תקלה בהתקנת מוט ההיגוי הובילה להתרסקות (צילום: עמית אגרונוב)
עמית אגרונוב | צילום: עמית אגרונוב

מסקנות הדוח הסופי לחקירת התרסקות מטוס האפאצ'י בבסיס רמון לפני כחצי שנה מחזקות את ממצאי דוח הביניים, וקובעות כי הסיבה הישירה לאירוע הטראגי הייתה התקנה לא נכונה של מוט ההיגוי. בממצאי הדוח שפרסם היום (רביעי) צה"ל, נכתב כי הכשל הוביל להתרופפות ששחקה את המוט עד שהתנתק לחלוטין במהלך הטיסה. באירוע נהרג רב סרן (במיל') דודי זהר, ונפצע באורח אנוש סגן און.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

התחקיר התנהל לאורך כל חמשת החודשים האחרונים, בשיתוף עם חברת "בואינג", צבא ארה"ב ותוך התייעצות עם מומחי ידע אזרחיים. בעקבות המלצת דוח הביניים שהוצג בספטמבר חזר מערך האפאצ'י לפעילות מבצעית בחיל האוויר, ואף ביצע תקיפות מבצעיות ברצועת עזה.

על פי הודעת צה"ל, תקלה מהסוג שהתרחש באירוע לא מאפשרת נחיתה בשטח ולכן חייבה את הצוות לחזור לנחיתת חרום בבסיס על גבי מסלול טיסה. הצוות, שביצע טיסת הדרכה, הטיס את המסוק בתנאים מורכבים בשעת לילה. במהלך ניסיון הנחיתה התרסק המסוק למרות שהצליח לנחות בבסיס.

סופי: תקלה בהתקנת מוט ההיגוי הובילה להתר (צילום: אדר יהלום)
סופי: תקלה בהתקנת מוט ההיגוי הובילה להתר | צילום: אדר יהלום

למרות פציעתו הקשה של סגן און, הטיפול הראשוני שקיבל במקום ותהליך השיקום הממושך שעבר בבית החולים הוביל לכך שהוא חזר לפעילות בחיל האוויר לפני כשבועיים.

בהתאם לתחקיר, הוראות התקנת מוטות ההיגוי והרכיבים במסוקי האפאצ'י עודכנו בהתאם לממצאי התחקיר ויוטמעו במערך הטכני של חיל האוויר. בנוסף, גובשה תכנית הדרכה לצוותי אוויר המרכזת את כלל התובנות שגובשו על ידי צוות המומחים.