מוזיקה נעימה בוקעת מהרדיו, רוח קלילה פורצת דרך חריץ בחלון – ואז אבן מתנפצת על שמשת הרכב ומפירה את השלווה. שגרת הנסיעה בכביש 443, אחד משני צירי התנועה המרכזיים אל ירושלים, הייתה גם בשנת תשע"ו משימה קרבית. מנתוני צה"ל שהגיעו לידי חדשות 2 Online עולה כי במהלך השנה האחרונה, שבה פרץ גל טרור חדש, נרשמו 94 אירועי השלכת אבנים ו-23 אירועי השלכת בקבוקי תבערה לאורך הכביש. צה"ל נפרס בכוחות מתוגברים כדי לתת תשובה לאיומים הללו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק 

שיאו של גל הטרור נרשם עם תחילתו, במהלך חגי תשרי של השנה שעברה. בחודש אוקטובר אשתקד לבדו נרשמו לא פחות מ-20 אירועי השלכת אבנים ו-16 אירועי השלכת בקבוקי תבערה. בחודש שאחריו, נובמבר, המספרים ירדו במעט ל-19 אירועי השלכת אבנים ו-6 אירועי השלכת בקבוקי תבערה. בחודשים הבאים המספרים היו במגמת ירידה.

זה אמנם קרה פחות, אבל גם פיגועי ירי ודריסה היו חלק מהשנה על הציר. במהלך תשע"ו התרחשו פיגוע ירי אחד, 3 פיגועי דקירה, ניסיון פיגוע דקירה אחד וניסיון פיגוע דריסה אחד. בפיגועים אלה נפצעו 4 בני אדם. ב-23 בספטמבר 2015 נרצח טוראי זיו מזרחי נרצח בפיגוע דקירה במתחם תחנת דלק בכביש.

"אין לי כביש אחר"

טל מרום, תושבת כפר אורנים, נוסעת פעמיים ביום בכביש 443, הלוך וחזור לעבודתה. מבחינתה, השנה הזו על הכביש הייתה "רגועה" יחסית. "בעבר ירו לעבר המכונית שלי וממש חוררו לי אותה ופעמיים הייתי סמוך לאזור בזמן שהתרחש בו פיגוע", היא מספרת. השנה 'רק' חטפתי פעם אחת אבנים שגרמו לשמשה במכונית שלי להתנפץ, אז יחסית זו שנה קלה בשבילי".

גם כשהיא לא על הכביש, מרום וכל התושבים באזור מעודכנים בכל אירוע פח"ע על הציר. "יש לנו קבוצת וואטסאפ שבה מעדכנים על כל אירוע שקרה", אמרה. "זה שלא שומעים בחדשות על אירועים, זה לא אומר שזה לא קיים".

פגיעת אבנים ב-443, ארכיון (צילום: דובר צה"ל)
פגיעת אבנים ב-443, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

את החששות היא כבר מזמן משאירה מחוץ למכונית. "אני חוזרת לעיתים באמצע הלילה בלי שום פחד", אומרת מרום. "אני מאוד סומכת על כוחות הביטחון ועל מי ששומר עלי מלמעלה. אין לי כביש אחר. הנסיעה בכביש 1 הרבה יותר ארוכה בשבילי וכביש 1 גם הרבה יותר מסוכן לדעתי מבחינת תאונות דרכים".

ציר אסטרטגי

במקביל להתגברות הפיגועים בתחילת השנה, בצה"ל הגבירו והתאימו את האבטחה סביב הציר שמחבר בין לוד לאזור גבעת זאב וחוצה את גדר ההפרדה פעמיים. על הציר מוצבים מחסומי קבע, נוסעים בו סיורים רכובים, לאורכו מוצבות מצלמות תצפית (כולל בלון תצפית) וחיילים נפרסים על פי צורך בנקודות החיכוך. בנוסף, פועלים כוחות צה"ל בכפרים הפלסטינים לאורכו לבצע מעצרים ולמנוע יציאת מחבלים אל הכביש. 

ארכיון (צילום: צילום: דו"צ)
חיילים צופים על בלון התפית | צילום: צילום: דו"צ
אבטחה מסביב לשעון. 443 (צילום: צילום: דו"צ)
אבטחה מסביב לשעון. 443 | צילום: צילום: דו"צ

חלק ניכר ממשימת האבטחה של הכביש הוטלה השנה על גדוד רם של חטיבת החילוץ וההדרכה, גדוד מעורב של לוחמים ולוחמות. "זה ציר אסטרטגי", מסביר לחדשות 2 Online סא"ל יאיר פינטו, מפקד הגדוד. "מה שמייחד אותו מאזורי חיכוך אחרים זו כמות הנוסעים הגדולה שעוברת בו. המשימה שלנו היא שהם יעברו כאן בבטחה, כמו על כביש 1".

חמ"ל התצפיות של 443 (צילום: דובר צה"ל)
חמ"ל התצפיות של 443 | צילום: דובר צה"ל
בלון תצפית (צילום: דובר צה"ל)
בלון תצפית | צילום: דובר צה"ל

כשאחריו, לסירוגין, 5 חודשי אבטחה ב-443 בשנה סוערת שכזו, המג"ד פינטו יכול לספק סיכום שנה אופטימי יחסית. "בחודשיים האחרונים מאז שחזרנו לגזרה יש ירידה דרסטית באירועים בציר, ובכל הגזרה", הוא אומר. "נכון, היו יותר אירועים השנה, אבל המגמה היא ירידה. המטרה שלנו היא לעצור את השלכות האבנים בכביש 443".