N12
פרסומת

חיל האוויר מגביל טייסים אזרחיים‎

ההנחיה החדשה של חיל האוויר לרשות התעופה האזרחית עוררה מחאה לאחר שנאמר להם לצמצם את מספר כלי הטיס באוויר ל-20 בכל רגע נתון. החיל האוויר מסבירים: "ההחלטה מגיעה ממקום של בטיחות"

ניר דבורי, כתב צבאי
חדשות
פורסם: | עודכן:
אבינו שבשמיים
צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90, חדשות
הקישור הועתק
אבינו שבשמיים
אבינו שבשמיים | צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90, חדשות

חיל האוויר הנחה את רשות התעופה האזרחית בישראל באופן מיידי והחל מהיום (ראשון) לצמצם את מספר התנועות של כלי טייס אזרחיים ללא יותר מ-20 בכל רגע נתון. ההנחיה החריגה מגיעה לאור הצפיפות הגוברת של כלי טייס צבאיים ואזרחיים בשמי הארץ, והעלייה באירועי הבטיחות.

ההוראה החריגה והחד צדדית עלתה בעקבות העלייה בתקריות ה"כמעט ונפגע" באוויר כתוצאה מהתקרבות כלי טייס באוויר. ההחלטה עוררה זעם רב בקרב גורמים בתעופה האזרחית בישראל וגררה תגובות נזעמות: "שמערך הבקרה הצבאי לא מבין את התעופה האזרחית ואת צרכיה תוך שהוא משוכנע שהשמיים במדינת ישראל שייכים לאבא של".

עוד נטען כי התחושה היא שנוצרה היא שמפנים את אצבע המאשימה כלפי הטיס האזרחי. "בקרי הטיסה של חיל-האוויר לא מספיק טובים במקצוע שלנו", טוענים בציניות, "אז המסקנה היא שאתם הטייסים האזרחיים צריכים לטוס פחות? התעופה האזרחית מהווה עבור חיל האוויר סוג של 'מטרד'".

בחיל האוויר מסבירים את ההנחיה החדשה בעובדה שגובר הצורך לנהל את השמיים בצורה בטוחה ומכיוון שבמערך הבקרה בחיל האוויר לא מוכנים לקחת יותר סיכונים. מרחב האוויר של ישראל מחולק לשני אזורים: צפון ודרום. בחיל האוויר מתקשים לשלוט במטוסים הקלים הם מפתיעים את הבקרים עולים לאוויר מבלי לדווח וזה יוצר עומס באוויר ועל ערוץ הקשר.

"ההחלטה מגיעה ממקום של בטיחות", מסבירים שם. מערך הבקרה מתעדף טיסות מסחריות על פני פרטיות כדי לצמצם תאונות. בחיל האוויר מדברים על "עבריינות בשמיים", טייסים לא מנוסים שאינם עונים בקשר או טסים לאזורים אסורים ואת התנהגות זו מנסים לשנות.

פרסומת

המטרה: למנוע תאונות אוויריות

המרחב האוויר בישראל קטן וצפוף, וקיום סדר העדיפויות ברור: חיל האוויר קודם בפעילות מבצעית ובאימונים. רק בשאר הזמן מותר לחובבי הטיסה ובעלי כלי טייס אזרחיים לטוס. אלו מוגבלים באזורי הטיסה בהם הם מורשים להשתמש ונדרשים לאישורים לגבי הגובה והמיקום בו הם נמצאים.

בשנים האחרונות גדל מספר כלי הטייס האזרחיים בישראל ומאות רבות של ישראלים מחזיקים במטוסים ומסוקים קלים לשימוש פרטי ומסחרי. התנועה הצפופה שנשלטת בידי מערך הבקרה האווירי של חיל האוויר לא מצליח להתמודד עם העומס, ורק באחרונה נמנעו ברגע האחרון מספר תאונות אוויריות.

לנוכח המחלוקת החדשה וההחלטה הדרקונית צפויים לקיים ראש רשות התעופה האזרחית, יואל פלדשו, ונציגי חיל האוויר דיון משותף כדי למצוא פתרון לבעיה.