלית

צעד נוסף של הרשות לקידום הדיגיטציה והפחתת הבירוקרטיה כלפי ציבור המבוטחים, הוא בענף ביטוח רכב חובה. כיום מחייבות הוראות החוק את חברות הביטוח להנפיק תעודת ביטוח מקורית שנשלחת בדואר לכל מבוטח.

תהליך זה הקשה מאוד על מבוטחים רבים שהיו מעוניינים לבטל את פוליסת ביטוח החובה מסיבות שונות - כמו מעבר לחברת ביטוח אחרת, או בשל מכירת רכב והעברת בעלות. המבוטחים היו נדרשים למצוא את תעודת הביטוח המקורית ולשלוח אותה בחזרה לחברת הביטוח, ורק לאחר מכן, היו זכאים לקבל החזר של הפרמיה ששילמו.

הרשות פרסמה השבוע טיוטת הוראה לחברות הביטוח במסגרת שינוי הפוליסה התקנית לביטוח רכב חובה, שתאפשר למבוטחים לקבל מחברות הביטוח תעודת ביטוח חובה דיגיטלית.

הרשות תחייב את חברות הביטוח לאפשר למשתמשים ברכב לוודא קיומו של כיסוי ביטוחי בתוקף באופן דיגיטלי ולעיין בתעודת הביטוח באתר החברה. עם המעבר לעולם בו יהיה ניתן להנפיק תעודת ביטוח דיגיטלית, ייקבע מנגנון שיאפשר לכל מבוטח לבטל את תעודת הביטוח בצורה פשוטה ומהירה ולקבל את כספו בחזרה במהירות, במקרה של מכירת הרכב או ביטול הפוליסה.