כהן-נוב ז"ל (צילום: דו"צ)
אוהד כהן נוב ז"ל | צילום: דו"צ

מסקנות ראשוניות של ועדת החקירה לבדיקת אירוע התרסקות המטוס בה נהרג רס"ן אוהד כהן נוב ז"ל צפויות להימסר רק בעוד מספר ימים. בינתיים, האלוף במילואים ומפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו, הסביר הלילה (חמישי) לחדשות 2 מה הגורמים שהיו עשויים להוביל לתאונה הקטלנית של מטוס ה-F16 בדרום.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"במקרים מהסוג הזה צריך מאוד להיזהר בניתוח מהיר משום שתחקיר כזה יכול להימשך זמן רב, אך ניתן לדבר על מה שאנחנו כן יודעים", הסביר בן אליהו. "אנחנו יודעים שמטוס שב מטיסה מבצעית, על כנף בצד אחד היתה תלויה לו פצצה ובצד השני הוא שחרר את הפצצה. כתוצאה מכך נוצר מצב בו המטוס לא כל כך מאוזן והוא נוטה קצת לצד אחד. זה לא דבר בלתי שגרתי, טייסים יודעים להתגגבר על זה. גם נחיתה לקראת החשיכה היא לא עניין חריג".

"זאת אומרת לא היו נתונים מקדמיים, לפני שמגיעים לנחיתה, שהיו צריכים לגרום באופן חד משמעי לתוצאה הזאת. כלומר קרה משהו בזמן הנחיתה", המשיך בן אליהו. "יכול היה להיות שבנגיעה, בלי שום קשר לפעולת הטייס, אחד הגלגלים היה חלש או שהתפוצץ הצמיג וכתוצאה מזה המטוס קיבל סחיפה, סטה הצידה והטייס איבד את השליטה על המטוס כשהאפשרות היחידה שלו היא לנטוש אותו כדי להימנע מאסון כבד יותר".

בן אליהו הסביר כי מדובר בהחלטה שנעשית בשבריר שנייה. "אלו הפינות הקריטיות עליהן הטייסים נבחנים", אמר. "להחליט ברגע איך לפעול, לבחור בין אפשרויות. אלה הרגעים בהם באים לידי ביטוי המיונים והאימונים הארוכים שהם עוברים. מצבים בהם צריך להגיב מהר ונכון גם כשיש שתי חלופות".

"קצב תאונות סביר"

"גם במקרה הזה הטייס יכול היה להחליט שהוא ממשיך עם הנחיתה או שלא, זוהי נקודת אל חזור, אני חייב לנטוש". במקרה הזה אנחנו יודעים שהטייס ביצע את הנטישה. "בדרך כלל כשהטייס מפעיל את כסא המפלט הוא באופן אוטומטי מקפיץ גם את הנווט שיושב מאחוריו".

אך ההפך הוא לא תמיד נכון, מדגיש בן אליהו. "אם הנווט מרגיש שהטייס לא בשליטה הוא עשוי להפליט את עצמו", הסביר. "אך במקרה הזה אנחנו כן יודעים שהיו שני מצנחים על הקרקע, כלומר שני הכסאות הופלטו. מעבר לזה צריך לברר. ייתכן כשל בגלגל, אולי סחיפה פתאומית, או משהו בהיגוי וייתכן שגם היתה תקלה בשיקול הדעת של הטייס".

זירת ההתרסקות
שרידי המטוס שהתרסק | צילום:

"כשלטייס מתברר שיש מצב מצוקה בשעת נחיתה, אחת האפשרויות שפתוחות בפניו היא לפתוח מנוע, להמריא מחדש ולהתארגן שוב לנחיתה", המשיך מפקד חיל האוויר לשעבר. "יכול להיות שגם כאן נעשה ניסיון שהתפתח לאיזו שהיא תקלה מתפתחת".

למרות שנראה מהדיווחים בכלי התקשורת שיש הרבה תקלות ב-F16, טען בן אליהו כי למעשה מדובר בדגמים שונים. "הדגם שבו קרתה התאונה הנוכחית הוא החדש ביותר. קצב התאונות של מטוס ה-F16 הוא אחת לכל 3 או 4 שנים, שזה קצב לא חריג בתעופה המתקדמת", סיכם.

כהן נוב הותיר אחריו רעייה, שנמצאת בהיריון, ותינוקת. באירוע נפצע באורח קל נווט המטוס, שהספיק להשלים את נטישת המטוס שהתרסק בבסיס רמון בדרום. כבר אתמול הודיע מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, כי הנחה על הקמת ועדת חקירה בראשות קצין בדרגת אלוף משנה.