מה יעלה בגורל הקו החדש? (צילום: רויטרס)
מה יעלה בגורל הקו החדש? | צילום: רויטרס

בערב הסעודית טענו השבוע, בתגובה לדיווח על כוונת חברת התעופה ההודית "אייר אינדיה" להפעיל טיסות ישירות מתל אביב לדלהי מעל שמי הממלכה, כי לא נתנו כל אישור למהלך. למרות זאת, גורמים בישראל וב"אייר אינדיה" טוענים כי המהלך כן אושר וייצא לדרך בסוף חודש מרס. היום (שישי) הצטרף לוויכוח הסוער בכיר עיתונאי סעודיה, עבדולרחמן אל-ראשד, והביע תמיכה בטיסות מעל שטח סעודיה.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

אל-ראשד, שניהל בעבר את תחנת אל-ערבייה וערך את העיתונים "א-שרק אל-אווסט" ו"אל-מג'אללה", כתב היום כי יש להסתכל על הנושא במבט פרגמטי - ותוך התחשבות באינטרסים הבינלאומיים. בטור שפרסם ב"א-שרק אל-אווסט" כתב כי "האמת היא שאין מוטיבציה חזקה או נימוק פוליטי שאמור למנוע מכל הטיסות ברחבי העולם - מלבד אלו של קטר, אירן וישראל - לטוס מעל ערב הסעודית".

לדברי אל-ראשד, על סעודיה למנוע מעבר של טיסות ישראליות, אירניות וקטריות "עד שהמשבר איתם ייפתר" - אך לאפשר לשאר החברות לפעול באופן חופשי. אל ראשד, שמשמש כיום גם בפרשן בכיר ביומונים "אל-מדינה" ו"אל-בילאד", טען כי "הקשרים שלנו עם שאר המדינות בעולם טובים ולכן יש לאפשר לחברות האזרחיות הללו לטוס מעל ערב הסעודית ללא קשר ליעד".

השר לוין ונשיא אייר אינדיה
השר לוין ונשיא אייר אינדיה | צילום:

הפרשן הבכיר הוסיף והקשה: "אם טיסות מהודו יועדו להגיע לאתונה, ניו יורק או ליעד אחר ולעצור באמצע בישראל, למה צריך להעניש אותן?". עם זאת, העיתונאי ציין כי "הסכסוך עם ישראל הוא ברור. מדינות כמו קטר, שנהנית מקשרים כמעט מלאים עם ישראל, לא תכתיב לנו באמצעות תעמולה איך לנהל את השטח האווירי או הימי שלנו".

לדבריו, יש להבחין בין חרם שפוגע בישראלים לבין מהלכים שפוגעים בערבים. עוד הוא ציין כי אל-על (שלא נקב בשמה) תרוויח אם "אייר אינדיה" תוחרם, "גם אם היא תצטרך לטוס עוד 2000 קילומטרים. מדוע? כי אף חברת תעופה בינלאומית לא מוכנה לעשות את המרחק הזה".

שעות אחרי הדיווח, שיגר דובר רשות התעופה הסעודית הודעת הכחשה לפיה "אייר אינדיה" מעולם לא קיבלה אישור לטוס מעל שטחה אל ישראל וממנה. למרות דיווחים על מגעים חשאיים בין המדינות בשנים האחרונות, סעודיה לא מכירה רשמית בישראל. הסרת איסור הטיסה מעל שטחה שקיים כבר 70 שנה עשוי לשקף הפשרה ביחסים בין ישראל לממלכה, שתיהן בנות ברית של ארה"ב, שחולקות חששות סביב התגברות ההשפעה האירנית באזור.

כחודש אחרי ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודו, במהלכו נחתמו מספר הסכמים בתחומים שונים בין המדינות, התקשורת ההודית הודיעה השבוע כי חברת "אייר אינדיה" תשיק טיסות ישירות מישראל לדלהי מעל שמי ערב הסעודית החל מהחודש הבא. מדובר בטיסה שתארך כ-5 שעות בלבד. ברשות שדות התעופה אישרו את הדיווח, אך בחרו שלא להתייחס לעובדה שהטיסה תעבור מעל שמי סעודיה.

אחד הגורמים להסכם הוא מענק חד פעמי לחברה שהעביר שר התיירות יריב לוין, העומד על פי הדיווח על סכום של 750 אלף אירו. על פי הדיווח, בשלב זה אין כרטיסים זמינים באתר האינטרנט של החברה אך החל מהחודש הבא ייפתחו שלוש טיסות בשבוע לדלהי, בימים ראשון, שלישי וחמישי. מחיר הטיסה יהיה זול משמעותית מהמחיר אותו נדרשים לשלם היום ישראלים המעוניינים לטוס להודו, בשל העובדה שזמן הטיסה יהיה קצר הרבה יותר.