טנק צה"ל בגבול הרצועה. ארכיון (צילום: רויטרס)
טנק מרכבה, בקרוב הגרסה הירוקה | צילום: רויטרס

אחרי פיתוחן של מערכות הגנה קריטיות לביטחון ישראל כמו "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים", עובר צה"ל לעסוק גם במערכות הגנה על הסביבה. "ידיעות אחרונות" פרסם הבוקר כי מערכת הביטחון עוסקת בימים אלה בפיצוח הטכנולוגיה שתהפוך את טנק המרכבה ליותר ידידותי לסביבה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במנהלת תכנית טנק המרכבה שאחראית על הפרויקט הסבירו כי הגרסה ההיברידית של כלי הרכב הצבאי נבנתה תוך חישוב כמות הציוד, מספר החיילים ורמת המיגון הדרושה לטנק. כיום טנק המרכבה שוקל כ-70 טונות ודרוש מנוע חזק של 1,500 כוחות סוס על מנת להפעילו, אך ברוב הזמן הרכב אינו מנצל את פוטנציאל האנרגיה שלו.

"הטנקים עדיין מהווים את התגובה הראשונה למרבית האיומים בשטח", אמר תת אלוף ירון לבנת, ראש מנהלת תכנית טנק המרכבה במשרד הביטחון. "אלא שמשקלם גבוה ולטנק בשטח יש כמות מוגבלת של דלק המשמש כמקור היחידי לאנרגיה. אך פיתוחן של טכנולוגיות שכבר עובדות בשוק מאפשרות לנו ליצור ניהול אנרגטי מאוד מתקדם", הוסיף.

לדברי לבנת בכנס "אילת אילות לאנרגיה מתחדשת", מערך האנרגיה הצפוי של רכבים קרביים ממונעים הידועים בעגה הצבאית בתור רק"מים, יכלול מנוע שיהווה את מקור האנרגיה הגדול אך לצידו תהיה מערכת שתדאג לניצול אנרגיית העצירה, מקור אנרגיה משני שפועל על דיזל וסוללת חירום, כל אלה קיימים היום במכוניות היברידיות.

תכנית טנק המרכבה ההיברידי אינה התכנית היחידה של צה"ל. במסגרת המהפכה הסביבתית שמנסים ליצור עתידים להתממש גם פרויקטים נוספים אשר מגובשים בימים ואלה ועיקרם שמירה על הסביבה. בין התכניות ניתן למצוא חווה סולארית בבית הספר לקצינים בה"ד 1, מעבר לבנייה ירוקה בכל המבנים החדשים, מחזור מים ועוד.