רשתות השיווק – אותן הרשתות שמנהליהן מדברים על אחריות חברתית ומתגאים בהתנדבות למען הקהילה – לא חושבות פעמיים לפני שהן עושות קופה על חשבון תושבי הפריפריה, וגובות מהם מחירים גבוהים משמעותית מבסניפיהן ביישובים גדולים יותר. פרק ראשון בסדרה

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"זה הסופר היחיד פה באזור והוא יקר מאוד – אבל אין לנו ברירה, כי לא תמיד יש זמן לנסוע רחוק", אומרת ליז, תושבת חצור הגלילית, בה ישנו סופר יחיד: סניף שופרסל דיל. אלי, תושב אחר, מסכים: "יש לא מעט משפחות שהן קשות יום, ובמקום לעזור ולדחוף אותן שמים אותן אחורנית".

עד כמה גדולים פערי המחירים? כרעיים של מותג הרשת, למשל, מוצעים במחיר מבצע בירושלים: 16.90 שקלים לקילוגרם, בעוד שבחצור מחירם עומד על 24.90 לקילוגרם. דג סלמון עולה בחצור 119 שקלים לקילוגרם – בירושלים הוא מוצע במחיר מבצע של 79.90 לקילוגרם, לעומת המחיר הרגיל, שנמוך גם הוא משמעותית מזה שבחצור: 99.90 שקלים לקילוגרם.

גם בתחום הירקות והפירות נרשמו פערי מחירים משמעותיים: עגבניות עולות 2.90 שקלים לקילוגרם בירושלים לעומת 3.90 לקילוגרם בחצור; בירושלים ישנו מחיר מבצע על מלפפונים, שנמכרים ב-3.90 שקלים לקילוגרם במקום 6.90 שקלים – המחיר שמופיע בחצור; והלימון נמכר ב-4.90 שקלים לקילוגרם בירושלים לעומת 9.90 שקלים לקילוגרם בחצור.

פלפלים וירקות בשוק (צילום: Bruce Block, Istock)
הפרשים משמעותיים גם בירקות ובפירות | צילום: Bruce Block, Istock

היו מספר מוצרים – בעיקר יבשים – כמו קטניות, פסטות ומוצרים משומרים שמחירם בחצור ובירושלים היה זהה. גם הם נכללו בסל המוצרים המלא, שכלל יותר ממאה מוצרים בסך הכל. הסל הכולל עלה בירושלים 2,435 שקלים, ואילו בחצור אותו הסל בדיוק עלה 2,900 שקלים – פער של 18%.

"זו שערורייה גדולה מאוד", זועם ראש המועצה המקומית, שמעון סויסה. "אני קורא להנהלת שופרסל מיד להוריד את המחירים – ואם זה לא יקרה תוך מספר ימים, אני פועל לעשות מרד צרכנים והסניף הזה כמעט לא יעבוד".

"יש לא מעט יישובים שיש בהם רק סופר אחד, ולכן אין תחרות – יש דבר קלאסי בכלכלה, שזה מחירי מונופול", מסביר ד"ר אלכס קומן, מומחה ליצירת ערך מהאקדמית ת"א-יפו. "זו לא אוכלוסייה חזקה, קורעים להם את הצורה".

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "סניפי הפריפריה אינם יקרים יותר מסניפי המרכז ואף זולים מהם. בנקודות זמן מסוימות, בהן נפתחת תחרות נקודתית חדשה, ולתקופה מסוימת יתכנו פערים בכ-40 מתוך עשרות אלפי מוצרים".