אלי ישי, אהוד ברק, דן מרידור, ליברמן (צילום: חדשות 2, רויטרס)
ליברמן, ברק, ישי ומרידור, סגני רה"מ | צילום: חדשות 2, רויטרס

30 שרים יש בממשלת נתניהו, מתוכם ארבעה סגנים לראש הממשלה (ליברמן, ברק, ישי ומרידור), שני שרים המוגדרים כמשנה לראש הממשלה (שלום ויעלון) ואף לא ממלא מקום אחד. תארים רבים ומכובדים, אך לא ממש מלאי תוכן. מהו בעצם ההבדל בין שלושת התארים? עו"ד ישראל מימון, מי שהיה מזכיר הממשלה בממשלות שרון ואולמרט, עושה לגולשי חדשות 2 באינטרנט סדר בתארים, ואפילו מגלה כיצד נולד אחד מהם.

חוק יסוד: הממשלה מגדיר את תפקידי ראש הממשלה, השרים וסגני השרים. נוסף להם ישנם שני תארים המוזכרים בחוק: ממלא מקום ראש הממשלה וסגן ראש הממשלה. דן מרידור, אהוד ברק, אלי ישי ואביגדור ליברמן, ארבעת סגניו של נתניהו, יכולים אמנם להתבשם בתואר המכובד, אך ברמה המעשית אין להם מה לעשות איתו. "סגן ראש ממשלה הוא תפקיד שהוא תואר, תואר סגן ותו לו", מסביר מימון. "אין לצידו סמכויות שקבועות בחוק".

השרים משה יעלון וסילבן שלום אולי לא ישמחו לשמוע את ההגדרה לתפקיד המשנה לראש הממשלה. "זהו תואר שאינו מוזכר בשום מקום - משנה זאת המצאה", מנפץ מימון את ההגדרה המכובדת. "זאת המצאה שנולדה בשנת 2005 לטובת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד והעבודה".

תפור למידותיו של פרס

יעלון וסילבן שלום (צילום: חדשות 2, רויטרס)
בתפקיד המשנה לרה"מ: שלום ויעלון | צילום: חדשות 2, רויטרס

המקור לתפקיד הזה, כמו גם לתפקידים אחרים שנתפרו בשנים האחרונות בממשלה, הוא בנשיא המדינה דהיום. "הואיל ולראש הממשלה כבר היו ממלא מקום וסגנים, רצינו בשעתו לתת בכירות ליו"ר העבודה שמעון פרס", מספר מימון על ימי ממשלת שרון. "חיים רמון, ציפי לבני, ואני כמזכיר ממשלה, באנו עם הרעיון לתפקיד המשנה כדי להכניס את העבודה לקואליציה".

למרות זאת, מציין מימון שלתפקיד אין כל תוקף משפטי. "יש לו תוקף סימבולי בלבד", הוא מבהיר. "הנושא הגיע גם לבג"ץ, שדחה את העתירה ולא התערב בהגדרה החדשה".

הממשלה הזו, בניגוד לקודמותיה, מתהדרת ביותר במשנה אחד. אבל מה ההבדל במעמדם בממשלה משאר השרים? לא הרבה. "לפעמים ראשי ממשלה משתמשים בפורומים כדי להגיע לקבוצות שונות בתוך הממשלה - פורום הסגנים, המשנים, מטבחון, או פורום ראשי הסיעות", מסביר מימון.

"המינון יצא מכל פרופורציה"

עו"ד ישראל מימון - מזכיר הממשלה (צילום: רויטרס)
ישראל מימון | צילום: רויטרס

על תואר אחד שדווקא יש לו משמעות, ואף הביא את אולמרט היישר לכיסא ראש הממשלה, החליט נתניהו לוותר בינתיים. ואולי הוא יודע למה. "לממלא מקום ראש הממשלה יש סמכויות המעוגנות בחוק", מציין מימון. "הוא יכול לכהן כראש ממשלה במקרה בו נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו, כמו שקרה בתקופת שרון".

עם זאת, החוק לא מסדיר את תהליך העברת הסמכויות. "אני הייתי לצידו של שרון כאשר מצבו הידרדר", מתאר מימון מניסיונו. "על בסיס שיחות עם הרופאים באותו זמן הוחלט להעביר את סמכויותיו למי שהיה אז ממלא המקום, אולמרט".

סמכות נוספת של ממלא המקום היא זימון ישיבות הממשלה בהיעדרו של ראש הממשלה. "לא נעשה בסעיף זה שימוש", מסביר מימון. "ברוב המקרים אין צורך לזמן ישיבה דחופה ללא ראש הממשלה".
בגלל הרגישות והמשמעות של התפקיד הזה, בדרך כלל ממלא אותו אחד מחברי הסיעה של ראש הממשלה הנבחר. נתניהו העדיף, בינתיים, לא למנות לו "יורש פוטנציאלי".

האם זה רק נדמה לנו, או שבשנים האחרונות חלה אינפלציה בכמות התארים בממשלה? "חקרתי את העניין רבות", מספר מימון. "התואר שר בלי תיק, לדוגמה, התחיל עוד בתקופת שנות ה-60' של בן גוריון". הבעיה המרכזית היום, לדעת מימון, היא הכמות. "המינון יצא מכל פרופורציה".