משבר הגשר: כמה עובדים בשבת? (צילום: רכבת ישראל, חדשות)
העבודות ברכבת, בשבוע שעבר | צילום: רכבת ישראל, חדשות

המשבר סביב העבודות בשבת על תשתיות הרכבת מסרב להסתיים, והבוקר (שישי) תקף שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) את התנהלות רכבת ישראל. בתכנית "גומרים הולכים" ברדיו תל אביב של אודי סגל ודני סידס האשים ליצמן כי "מנכ"ל הרכבת 'עבד' עלינו, זה כל הסיפור. אם יפסיקו את העבודות בשבת, זה לא יפגע בעבודות הבנייה". אתמול הכחישו בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדיווחים על "כניעה לחרדים" וביטול נסיעות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"ישראל כ"ץ הבטיח שלא יהיה חילול שבת", המשיך יצמן. "לא יודע מה היה בין נתניהו לבין כ"ץ, אני לא פרשן. בענייני השבת אין פשרה". עוד הוא הוסיף כי "אני נוסע המון בכבישים, ואני יודע איפה הבעיות. הם יכולים לעבוד את אותו דבר ביום חמישי בלילה במקום בשבת. יש סטטוס קוו – לא עובדים בשבת. אם רכבת ישראל רוצה – תהיה פגיעה מינימלית אם בכלל בנוסעים".

אתמול הבהירו גורמים בלשכת נתניהו כי בניגוד לחלק מהדיווחים על הדיונים בין משרדי הממשלה לראשי הסיעות החרדיות, "בישיבה לא עלתה סוגיית ביטול קווים כלשהם". עם זאת ציינו הגורמים כי מתוך 20 העבודות שתוכננו להיערך בסוף השבוע, רק שלוש ייערכו לבסוף - אך תלו זאת בעמדת המשטרה.

במקביל, פנתה הבוקר יו"ר מרצ זהבה גלאון למנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר, בדרישה להמשיך בעבודות כסדרן, בהתאם לאישורי העבודה ולחוק, כולל בשבת. אם זה לא יתקיים, נכתב בפנייה, תפעל גלאון להגשת תביעה ייצוגית של נוסעי הרכבת שייפגעו.

ליצמן, נתניהו ודרעי, ארכיון (צילום: פלאש 90, הדס פרוש, יונתן סינדל)
נתניהו וראשי המפלגות החרדיות | צילום: פלאש 90, הדס פרוש, יונתן סינדל

"לראש הממשלה ומנהל הסגל של משרדו אין סמכות להורות על הפסקת עבודות התשתית", הוסיפה גלאון. "היתרי העבודה הוצאו כדין על ידי הגורם המוסמך - משרד העבודה. לכן אסור לראש הממשלה להידרש לסוגיה זו כלל ואין הדבר בסמכותו. כידוע, היתרי העבודה בשבת ניתנים על פי חוק בשל החשש מפגיעה בשירותים חיוניים לציבור וברווחת האזרח".

באתר "דה מארקר" נכתב אתמול כי ההחלטה על שינוי מועד העבודות תוביל לביטול קווי רכבת רבים גם ביום שישי וגם ביום שבת ולפגיעה בכ-35 אלף נוסעים - טענה שהכחישו בלשכת נתניהו, שם הבהירו כי "בעקבות אי דיוקים שפורסמו בתקשורת פנה ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה יואב הורוביץ למנכ"ל רכבת ישראל בועז צפריר וביקש להיערך כך שלא ייגרם נזק לציבור הנוסעים". עוד נמסר כי "מנכ"ל הרכבת השיב שהוא ייערך כך שהנזק יהיה מינימלי - אם בכלל".

עוד קודם לכן דיווחו גורמים בלשכת נתניהו על ההבנות: "אנשי הרכבת נשאלו מהם הפרוייקטים שהם חייבים לבצע, והציגו שלוש אתרי עבודות שאי ביצוען מהווים סיכון חיי אדם", הסבירו, "ישנה חוות דעת של המשטרה בעניין".

משבר הגשר: כמה עובדים בשבת? (צילום: רכבת ישראל, חדשות)
העבודות בסוף השבוע שעבר בתל אביב | צילום: רכבת ישראל, חדשות

עוד נמסר כי "אנשי הרכבת הציגו 17 אתרים שמבחינתם אין חובה לבצע כי אינם כרוכים בסיכון חיי אדם". בכל הפרויקטים שהוגשו לדיון - 20 במספר - היו אמורים לעבוד כ-100 אנשי מקצוע. הוועדה התכנסה מספר פעמים ביומיים האחרונים, אך נתקלו בקשיים: החרדים התבקשו במהלך הדיונים לאשר באופן אקטיבי את העבודות ולא הסכימו לכך, ומנגד נתניהו לא מוכן לבטל את הפרויקטים.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הגיב להחלטה וטען: "נתניהו פשוט ירד מהפסים - רץ לגזור קופון ברכבת העמק ועוצר את הרכבות שמובילות במוצש את החיילים לבסיסים. עבור ההישרדות שלו נתניהו מוכן לעשות הכל - גם למכור את החיילים בדיל פוליטי רקוב עם החרדים. פשוט מביש". גם בתנועה הרפורמית, שהגישה לאחרונה בג"ץ בנושא, תקפו את ההחלטה וטענו: "הכניעה לדרישת החרדים לא תוסיף למעמד השבת בקרב הציבור הישראלי אלא רק תגרום לעוד ניכור, כעס וחילול שם שמיים. אנו מקווים שהציבור הישראלי ישמיע קולו במחאה ציבורית בנושא זה ויבלום את התאבון של הפוליטיקאים החרדים לכפייה ויצירת מחלוקות".

גלאון טענה אתמול כי אם הדיווח נכון, "זה סיפור מביש, שמראה שנתניהו באמת מוכן ללכת לכל מרחק כדי להישאר בשלטון. טוב, הוא לא חייב ללכת. לו יש רכב פרטי. עכשיו בממשלה בוחנים את המים. אם הסיפור הזה יתקבל בפיהוק, לא תהיה להם שום בעיה להעביר את ההחלטה"? מפלגתה תפגין מחר (שישי) בשעה 14:00 מול רכבת מרכז בתל אביב במחאה על ההחלטה.