הבקו"ם בתל השומר. ארכיון (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
מתגייסים בבסיס מיטב, ארכיון | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

בחודשים האחרונים הגיעו לחדשות 2 מספר עדויות על תפקוד לקוי במרכז השירות של מיטב (הבקו"ם בתל השומר): התלונות נוגעות ליחס למועמדים לשירות ביטחון, זמני ההמתנה והמענה החלקי. גם חיילות ששירתו במרכז סיפרו על יחס נוקשה מצד קצינים בצוות המוקד - והתחושות התבטאו גם בקבילה שהוגשה לאחרונה. האם השינוי המיוחל מגיע בקרוב? כך מנסים באגף כוח אדם (אכ"א) לפתור את הבעיות הרבות ולבוא לעזרת המתגייסים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

זהו הסיוט של כל מועמד לשירות ביטחון - שרוצה לברר פרטים על אפשרויות השיבוץ, לשנות מועד של מבדק או לעמוד בפני ועדה רפואית אך לא מקבל שירות ומענה ראוי. הקשיים מובילים לכך שצה"ל מאבד חיילים טובים ש"נופלים בין הכסאות": חיילים מוכשרים, שאם היו מתאמים ומסנכרנים בין המבדקים שלהם הצבא היה מרוויח אותם במקצועות יוקרתיים אליהם הם מתאימים. כך מאבד אגף המודיעין חיילים איכותיים ולא רק הוא: גם אגף התקשוב - מקצועות סייבר וכתיבת צפנים למשל - והמצב דומה גם בחילות נוספים.

איך נראה הכאוס מבפנים? חיילות שמשרתות במרכז אומרות כי "הצוות צורח, מטיל טרור והיסטריה ובא בטענות שיש יותר מדי ממתינים על הקו ויש לקצר שיחות". בקבילה שהוגשה באחרונה לנציב קבילות חיילים שוטחות חיילות טענות קשות: "מי שלא מקצרת שיחה נענשת. הדבר היחיד שקובע הוא על כמה טלפונים הבנות עונות. לכן יש בנות שעונות לשיחה ומיד מנתקות, זה נחשב להן כשיחה מטופלת. אם יש מועמד לשירות ביטחון שהתקשר ומתלבט או מאריך בשיחה וגולשים לשיחה של יותר מחמש דקות, זו תקלה".

"נשלוט בכל הזימונים, זה מהלך היסטורי"

עוד נטען כי "יש נוהל שמאפשר לבנות 20 שניות בין שיחה לשיחה, קצת לנשום אוויר, אבל הנוהל הזה מת. אוי ואבוי למי שלא תלחץ על כפתור שמבטל את ההשהייה משיחה לשיחה בלי לנשום. גם לא נותנים לצאת לשירותים, זה הגיע למצב שבו בנות ביקשו לצאת על רקע נפשי, רק לעזוב".

באגף כוח אדם מודעים היטב לטענות: המרכז מקבל 7,500 פניות מדי יום, ולדבריהם יש מאמץ גדול ועבודת מטה לשנות את פני הדברים. גורם בכיר באכ"א אמר כי בקרוב "יהיה סוף סוף תיאום בין הזרועות במיון ובשיבוץ. אמ"ן כבר העתיקו את מרכז המיון שלהם למיטב ובהמשך יבוטלו המיונים השונים לזרועות השונות ויהיה מיון אחד ואחיד לכולם".

הגורם הסביר כי "מדובר בתהליך רגולציה של המיון - מיטב ישלוט בכל הזימונים, המיונים לקורסים והמבדקים . פעם כל יחידה עשתה מיון לעצמה - 8200, חיל האוויר, אגף התקשוב או חיל הים - ועכשיו נערכים לבניית פלטפורמת מיונים אחת". אילו שינויים נוספים יחולו? הבכיר ציין כי "בנים עושים כל השנים מבחן מוטיבציה לשירות, ומעכשיו גם בנות יעשו זאת - זה מהלך היסטורי וזה ישמש את כל הזרועות כחלק ממדדי המיון".

לשכת הגיוס (ארכיון) (צילום: פלאש 90)
ה"פקקים" במוקד הפניות יצטמצמו? | צילום: פלאש 90

באכ"א נערכים בימים אלה לבניית מדד חדש: ציון חדש, "פרופיל התאמה", יחליף את הדפ"ר והקב"א ההיסטוריים והמיתלוגיים, ומבחנים חדשים שיצטרפו לאלה המוכרים. "מבחן חדש שייכנס הוא בחינת יכולת הסתגלות - מבחן תחביבים ואינטליגנציה רגשית. כל אלה ישוקללו לכדי ציון מספרי שייקבע את יכולות המועמדים לשירות ויאפשרו את זימונם לקורסים וליחידות", ציין הבכיר.

בנוסף לשינויים, יחולו גם שיפוצים ושדרוגים טכנולוגיים: "בחודשים הקרובים, עד סוף הקיץ, נסיים את שיפוץ מוקד הפניות", ציין הגורם. בנוסף, באכ"א משפרים את מרכז המענה הטלפוני - כולל מעבר למענה באינטרנט והתכתבות און-ליין עם המוקדן בצד השני. שדרוג כזה יוביל לצמצום ה"פקקים" בקו ולשיפור היחס - כך מקווים באכ"א.

השינוי האחרון הוא חשוב לא פחות: במיטב יתחשבו יותר ואף יקבלו תיעדוף בשיבוץ למי שיכין את עצמו לקראת המבחנים והזימונים ללשכות הגיוס. מי שיגיע מוכן, יגיע בזמן לכל הצווים ויכין מראש את המסמכים הנדרשים - ירוויח. גם מי שלא יסתיר מידע רפואי או אחר שיתגלה במהלך השיבוץ ייצא נשכר מהשינויים. כבר עכשיו ניתן באתר האינטרנט לקבוע מועדי זימונים ולחסוך המתנה מיותרת למוקדן, או לפנות למוקד "כוכבית גיוס" בטלפון *3529.