החמקנים של צה"ל נחשפים: עשר שנים תמימות מתנהל בחיל האוויר פרויקט מטוס ה-F35, ה"אדיר" בשמו העברי. עשר שנים של בחינה, עשר שנים של התעקשות על הכנסת רכיבים מתוצרת התעשייה המקומית לתוכו, עשר שנים של בניית בסיס שבתוכו מכלולים מותאמים למטוס הזה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

יש קבוצה, לא גדולה בינתיים, של טייסים שמטיסים את המטוס הזה. גם בטיסה הראשונה, אין לצידו של הטייס אדם אחר, מנוסה. כל האימונים בטרם טיסה מתקיימים במתקן הסימולטורים החסוי, אליו איש אינו מורשה להיכנס, פרט לאותם בודדים שהטיסו את ה-F35.

"לפני שנה התחלנו להתעסק עם המטוס החדש", מספר סרן משה, אחד הטייסים של ה-F35. "המעבר מהאימון על הסימולטור לאימון על המטוס היה מאוד חלק, וגם הניסיון של שנים על מטוס אחר מקל על התחושה באוויר".

"יכולות שלא הכרנו" (צילום: דובר צה"ל)
"יכולות שלא הכרנו" | צילום: דובר צה"ל

גם צוותי הקרקע למדו והכירו בארצות הברית, וגם להם יש לא מעט סימולטורים, אבל אצלם זה בעיקר העבודה המעשית. "ההכשרות היו סימולטורים, מעין אימון וירטואלי, כך שההתמודדות הראשונה של הטכנאים הייתה פה בישראל", מסביר רב סרן רוני מימון, מפקד גף טכני בטייסת. "פעם ראשונה שנגענו במטוס עצמו הייתה כאן בישראל. זה שינוי מהותי בדרך שבה אנחנו נוהגים להתאמן בדרך כלל. יש פה תהליך למידה מאוד אגרסיבי".

"תמונת קרב טובה יותר"

סגן אלוף יותם הוא מפקד הטייסת. בינתיים יש לו רק שני מטוסים, ובקרוב מאוד יצטרפו עוד שלושה, וזו רק ההתחלה. יש לו קצת יותר ניסיון מהאחרים, והוא מסביר שוב מה יש במטוס הזה שאין באחרים.

"כמות המערכות שנמצאות על המטוס, האיכות שלהן והיכולת לחבר בין כל המערכות לידי תמונת קרב אחת מאפשרת לנו כטייסים לדעת יותר על מה שקורה סביבנו", מסביר יותם. "בעולם שבו אנחנו נמצאים היום, צמד המילים 'לדעת יותר' הוא מפתח חשוב בהצלחת המשימה. ככל שאתה בתמונת קרב יותר טובה ויש לך יותר ידע יחסית למי שנמצא איתך בזירה, יש לך יתרון יחסית גדול".

מטוס ה"אדיר" (צילום: דובר צה"ל)
מטוס ה"אדיר" | צילום: דובר צה"ל

"זה דור חדש, עידן חדש, יכולות שלא הכרנו בעבר, וזה לא רק המטוס", אומר מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל. "המטוס הוא חלק ממערכת שלמה של החיל כולו, שהמוס יהפוך אותה להרבה יותר טובה, יותר אפקטיבית. ומעבר ליכולת המבצעית, אין לי ספק שהדור הזה, המטוס הזה, יביא לשינוי רחב היקף בחיל האוויר".

שני מטוסי "אדיר" טסים היום בשמי ישראל. בקרוב מאוד יתווספו אליהם עוד שלושה, אבל מערכת שלמה על הקרקע ובאוויר לומדת את מגוון היכולות. במילים פשוטות – איך לנצל את כל היכולות של המטוס הזה, לקשור אותן לכוחות הקרקע והאוויר. בכל זאת, 120 מיליון דולר למטוס זה מחיר שצריך להביא תפוקה ממשית חדשה.