אין התכנות להקמת נמל לעזה בקפריסין (צילום: רויטרס, Yonatan Sindel/Flash9, חדשות)
אין התכנות להקמת נמל לעזה בקפריסין | צילום: רויטרס, Yonatan Sindel/Flash9, חדשות

ההצעה של שר הביטחון אביגדור ליברמן להקים רציף ימי בחופי קפריסין למעבר סחורות לעזה לא תצא לפועל. כך נחשף הערב (ראשון) במהדורה המרכזית. לאחר בדיקה של משרד הביטחון, צה"ל, השב"כ והמל"ל שמהלך שכזה כולל קשיים שככל הנראה לא יהיה ניתן להתגבר עליהם.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

היוזמה של שר הביטחון, שפורסמה ביוני האחרון, הגיעה כחלק מניסיון של ליברמן להציג לארגון הטרור חמאס חבילה שלמה של הטבות שכוללת גם נמל בתמורה להחזרת גופות החיילם ושחרור האזרחים שנמצאים בשבי. היוזמה החלה בעקבות ביקור ליברמן בקפריסין ואז החל לקיים בדיקת היתכנות לפרויקט.

הבדיקה שנעשתה נגעה בחמישה נושאים שבראשם הביטחון. מה שנבדק זה האם ניתן יהיה לבצע בידוק הולם של המטענים והאם הדבר חייב נוכחות של כוחות ישראלים על אדמת קפריסין. הנושא השני שנבדק הוא הפן המשפטי של הפעילות הזו ומשמעותה מבחינת הדין הלאומי והחוק הישראלי והקפריסאי.

גם ההשלכות המדיניות נבחנו, כולל מעורבות של הרשות הפלשתינית, האיחוד האירופי וארצות הברית. גם האלמנט הלוגיסטי עלה ונבדק מה המשמעויות מבחינת שטח ומיקום הרציף בנמל בקפריסין. וכמובן נבחנה השאלה האסטרטגית, האם המהלך יביא לניתוק ישראל מרצועת עזה או אולי יגביר את הקשר?

בכל ההיבטים עלו קשיים משמעותיים, שבראשם ההיבט הביטחוני, כי מהבדיקה עלה שהפעלת רציף כזה כרוכה בסיכון ביטחוני משמעותי- גם ברמת האבטחה וגם ברמת הפיקוח על הסחורות ועלה החשש שחמאס ינצל את המצב כדי לבצע פעולות טרור ולהבריח אמצעי לחימה לרצועה.

גם מבחינה משפטית יש קושי משמעותי מכיוון שנדרש שינוי חקיקה בישראל וגם נשאלת השאלה מי יקח אחריות על הפעילות במקרה של הסתבכות. על פי גורמים במערכת הביטחון, העובדה שההיתכנות של המהלך נשללה היא עוד סיבה לכך שאין סיכוי ממשי להסדרה עם חמאס.