בקרוב מאוד צפויה להתקבל החלטה חשובה מאוד בחיל האוויר. זו אמנם לא תכנית ריאליטי, אלא החיים עצמם - אבל גם במקרה הזה, ההכרעה תהיה בין שני פיינליסטים. הזוכה יהיה המסוק הבא של החיל: האם זה יהיה הצ'ינוק של חברת "בואינג" או אולי היסעור, ה-CH53 של חברת "לוקהיד מרטין" - שתיהן חברות אמריקניות ידועות, איכותיות ומובילות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

שני המסוקים הללו מצוינים, אבל התחרות בין שניהם היא אדירה. בחיל האוויר דנים ברכישה של אחד מהם על מנת שיחליף את מערך המסוקים בני 45 השנים שברשות החיל. אלא שלא פשוט לקבל החלטה מורכבת כזו. מדובר בעסקה ענקית בשווי שני מיליארד דולר, שמשקפת תחרות עצומה בין שתי הענקיות האמריקניות.

היסעור החדש של "לוקהיד מרטין" הוא פשוט גדול יותר - וזה מה שעושה באמת את ההבדל בין שני המסוקים. יכולת הנשיאה שלו למעלה מ-18 טון - וזה המון. גם בחיילים וגם בציוד. כשמדברים על הסקה והפעלה של חיילים בעומק רחוק מגבולות מדינת ישראל - הוא יכול לשאת הכי הרבה.

"כשמשהו משתבש במסוק הזה, יש לך מענה מהיר לפתרון הבעיה", מספר דן שולץ, נשיא חברת "סיקורסקי", חברת בת של "לוקהיד מרטין". לדבריו, "אם פעם היית זקוק ל-40 או 50 קודים שונים כדי לנסות ולפתור בעיה - המסוק הזה יגיד לך הנה הקוד המדויק של מה שאתה צריך לתקן".

מסוק (צילום: sikorsky)
צילום: sikorsky

מבט אל תוך הצ'ינוק של חברת "בואינג" מגלה שבתא הטייס הכל ממוחשב ומאובזר במסכי מגע משוכללים - מה שהופך את הטיסה בו לקלה מאוד, ולכזו שלא מצריכה הרבה התעסקות בתפעול. המסוק הזה, ומסוקים ומטוסים רבים שמיוצרים בשנים האחרונות, מתוכננים באופן המסייע לטייס להתמקד במשימה שלו - במקום להתמקד בהטסת המסוק או המטוס.

המערכות שמותקנות בצ'ינוק יודעות לטפל באיומים של טילים ויודעות להתמודד עם תנאי מזג אוויר קשים כמו אבק וערפל המקשים על טייסים. "הצ'ינוק הוא המענה הנכון לדרישות הצבא הישראלי", אומר סטיב ברלג', סמנכ"ל חטיבת השיווק העולמית בחברת "בואינג". לדבריו, "זהו מסוק מודרני עם יכולות מוכחות שטס ברחבי העולם כיום".

ניר דבורי (צילום: החדשות)
צילום: החדשות

טייסים של חיל האוויר כבר טסים על שני המסוקים הללו בארה"ב כדי ללמוד את היכולות וכדי להכריע. בעוד כמה שבועות יצטרך חיל האוויר להמליץ איזה מהמסוקים הוא רוצה.