מסוק בלתי מאויש לחילוץ נפגעים בשדה הקרב: כלי הטיס הייחודי, ה"אייר הופר", הוצג בכנס IsCREAM2 של עמותת החתול - העמותה של בוגרי יחידת 669, יחידת החילוץ והפינוי בהיטס. המסוק יכול לשאת פצוע אחד משדה הקרב לשטח מוגן, ובעתיד יוכל לשאת ולפנות מספר פצועים בבת אחת.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"שדה הקרב משתנה, כוחות שוהים זמן רב בשטח אויב רחוק מגבולות המדינה. קשה ומסוכן לחבור אליהם במקרה של נפגעים, ויש גם איומים של טילי נ"מ ונ"ט, והגעה לכוח שנפגע יכולה לחשוף את מיקומו", אמר לי-חי כץ, מנהל תוכנית מסוקים לא מאוישים בתעשייה האווירית.

"המסוק הלא מאויש יאפשר לכוח השוהה בשטח לאכסן במשאית שנמצאת בשטח 3 מסוקים לא מאוישים מקופלים, ולתפעל אותם בקלות יחסית במקרה הצורך וכך להעמיס עליהם נפגעים ולהטיס אותם לעורף שם ימתינו להם כוחות רפואה מיומנים".

"יעמיס נפגעים ויטוס לעורף" (צילום: דו"צ)
"יעמיס נפגעים ויטוס לעורף" | צילום: דו"צ



המסוק החדיש יכול לשאת פצוע אחד, אולם תכנית לשיפור הביצועים והיכולות הטכניות והטכנולוגיות שלו תאפשר בעתיד העמסה של מספר פצועים רב יותר על כל מסוק. כך יוכלו הכוחות בשטח לפנות נפגעים במהירות גדולה יותר ותוך מינימום סיכון הן לכוח השוהה והן לכוח האווירי.

אריאל פורר, ראש ענף רפואה מבצעית בחיל הרפואה ציין כי במבצע צוק איתן ובמלחמת לבנון השנייה נתקל פינוי הפצועים דרך הקרקע בקשיים רבים. עוד הוסיף פורר כי 50 אחוזים מהנפגעים פונו באופן רכוב מהמקום שבו נפגעו וכי כ-40 אחוזים מהפינויים היו מוסקים, כאשר חצי מהם אירעו באור יום מאחר שהטיפול בפצוע הוגדר כדחוף.

יכול לשאת פצוע אחד, המסוק החדיש (צילום: דו"צ)
יכול לשאת פצוע אחד, המסוק החדיש | צילום: דו"צ



"כל נחיתות המסוקים היו בשטח "חם" ותחת אש טילי נ"ט ונ"מ. נלקחו סיכונים גבוהים ובוצעה מעטפת אש רחבה תוך שהייה קצרה מאוד על הקרקע בשטח המאויים", סיפר פורר. "לכן שיטת הפינוי שונתה והיא מוגדרת "סקופ אנד ראן" - נחיתה לזמן של פחות מדקה, העמסת הנפגעים וטיפול מיידי במסוק ע"י צוות של יחידת החילוץ של יחידה 669 הכולל רופא ופרמדיק, ויציאה מהירה החוצה משטח האש לבית החולים. גם בלבנון וגם בעזה מדובר בטיסה קצרה יחסית של 10-15 דקות מהגבול לבית החולים הקרוב".