"אם המדינה רוצה לשמור על התעופה שלה - היא צריכה לעזור": שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר (שלישי) בריאיון ל"כאן רשת ב'" כי הנזק שנגרם ל"אל על" כתוצאה מהירידה בביקוש וביטול הקווים על רקע התפשטות הקורונה נאמד על ידי החברה בכ-50 מיליון דולרים. לטענת סמוטריץ', המדינה צריכה לפצות את חברות התעופה השונות, ולדבריו כבר החלו הדיונים בנושא.

אתמול הנחה משרד הבריאות את השבים ממדינות נגועות באסיה להישאר 14 ימים בבידוד ממועד חזרתם לארץ. בצל הודעה זאת, שלחה הנהלת אל על לעובדיה מכתב שנועד לחזק את ידיהם ולהכין אותם ל"תקופה קשה". "אנו בעיצומו של אירוע גלובלי, ומוקדם עדיין לחזות את כל השפעותיו", כתב מנכ"ל החברה גונן אוסישקין לעובדים. "יחד עם זאת, ניתן לומר בביטחון רב כבר עתה כי מדובר בשעת מבחן למדינות העולם ובתוכן ישראל, לענף התעופה ולאל על".

המכתב ששלחה אל-על לעובדי החברה (צילום: אל-על)
המכתב ששלחה אל-על לעובדי החברה | צילום: אל-על

"בשלב זה, לפי הערכותינו, שוהים בתאילנד למעלה מ-5,000 ישראלים אשר אמורים לשוב ארצה עם אל על", הוסיף המנכ"ל. "מאחר והביקוש לטיסות הללו עשוי להיות חד כיווני בעיקרו, נבצע התאמות מסחריות נוספות". עוד כתב המנכ"ל: "נעשה הכל כדי להטיס את הישראלים השוהים בתאילנד ויעדי המזרח האחרים, מבלי לסכן את צוותי האוויר ובהתאם להנחיות". בסוף מכתבו לעובדים ציין המנכ"ל: "ימים קשים לפנינו, וייתכן אף כי יידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות".

בשבוע שעבר פורסם ב-N12 כי אל על מאריכה את הפסקת הטיסות שלה לכמה יעדים במזרח בשל התפשטותו המתמשכת של הנגיף. במסגרת זו הודיעו בחברת התעופה על הפסקת הטיסות לבייג'ינג עד ל-24 באפריל, והפסקת הטיסות להונג קונג עד ל-20 במארס. בחברת התעופה התחייבו לסייע במציאת חלופות ללקוחות המחזיקים בכרטיסים לטיסות שהשתנו או בוטלו.

עמדת בידוק לנגיף הקורונה בנתב"ג (צילום: אבשלום שושני, פלאש/90 )
עמדת בידוק לנגיף הקורונה בנתב"ג | צילום: אבשלום שושני, פלאש/90

גם בחברת התעופה "ישראייר" הגיבו למשבר הקורונה, והודיעו בתחילת השבוע כי החברה תאפשר ללקוחותיה להזמין חבילות נופש וטיסות בתנאים מיוחדים: חברת התעופה תאפשר למזמינים חופשות לחודשים מרץ, אפריל, מאי ויוני (כולל בחג הפסח ובשבועות), לבטל את ההזמנה ללא תשלום דמי ביטול עד שבעה ימי עסקים לפני מועד היציאה הלוך.

"הודענו על מהלך יוצא דופן, במסגרתו החליטה החברה להקל על מדיניות החזר דמי הביטול ולאפשר ללקוחות החברה ליהנות מהזמנות של טיסות וחבילות נופש אם אופציה להחזר כספי מלא לאלו שיחליטו לבטל את הזמנתם", מסר גיל, סתיו סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר. "למרות שכל טיסותינו הנן טיסות ישירות ליעדים קרובים חשבנו שנכון יהיה להסיר חששות בקרב אלו המתלבטים להזמין כעת".