בואו נגיד את האמת: מעבר לפעילות בזירה הדיגיטלית הייתה צעד נחוץ ומתבקש עבור עסקים רבים גם טרום עידן הבידוד החברתי. אולם כעת, כל מי שהיסס, התעכב או לא היה בטוח אם יש טעם שישקיע בנוכחות אונליין, יודע שאין ברירה. בימים שבהם עסקים פיזיים נסגרים בגלל הגבלות סגר וביקור בקניון הוא מעין זיכרון רחוק, לא ניתן יותר לקיים עסק ללא מערך שיווק ומכירות דיגיטלי.

אז מה כדאי לעשות כדי להפוך את העסק שלכם לדיגיטלי ולעבור את התקופה הקשה הזו? הנה המלצות לחמישה צעדים שכדאי להתחיל בהם כבר היום.

  1. העבירו את העסק הביתה.
    אחד הקשיים שכולנו חווים כעת הוא אבדן שגרת העבודה שהתרגלנו אליה. כשנמצאים סגורים בבית עם הילדים, קשה לחשוב על פיתוח העסק או אפילו סתם לשבת על המחשב ולהתרכז. אבל דווקא עכשיו עלינו להיות יצירתיים, עקביים ולהמשיך ולקדם את העסק בתנאים שעומדים לרשותנו. ככל שנקדים להבין זאת, כך נגדיל את הסיכויים להצליח.

    כדי להמשיך לתפקד בעסק במציאות הנוכחית, חשוב מאוד לייחד פינה בבית לענייני העבודה; אפילו אם מדובר באיזור קטן, הגדירו אותו כמשרד על ידי מיקום המחשב וארגון מדפים, לוח מחיק וכלי כתיבה. במידת האפשר, הסכימו עם בני המשפחה האחרים שכשאתם נמצאים באיזור העבודה אין להפריע לכם. בעלי, למשל, בעלי יודע שלא מתקרבים לחדר של הילדה בו נמצאת פינת העבודה הקבועה שלי, אם אני עושה שידור חי או עובדת על מצגת גדולה. 
  2. ארגנו את הנכסים שלכם. בעלי עסקים רבים לא מספיקים ביום יום העמוס שלהם לנהל את המידע העסקי רב הערך שיש ברשותם. התקופה הנוכחית היא הזדמנות לעשות סדר בכל הדברים שהשקעתם בהם כל כך הרבה זמן וכסף בעבר, ולהבין מה עומד לרשותכם.

    אכסנו את כל התמונות הקשורות לעסק בתיקיות מסודרות בענן (אני משתמשת בגוגל דרייב Google Drive, אבל גם דרופבוקס Dropbox הוא אופציה אפשרית). רכזו במקום אחד טקסטים שיווקיים וחומרים הקשורים למיתוג העסק. וחשוב מכל, צרו רשימות מעודכנות של לקוחות עבר והווה. השתמשו לצורך כך בתוכנות ייעודיות: אקסל עם פרטים של הלקוחות הקיימים הוא פתרון טוב לעסק מתחיל, אבל אני ממליצה לאמץ כמה שיותר מוקדם תוכנה ייעודית לניהול לקוחות (אני משתמשת בפייפדרייב Pipedrive). 

    שימו לב: מידע הוא כוח וחשוב לשמור כמה שיותר פרטים אודות לקוחות ואף מתעניינים שלא הפכו לרוכשים בסופו של דבר. הקפידו לתעד כתובות מייל, טלפונים ונתונים נוספים על כל מי שאתם נמצאים איתו בקשר עסקי.
  3. מצאו את הנישה העסקית. במיוחד בימים אלה, הגורם המשפיע ביותר על מידת ההצלחה של עסקים הוא התאמת המוצר שלהם למציאות החדשה. אני ממליצה לכל בעל עסק לנתח היטב את התחום שבו הוא פועל ולהבין אילו מוצרים ושירותים הוא יכול להציע כעת; האם יש שירותים וירטואליים שאתם יכולים להעניק באמצעות הטלפון או המחשב? האם יש דרך לשלוח את המוצרים שלכם ללקוחות עד הבית? זה הזמן להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסה. חישבו למה זקוקים אנשים מסביבכם ואיך העסק שלכם יכול לענות לצורך כזה. 
  4. בנו מערך שיווק דיגיטלי. זה הזמן לתכנן את האסטרטגיה השיווקית שתסייע לכם להגיע ללקוחות הפוטנציאליים שירצו לקנות את המוצר שלכם. כדי לעשות זאת, השקיעו קודם כל במחקר קהלי היעד שלכם. הבינו מי הם האנשים שאתם רוצים למכור להם: באילו אתרים הם גולשים? באילו רשתות חברתיות יש להם פרופיל? איזה תוכן מעניין אותם? מה מטריד אותם?

    אחרי שתדעו את כל הפרטים על קהל היעד, תוכלו להתחיל לבחור באילו פלטפורמות דיגיטליות כדאי להשתמש, איזה מסר להעביר וכיצד לעצב את הנראות הדיגיטלית של העסק. תכנית עבודה מסודרת חיונית כאן כדי ליצור מערך שיווק יעיל המשדר מסר אחיד בכל הערוצים ומוביל בסופו של דבר למכירות. מניסיוני בעבודה עם עסקים, אני מכירה מקרוב את הלחץ להתחיל לייצר הכנסות במהירות האפשרית, אבל ברוב המקרים זה פשוט לא יקרה בלי תכנית שיווקית סדורה.
  5. בחרו ערוץ מכירות אונליין. לכאורה, כל מה שצריך כדי להפוך את העסק שלכם לדיגיטלי זה להעלות את מבחר המוצרים או השירותים שלכם לרשת ולפתוח את האפשרות לשלם עליהם אונליין. אבל לא תמיד קל להחליט מה היא הדרך הנכונה לעשות זאת.

    ההמלצה הטובה והנכונה ביותר לאורך זמן היא הקמת אתר ייעודי עבור העסק. אתר כזה יהיה בית למותג שלכם, יוכל להתפתח לאורך זמן ולשמש אתכם כמקום לפרסום תוכן ושיווק מוצרים.
    האתר שלי הוא נכס אדיר המסייע לי להגיע לקהל היעד שלי ולרכז את כל ענפי הפעילות שלי. יחד עם זאת, העלויות הכרוכות בהקמת אתר ובהבאה של רוכשים פוטנציאליים אליו יכולות להיות גדולות מדי עבור עסק מתחיל. פיתוח של אתר עצמאי יכול גם לארוך זמן רב מדי עבור מי שזקוק לדיגיטליזציה דחופה של העסק שלו.

    לכן, בבואכם לבחור את הפלטפורמה שתמכרו בה, קחו בחשבון את המוצר, קהל היעד והמשאבים שעומדים לרשותכם מבחינת זמן וכסף. לא ניתן להתעלם מהיתרונות שמציעות זירות מסחר כגון אטסי או אמזון למי שמוכר מוצרים פיזיים. במקרים אחרים, ניתן לתת מענה ראשוני ללקוחות כבר באמצעות פרופיל הפייסבוק העסקי. 

במצב יוצא הדופן בו אנחנו נמצאים, אין ברירה אלא להעביר את פעילות העסק שלכם לדיגיטל במהירות האפשרית. במקרים רבים, תצטרכו לעבוד במקביל על השלבים שפירטתי כאן. אבל למרות הדחיפות, חשוב להבין שלא ניתן לדלג על אף אחד מהם. מנגנון למכירות אונליין, טוב ככל שיהיה, לא יצדיק את עצמו ללא השקעה במערך שיווק דיגיטלי וללא תחזוק יומיומי ועקבי. עקומת הלמידה חדה, אך אין זה בלתי אפשרי.

התייעצו עם אנשי מקצוע, היעזרו בבעלי עסקים אחרים וגייסו את הסביבה שלכם. אין לי ספק שעם הרבה נכונות ללמוד, נחישות והתמדה תוכלו לשרוד את התקופה הזו וגם, בתקווה, לשגשג כעסק דיגיטלי.

הכותבת היא מרצה ויועצת בתחום השיווק הדיגיטלי, בעלים של סוכנות הדיגיטל סושיאל ליידי