ארה"ב תומכת לראשונה ומאמצת בפומבי את יוזמת "מסילות לשלום" שנועדה ליצור נתיב סחר מהים התיכון ועד למפרץ הפרסי. היוזמה, של שר התחבורה כץ וראש הממשלה נתניהו, נחשפה לראשונה לפני כחצי שנה במהדורה המרכזית.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

על התמיכה הרשמית בישר שליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, על רקע ביקורו של השר כץ בעומאן, שבועיים לאחר שראש הממשלה וראש המוסד ביקרו שם בביקור הרשמי הראשון של גורם ישראלי כלשהו בנסיכות מאז שנת 1996. "היום שר התחבורה והמודיעין נמצא בעומאן באירוע תחבורה בינלאומי. הוא יציג תוכנית לבניית רכבת בין ישראל, ירדן, ערב הסעודית והמפרץ", נמסר. "בואו נמשיך את הדיאלוג. מאמצים אלה תומכים במאמצינו".

האימוץ הרשמי של היוזמה מהווה התפתחות דרמטית, שעשויה להשפיע על מדינות רבות באזור - והיא באה בהמשך למגעים רבים בנושא שאותם מוביל השר כץ בשנתיים האחרונות בגיבוי ראש הממשלה מול הממשל האמריקני וגורמים ערביים באזור.

השר כץ ורה"מ נתניהו (צילום: Ohad Zwigenberg, חדשות)
השר כץ ורה"מ נתניהו | צילום: Ohad Zwigenberg, חדשות

ביוני השנה דווח על היוזמה הישראלית "מסילות לשלום אזורי" לחיבור תחבורתי אזורי. בבסיס היוזמה: יצירת נתיב סחר מהים התיכון למפרץ הפרסי באמצעות מסילות רכבת שיעברו מישראל עד לערב הסעודית. לפי התוכנית, "רכבת העמק" תוארך עד מעבר לגבול עם ירדן - ושלוחה נוספת תגיע לג'נין ותחבר משם את הרשות הפלסטינית וכך ישראל תהפוך לגשר יבשתי בין אירופה למדינות המפרץ.

בישראל מדגישים היוזמה תייצר נתיבי סחר אלטרנטיביים בין מזרח ומערב - נתיבים קצרים, מהירים, זולים וגם בטוחים יותר, במיוחד לנוכח האיום האירני על הנתיבים הימיים במפרץ הפרסי ובים האדום. בין האיומים האירניים: ירי טילי חוף ים, שיגור סירות נפץ ומיקוש על ידי החות'ים בתימן - וגם איום הפירטים באזור.