הכירו את הזרוע האסטרטגית החדשה של חיל האוויר: מטוס ה-F-35 החמקן, שצפוי להגיע לחיל האוויר הישראלי בשנים הקרובות. המטוס פותח כך שצורתו הגיאומטרית וחומרים מרוכבים מונעים את גילויו במערכת המכ"ם, וכשמדברים על תקיפה אפשרית באירן - הוא יכול לטוס ולתקוף מבלי להתגלות.

למטוס יש גם יכולות טיסה בכול מזג אוויר וגם בלילה. "יש לו יכולת תמרון נהדרת ויכולת חדירה נהדרת", תיאר ג'ון ביזלי, טייס הניסוי הראשי של מטוסי ה-F-35 בארה"ב, "מבצעים אסטרטגיים יוכלו להיות יותר מרחיקי לכת ממשימה בודדת".

תוספת מיכשור ישראלי

ישראל רצתה מלכתחילה להתקין ב-F-35 מערכות מתוצרתה, כדי לשמר יתרון איכותי מול מדינות אחרות שמצטיידות במטוס. ארצות הברית סירבה בתחילה, ורק לאחרונה התרצתה, ובתמורה לקנס שישראל תצטרך לספוג.

מחיר של מטוס אחד כזה הוא 80 מיליון דולר. התקנת אמצעים חליפיים ייחודיים של ישראל כמו מערכות לוחמה אלקטרונית, ומערכות תקשורת, יעלו את המחיר לכמעט 100 מיליון דולרים.

בשלב ראשון ישראל תרכוש 25 מטוסים שקליטתם תחל בעוד כ-5 שנים. בהמשך היא צפויה לקבל עוד 50 מטוסים במימון אמריקני.

המטוס מתחמק ממערכות המכ"ם

בינתיים כבר החלו טייסים ישראלים לערוך טיסות ניסוי במפעלי חברת "לוקהיד מרטין", היצרנית בארצות הברית. בשלב זה הניסויים מתבצעים על סימולטור מדמה טיסה. בהמשך יתבצעו הניסויים על המטוסים עצמם.

לישראלים היה חשוב לבחון כיצד מתמודד המטוס החמקן מול המערכות הרוסיות נגד מטוסים, כמו ה"אס-300" שאירן וסוריה עומדות לקבל. התוצאות היו טובות: מערכות המכ"ם הרוסיות מתקדמות, אבל הן לא הצליחו לגלות את ה-F-35.

"המטוסים מתמודיים עם כול האיומים הפוטנציאליים כחלק מדרישות העיצוב של המטוס", הוסיף ביזלי. "כך שכול מה שקיים בשטח הוכנס לרשימת הדרישות, ואנו בוחנים את התרחישים השונים וחושבים מה הדרך הטובה והיעילה ביותר להתמודד עמם".

מגבלה אחת יש למטוס: כדי לשמר יכולות חמקניות כול החימוש נשמר בבטן המטוס, לא מתחת לכנפיים, מה שמגביל את יכולת נשיאת התחמושת של המטוס. אם יוחלט לתקוף באירן בקרוב, המטוס הזה עדיין לא יהיה מבצעי. אבל בעשורים הבאים ה-F-35, שנחשב למטוס הקרב המאוייש האחרון, יהפוך לעמוד השדרה של חיל האוויר הישראלי.