מגפת הקורונה גרמה למשבר חמור בשוק התעופה והתיירות, שם סופגים הפסדים של מאות מיליונים – אולם יש במשק חברות שדווקא מרוויחות ממצב החירום: כמו במקומות אחרים בעולם, כמו ברלין ומילנו, אי הוודאות הביאה את הישראלים לחטוף מוצרים ממדפי הסופרים של רשתות קמעונאות המזון, שמרוויחות מידיות בלא מעט מצבי אסון. למגפה יש גם מרוויחים ייחודיים משלה: חברות המפתחות בדיקות לנגיף, וכן חברות המייצרות מוצרי היגיינה וחיטוי. אפילו הציבור מרוויח, לפחות בירידת מחירו של מוצר צריכה אחד יום יומי למדי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מוצר מבקש למדי בימים אלה הוא נוזל החיטוי האלכוהולי בתצורותיו השונות: היקף המכירות היומי של מוצרי סדרת אלכוג'ל של ד"ר פישר הכפיל את עצמו פי עשרה ביחס לתקופה המקבילה ב-2019, מוסרים בחברה. ללקוחות המוסדיים כמו חברות התעופה, רשתות בתי מלון ומשרדי ממשלה המכירות הכפילו עצמן פי 20.

"הביקושים מטאורים, הסחורה שיוצאת מדי יום מהמרכז הלוגיסטי שלנו נמכרת כולה באותו יום", אומר מנכ"ל תשלובת ד"ר פישר, משה זילברשטיין ל-N12. "אם היו לי מיליון פריטים הייתי מוכר אותם עכשיו". בחברה גם מנצלים את המומנטום להוסיף ל-25 המוצרים מסדרת אלכוג'ל עשרה מוצרים חדשים, ובימים הקרובים יחלו להפיץ פורמולציה מחוזקת של האלכוג'ל, "אלכוג'ל פורטה", שלטענת החברה מחסלת חיידקים במהירות רבה יותר.

אלכוג'ל (צילום: יעל האן)
חומרי החיטוי בזינוק | צילום: יעל האן

בשבועיים הקרובים מעריכים בחברה שיישרו קו עם הביקושים, לאחר שהסבו פסי ייצור של מגבונים לייצור לסדרת אלכוג'ל - אך מזכירים כי נדרשו כבר ארבע פעמים לעדכן את התחזית מאז פברואר. האם המחירים יעלו? "יכול להיות שנאלץ להעלות מחירים",  מודה זילברשטיין. "אנחנו נאחזים בשיניים כרגע לא להעלות מחירים, אבל את הספקים בחו"ל זה לא מעניין והם מעלים את שלהם".

 זינוק במכירות מוצרי היגיינה וחטיפים

ברשת הסופרים יוחננוף המספרים מדברים בעד עצמם: מכירות הפסטה והפתיתים זינקו ב-94%, של השימורים ב-76%, של המתוקים ב-60% ושל החטיפים ב-44%. במוצרי ההיגיינה נרשמה עלייה של 41% במכירות, בחומרי ניקוי העלייה היא של 39%, במוצרי המכולת עלייה של 40%, במוצרים הקפואים 40%, ובמשקאות 17%. באופן מפתיע, גם במוצרים טריים שלהם חיי מדף קצרים יחסית נרשמה עלייה: 27% עלייה במוצרי בשר טריים, 16% במוצרי חלב ו-13% בפירות וירקות.

"זה התחיל בשבוע האחרון - אנשים נמצאים באי ודאות, אבל בינתיים המצב בשליטה", אומר איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי רשת יוחננוף. "אנחנו חנויות ענק עם מחסנים ענקיים בחנויות שמתאימים ליכולת ההספקה ולא מרגישים כרגע מחסור. אנחנו ערוכים הרבה יותר טוב במילנו ובברלין, כבר הצטדיינו בכמות גדולה משמעותית של סחורה. אנחנו מעריכים שמעבר לקנייה ההיסטרית אנשים לא יוצאים מהארץ ונשארים יותר בבתים, בין היתר בבידוד בית, ולכן יש עלייה בכל המחלקות".

איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי רשת יוחננוף
מכירות החטיפים זינקו ב-44%

גם במקרה זה, לא צפויות עליות מחירים – בשלב זה. "אני לא צופה עליית מחירים כל עוד יש סחורה", אומר יוחננוף. "כשיהיה חוסר בהיצע, תגיע עליית המחירים וזה יהיה חלק ממשבר בין לאומי. כרגע כבר אי אפשר לקנות פסטה מאיטליה בזול כי כבר לא מגיעות עוד, אבל אני לא מאמין שלא יהיה היצע. יש תחליפים, זה לא הזמן להתפנק".

חשוב להדגיש כי תקופה זו של השנה, בה פסח מתקרב, היא תקופה בה לרוב החברות הקמעונאיות דווקא מנסות להיפטר ממוצרי חמץ – אולם השנה יצטרכו להמשיך ולמלא את מאגרי החירום גם במהלכו. בימים אלה מתנהלים דיונים עם כל הגורמים הרלוונטיים, בהם גם הרבנות הראשית.

גם חברות התרופות והרפואה מרוויחות

מרוויחה ישירה למדי היא חברת "אופקו", המחזיקה מעבדות דיאגנוסטיות ברחבי ארה"ב בשורה ארוכה של מטרופולינים גדולים. בשבוע שעבר הותר לה על ידי ה-FDA וה-CDC האמריקניים להתחיל השבוע בביצוע בדיקות קורונה במעבדות פרטיות. את הבדיקות, שכוללות פרוטוקולי זהירות מיוחדים, פיתחה בהליך חירום מואץ.  הבדיקות הפרטיות טרם תומחרו, והמיגון עלול לייקר אותן יותר מבדיקות השפעת – שעולות כיום בין 40 ל-50 דולרים בשוק הפרטי. הממשל בארה"ב הודיע כבר כי בכוונתו לבצע יותר ממיליון בדיקות בתקופה הקרובה, 400 אלף לערך השבוע.

בדיקת תרומת מח עצם (צילום: reuters)
צילום אילוסטרציה | צילום: reuters

אתמול זינקה המניה של החברה ב-44.42% בבורסה בתל אביב, והיום היא רושמת זינוק נוסף של 15.33%. "אנחנו מתייחסים למשבר הקורונה כאתגר גדול בפני החברה, שעת מבחן בהיבט המקצועי-ציבורי אמריקני", אומר מנהל הכספים של החברה בישראל, שרון בן אור.

המחיר שצפוי דווקא לרדת על פי גורמים במשק האנרגיה הוא מחיר הדלק, לאחר שמחירי הנפט בעולם צנחו כתוצאה ממשבר הקורונה בעשרות אחוזים. הסיבה לירידה? החשש שחלק ניכר מהאוכלוסייה יישאר בבית, מה שיוביל לצניחה בביקוש לדלק. כבר בחודש שעבר נרשמה ירידה של 7 אגורות במחיר הדלק, והיא צפויה להימשך.

 הכפלה במכירות קנקני המים של סודהסטרים

סטלה קריוף, מנכ"לית שוק ישראל בסודהסטרים, המשווקת גם את מוצרי בריטה סיפרה על העלייה במכירות "בשבוע האחרון אנו עדים להכפלת המכירות של מוצרי בריטה וסודהסטרים לסוגיהם – מכשירים, פילטרים ובלוני גז – באתר האונליין שלנו ובמוקד המכירות", שיתפה. "נראה שהקהל הישראלי קשוב ועוקב בדריכות אחר המתרחש, ונערך לתרחישי בידוד או מחסור".
 
מחיר ממוצע של קנקן בריטה ופילטר עולה כ-119 שקלים שהם 1.19 שקל לליטר בלבד, כל פילטר מספיק לסינון של 100 ליטר מים.