נוסעים רבים, בעיקר מזדמנים, נוטים להזמין כרטיסי טיסה בראש ובראשונה בהתאם לפרמטר המחיר. מבחינתם, טיסה טובה היא טיסה זולה ככל הניתן. לעתים, חלק מהנוסעים יוסיפו לתחשיב גם את פרמטר הלו"ז – מתי ממריאים, מתי נוחתים, ואיך זה מסתדר עם יתר המסלול. אך אם יש משהו חשוב שבדרך כלל נזנח מהשיקולים של אותם נוסעים, הוא הנתון בדבר דגם המטוס שמפעיל את הטיסות שלהם. ולדעתי, מדובר בשגיאה.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

במטוסים חדשים יש שורה ארוכה של יתרונות עודפים על-פני המטוסים הישנים יותר של חברות התעופה. ליתרונות האלה השפעה אמיתית על איכות הטיסה, נוחותה, ואפילו ההרגשה שלאחריה, ולכן כדאי גם אותם לקחת בחשבון. כשאני מדבר על מטוסים חדשים, אני מתכוון בעיקר לסדרות החדשות Boeing 787 דרימליינר ו-Airbus 350, אך בחלק מההיבטים גם לסדרות ה-Boeing 747-8 וה-Airbus 380. כל שאר הדגמים הם אינם מהדור החדש של המטוסים, ולכן לא נהנים מהיתרונות של הדגמים החדשים. אז הנה אותם יתרונות:

תנאי דיחוס טובים יותר 

יתרון בולט שקיים בדגמים החדשים של המטוסים הוא יצירת סביבת טיסה נוחה וידידותית יותר, תחת תנאי הדיחוס. כידוע, בעת הטיפוס לגובה, המטוס עובר תהליך של דיחוס שמטרתו לשמור על לחץ האוויר בתוך המטוס, ולהזרים חמצן בצורה סדירה לנוסעים. מטוסים רבים, מהדור הישן, סובלים מכך שבתהליך הדיחוס, האוויר במטוס מתייבש מאוד, והדבר כרוך במספר תופעות לא נעימות, כמו כאבי ראש וגרון, התייבשות, כאבי בטן וכו'. במטוסים החדשים, לעומת זאת, תהליך הדיחוס מבוצע בצורה יותר "טבעית" לגוף האנושי, באופן שמאפשר לחות גבוהה יותר, טמפרטורה נעימה יותר וכו', וכך מצמצם את ההשפעות השליליות המתוארות.

תנאי שינה והתמודדות עם ג'ט לג טובים יותר

המטוסים החדשים מאופיינים בחלונות גדולים יותר מאשר אחיהם הגדולים, ויש בהם תאורה נעימה יותר בהתאם לשעת הטיסה. חלק מהחלונות גם מאפשרים עמעום של הנוף בצורה טבעית יותר, באופן שמשתלב עם השעה ביום. כל אלה תורמים מאוד בהיבט יכולת השינה של הנוסעים, מה גם שהם נוחים יותר לשינה בדרך כלל, בגלל אלמנטים כמו עמעום טוב יותר של הרעש, צמצום הרגישות למערובולות האויר (כפי שיוסבר מיד), ומושבים נוחים יותר בדרך כלל. התוצאה היא שינה נוחה יותר, ולאחר מכן גם התמודדות טובה יותר עם ג'ט לג.

הדרימליינר החדש של אל על (צילום: באדיבות אל על)
צילום: באדיבות אל על

טיסה חלקה יותר

אופן עיצוב ובניית המטוסים החדשים, נעשה תוך התחשבות רבה בשיפור חווית הטיסה של הנוסעים. אחד היתרונות הבולטים במטוסים אלה, הוא העובדה שהם יכולים לטוס בגבהים גדולים יותר, שם הרגישות למערבולות אויר, רעידות ותופעות שליליות אחרות שכרוכות בטיסה, נמוכה יותר. הדבר הופך טיסה במטוסים אלה לחלקה ונעימה יותר מאשר טיסה מקבילה במטוסים הישנים.

מוצר רך וקשה טובים יותר

יתרונות בולטים נוספים של המטוסים החדשים הם מספר רכיבים מהמוצר הרך (soft product) והקשה (hard product) במהלך הטיסה. הדבר כולל, לפחות ברוב החברות, מושבים מתקדמים ונוחים יותר, מערכות מולטימדיה עשירות, Wi-Fi, חיבורי USB, חיבורי חשמל, שטחי אחסון גדולים, תאי שירותים גדולים ונוחים יותר, ועוד. כל אלה הופכים את חווית הטיסה הכוללת של הנוסע למשמעותית יותר טובה מאשר במטוסים הישנים. אף שלפעמים חברות התעופה מתקינות גם במטוסים ישנים יותר שלהן חלק מהרכיבים האלה, הם עדיין יהיו פחות נוחים בדרך כלל ולא יכללו את כל הרכיבים מהמוצר הרך והקשה. לכן תהיה בדרך כלל עדיפות ברורה למטוסים החדשים בעניין זה. אגב, נקודה זו חשובה במיוחד גם לנוסעי היוקרה במחלקות הראשונות, העסקים והפרימיום, שם המוצרים הרך והקשה עשויים להיות דרמטית יותר טובים מאשר הסדרות הישנות של המטוסים.

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.