במערכת הביטחון מתנהל בימים אלה קרב סביב השאלה מי יספק את מטוסי התדלוק העתידיים של צה"ל - התעשייה האווירית או האמריקנים. לא מדובר רק בגאווה לאומית בעמידה מאחורי אחד מהפרויקטים האסטרטגיים החשובים של ישראל אלא מחלוקת בעלת משמעויות כלכליות כבדות. מטוסי התדלוק של חיל האוויר הם אלה שבלעדיהם לא יכולה ישראל לתקוף במקומות רחוקים כמו אירן, והם למעשה היכולת של מטוסי הקרב להגיע לטווחים ארוכים כל כך.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

המטוס הישראלי, בואינג 707, דגם בן 40, ששודרג ביכולת ייחודית שפותחה כאן בתעשייה האווירית אך עכשיו הוא זקוק להחלפה. בחיל האוויר רוצים מטוסי תדלוק חדשים ומכוונים לדגם מאוד ספציפי: לשני הדגמים יכולות נשיאת דלק דומה ויכולת לתדלק מספר מטוסים במקביל. אבל בחיל האוויר רוצים את החדשים מארה"ב והם נתלים בעובדה שמדובר בכספי סיוע.

מולו התעשייה האווירית שמציעה בואינג מדגם 767 משומש שהוסב למטוס תדלוק. בתעשייה האווירית החליטו להוריד את הכפפות, והם מדברים על מאבק עד הסוף, שכן לשיטתם אם המטוסים דומים בביצועים אין סיבה לבחור באמריקני על פני הישראלי. קנייה בחו"ל תביא לסגירת קו ייצור מטוסי התדלוק בתעשייה האווירית ויביא לטענתם לפיטורי כ-500 עובדים. הם מדגישים כי מדובר בשימור יכולת אסטרטגית ייחודית בישראל ושמירה על ייצור כחול לבן.

גם המחיר שהם מציגים נמוך משמעותית. ארבעה מטוסי תדלוק אמריקניים יעלו יותר ממיליארד דולרים, לבנות כאלה בתעשייה האווירית יעלה מחצית מהסכום. למרות שמדובר בכספי סיוע, טוענים שם, החלטה בעלת חשיבות לאומית גדולה יותר מעניין המימון.

וכך מאחורי הקלעים מתנהל עכשיו קמפיין שמטלטל את מערכת הביטחון שכולל לחצים גדולים המופעלים על שרי הביטחון, האוצר וועדת השרים להצטיידות, שם אמורה בקרוב להתקבל ההכרעה. בתעשייה האווירית קוראים לעצור את העסקה עם ארה"ב ולבחון מחדש את החלופות, דבר שיגיע בקרוב להכרעת הממשלה.