ההמצאה של שי גויטיין יכולה להפוך כל אחד מאיתנו לטייס אפילו אם יש לכם פחד טיסה ואין לכם תקציב לשיעורים פרטיים במטוס קל. מדובר במטוס מנייר (כן, נייר), המכונה POWERUP, שהצליח לגייס יותר מ-3 מיליון דולר במימון המונים. כעת, הדור הרביעי של המטוס עלה באתר קיקסטארטר והצליח לגייס יותר מ-200 אלף דולר.

איך זה עובד? את המטוס מכינים לפי ההוראות מאחד התרשימים, מצמידים לו את המנוע ומנגנון ההיגוי, מחברים לסמארטפון - ומעיפים. ולמרות שזה מרגיש כאילו מדובר בצעצוע סיני זול, מדובר במטוס חכם במיוחד שכולל כמה פיצ'רים ושכלולים שלא היו מביישים רחפנים מקצועיים.

"הדגם החדש הוא PowerUp 4.0 ואפשר לומר שאחרי 7 שנים שאנחנו מתעסקים בתחום הזה, הוא לוקח את כל הטוב מכל הדגמים האחרים. הפכנו את המוצר ליותר חזק, יש לו כפליים יותר דחף, אפשרות לנחיתה עם גלגלים, ראיית לילה, ואפילו הצלחנו עדיין לשמור על רמת מחיר נמוכה", מספר גויטיין בשיחה עם NEXTER.

"הפיצ'ר הכי חשוב ומשמעותי בדגם החדש זה הטייס האוטומטי. המשמעות היא שהמטוס לומד את פרופיל הטיסה ואתה לא צריך לשלוט בו. אפשר לבנות פרופיל טיסה לפי רמת הניסיון שלך, וזה פותר הרבה בעיות ומייצר הזדמנויות חדשות", מוסיף גויטיין. "בנוסף, יש גם ניתוח ביצועים. תוכל לקבל פידבק על כל מיני פרמטרים שעשית, וכך אתה יכול ללמוד איך לבנות מטוס שהוא יותר יעיל, או יותר מהר. התקשורת בין המטוס לאפליקציה תעזור לך לעשות שינויים".

ואיך מתמודדים עם חיקויים סינים? "אנחנו גאים בזה שיש חיקויים סינים. מוצר שמחקים אותו זה אומר שהוא מוצר טוב. לדור הראשון היו הרבה חיקויים. הדרך שלנו להתמודד עם החיקויים זה לחדש כל הזמן, לפתח טכנולוגיות שיהיה קשה להעתיק אותן".

POWERUP 4.0 (צילום: POWERUP 4.0)
POWERUP 4.0 | צילום: POWERUP 4.0

וכמו בכל מוצר, גם במטוס מנייר יש אתגרים. "באופן כללי, לקחת נייר ולהפוך אותו למשהו שיעוף זה לא קל. אנחנו בעצם לוקחים משהו קיים ומצמידים אליו את הטכנולוגיה. ללקוחות קל להתחבר אליו, זה מדבר לכל הגילים, גם למבוגרים שזוכרים את מטוסי הנייר הפשוטים מפעם, מהילדות. אנחנו תמיד ממליצים ללקוחות לנסות לשנות בעצמם ולראות מה יקרה. זה מייצר סיפוק והנאה, זה האתגר".

ולא הכל הלך חלק בדרך. פרויקט מימון המונים נוסף שפתח לא הצליח לגייס את הכסף ונסגר. "פיתחנו משקפת שדרכה תוכל להטיס מטוסים, משהו שנעשה בשיתוף פעולה עם מהנדס ישראלי", הוא מספר. "זה היה מוצר מדהים אבל זה לא עבד כי לא הצלחנו להסביר את הערך המוסף של זה. זה מה שמיוחד בגיוס המונים, אתה לומד מזה הרבה".

ואחרי רווח של יותר מ-3 מיליון דולר על מטוסי נייר - האם באמת מתעשרים מזה? "אנחנו בטח לא מתעשרים מזה", צוחק גויטיין. "כל הכסף שמגייסים בקמפיינים האלה הולך לטובת יצור. זה כן עוזר לבנות את המותג שלך, ואחרי הקמפיינים אתה יכול להמשיך לשווק את המוצרים האלה לכל העולם. זה גם מאפשר לנו להבין אם התמחור שלנו נכון, איזה פיצ'רים עובדים ואיזה לא. אנחנו לא חיים מזה".

עוד מוסיף גויטיין, כי "אנחנו יכול להגיד לך שרוב הקיקסטארטרים לא באמת מצליחים להתעשר. תמיד עושים טעויות בקמפיינים כאלה, אבל מתגברים. חלק מהתקציב של הקמפיין זה גם לתיקון הטעויות. ואולי החלק הכי חשוב זה שהמוצר שלנו הוא מוצר קלאסי לתחום ההנדסה. להבין את כל הנושא של אווירונאוטיקה. זה משהו שיכול ללמוד את הדור הבא".