פרויקט "נתיב פלוס" יצא הבוקר (ראשון) לדרך ועמד במבחן האמיתי הראשון – עומסי התנועה והפקקים של יום עבודה רגיל. במסגרת הפרויקט, נתיב שלם הוקצה לרכבים בהם יש לפחות שני נוסעים – במטרה להפחית את כמות המכוניות על הכבישים. מי שממש לא אהבה את השלכות הפרויקט היא ראש עיריית נתניה מרים פיירברג – שתושבי עירה נחשבים לאלו שנפגעו הכי הרבה מהפרויקט.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"התושבים עומדים בפקקים שעות, זה פשוט דבר בלתי נתפס", אמרה פיירברג בשיחה עם "מהדורה ראשונה". "במקום להוסיף נתיבים, לאפשר תחבורה ציבורית נוחה יותר ונגישות לרכבת, הפכנו לצוואר הבקבוק. אנחנו לא מסוגלים לנסוע".

פיירברג הסבירה את הבעיה שנוצרה, לטענתה, לתושבי העיר נתניה: "הווייז, כדי לקצר את הדרך לנהגים שבאים מהצפון, הציע להיכנס לתוך נתניה ולצאת מתוך נתניה. תושבי נתניה הם לא השעיר לעזאזל של שום גורם במדינה הזאת".

הערב ב"תוכנית חיסכון": מבחן "נתיב פלוס" בכביש החוף

לרגל השקת הפרויקט נשלחו שני רכבים לצלוח את הדרך מנתניה לתל אביב. שני הרכבים יצאו מבית החולים "לניאדו" בנתניה בשעה 7:30, והחלו בנסיעה דרומה לאורך כביש החוף. באחד מהם הצבנו שלושה נוסעים שעלו יחדיו על הנתיב המהיר כל הדרך עד לצומת גלילות. ברכב השני נסע הנהג בלבד, שנאלץ להצטופף עם יתר הנהגים הבודדים בנתיבים הרגילים.

במהלך הנסיעה התגלו כמה תופעות שלא יפתיעו את מי שתרבות הנהיגה הישראלית לא זרה לו. למשל, נהגים רבים שעלו לבדם על הכביש השתמשו תכופות במסלול המהיר כדי "לגנוב" כמה מטרים ולדלג על מקטעים מהפקק - תוך עקיפה מימין. שוטרי תנועה רבים שהוצבו לאורך הכביש ניסו למנוע את התופעה, אך הסתפקו לעת עתה במתן אזהרות לנהגים.

עוד העידו חברי המערכת שנסעו בנתיב המהיר כי בעיה טכנית התעוררה על הכביש: בכל פעם שמגיעים להשתלבות או למחלף תנועה, הנהגים בנתיב הרגיל נאלצים לעבור דרך הנתיב השיתופי - מה שמביא להאטת התנועה באופן קבוע בכל המחלפים. בסופו של דבר, אחרי 45 דקות הגיע הרכב השיתופי לקצה הנתיב שבצומת גלילות, והרכב היחיד - נותר הרחק מאחור.

הנפגעים העיקריים מהפרויקט - תושבי נתניה

לקראת השקת המיזם עלו חששות מעומסים כבדים בצירים המרכזיים, אולם בפועל הפקקים החלו להיווצר בעיקר בתוך העיר נתניה. מפני סכנה זו התריעה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג איכר, ואף דרשה לבטל את המיזם. ביום חמישי האחרון שיגרה פיירברג איכר מכתב בהול לסמוטריץ' ושטחה טענות בו קשות נגד יוזמת משרדו.

כביש החוף הבוקר (צילום: רפי שגב)
פקק בכביש החוף, ארכיון | צילום: רפי שגב

במכתבה מתחה ראש העיר ביקורת חריפה: "לא די בכך שלא קיימת תחבורה נגישה וזמינה בנתניה, הרי שנוספו לאחרונה פתרונות ארציים, חלקיים וזמניים כאשר תושבי נתניה משמשים כמעין 'שפני ניסיון'. האחרון והמקומם שבהם הינו ביטול שני נתיבי תחבורה בכביש החוף, אחד מהם הוא שול, לטובת נתיב פלוס ובכך נוצר כאוס תחבורתי מחריד כאשר תושבי העיר נצורים!!!".

"במצב שנוצר זעקתם של תושבי העיר העומדים בפקקים מידי בוקר וערב צודקת. נדרש למצוא פתרון מיידי!", הוסיפה פיירברג איכר. "זוהי גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה. לפיכך, אני דורשת לאלתר ביטול של תכנית נתיב פלוס והחזרת המצב לקדמותו".

מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל התייחסה הבוקר לתלונות התושבים על התוכנית. "זה פרויקט שבעינינו נותן אלטרנטיבה לאנשים לנסוע במהירות סבירה לעבודה", אמרה. "יש לנו האטות שאנחנו צריכים לטפל בהן, חלק ישתנו כשאנשים ישנו התנהגות ובחלק, כמו לדוגמה בפולג, יש עוד הסדרים שאנחנו חושבים לבצע כדי להקל על המצב".