כמעט לא עובר שבוע בלי ששר התחבורה ישראל כץ גוזר סרטים. גזירת הסרט הגדולה ביותר שלו השנה הייתה גם זו ששיתקה ליממה את נתב"ג - רפורמת השמיים הפתוחים לאירופה. "ציפינו להוזלות גדולות מאוד במחירים", אומרת מרטה פרץ-צדיק, מנהלת מרכז הזמנות בחברת "איילה נסיעות" על הרפורמה. "בסיכומו של דבר ההוזלה הייתה מינורית והסתכמה מקסימום ב-10%".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בחודש הבא תחל כבר הפעימה השנייה של ההסכם, אבל ירידות המחירים עדיין לא מורגשות. במאי 2013 טיסה סדירה לפריז עלתה 550 דולר, בדיוק אותו מחיר שבו היא נמכרת היום. המהפכה הגדולה הייתה כביכול העלייה במספר טיסות הלואו-קוסט, אבל בזמן שטיסה סדירה לבודפשט עלתה במאי הקודם 400 דולר, השנה מחירה הוא 450 דולר, ובחברות הלואו-קוסט, אם תטוסו עם מזוודה ותיק יד קטן תשלמו 438 דולרים - וזה עוד לפני שהזמנתם אוכל במטוס.

אז למה המחירים עדיין לא יורדים למרות העלייה במספר החברות שטסות לכאן? התשובה היא כנראה שהביקוש עדיין גבוה מאוד ואין לחברות אינטרס להוריד את המחיר. ההסכם הוא הדרגתי לחמש שנים, כך שסביר להניח שרק כניסה מאסיבית יותר של חברות ופתיחה של קווים נוספים תביא להוזלה המיוחלת.

ממשיכים להתקוטט. כץ וחסן (צילום: פלאש 90)
מי ינצח בקרב על הנמלים? חסן וכץ | צילום: פלאש 90

מתי הרכבת תיסע לאילת?

ומנמלי התעופה לאלו שבים - הממשלה הזו חרתה על דגלה את רפורמת הנמלים שהפכה בינתיים בעיקר לקרב מתוקשר בין שר התחבורה לראשי הוועדים. אחרי ויכוח בין שר האוצר לשר התחבורה הוחלט להקים שני נמלים במסיבת עיתונאים חגיגית, אלא שבינתיים מתוך שמונה החברות שהתחרו במכרזים על הקמת הנמלים החדשים נשארו רק שלוש. "בעוד כשלושה חודשים, אני מבטיח שיהיו לפחות שתי קבוצות זוכות בנמלי חיפה ואשדוד", אמר שר התחבורה ישראל כץ לחדשות 2.

בגזרת היבשה השר כץ חנך בשנה הזו עשרות נתיבים וכבישים חדשים, ובעיני הציבור הוא נתפס פעלתן מאוד. אבל אחד הפרויקטים הגדולים ביותר במדינה עדיין רחוק מלקום. "אני מעריך שהשנה הזאת אנחנו נסיים את שלב קבלת ההחלטות, ואז בתוך חמש שנים מיום קבלת ההחלטה הרכבת לאילת תוכל להתחיל לפעול".

אז הנה, רישמו לפניכם עוד הבטחה. ובינתיים, אולי כשהממשלה הזו תחגוג שנתיים, נראה סוף סוף מחירים שפויים יותר בשמיים ונמלים חדשים בים.