N12
פרסומת

בלעדי: "חליפות" ההגנה העצמית החדשות של מטוסי חיל האוויר שהופעלו לראשונה במלחמה עם איראן

יכולות שיבוש ונטרול איומים ואף הטעיית טילים מתבייתים: מערכות ההגנה שהותקנו על מטוסי חיל האוויר שתקפו באיראן • על המטוסים הותקנו שלוש מערכות חדשות - שצוידו בטכנולוגיות ייחודיות שהבטיחו הגנה מרבית בתרחישי לחימה מורכבים • ה"חליפות" פותחו בהובלת חברת אלביט - ורשמו הצלחה חסרת תקדים

ניר דבורי
פורסם:
מטוסי קרב F-15I בדרכם לתקיפה בטהראן
מטוסי קרב F-15I בדרכם לתקיפה בטהראן | צילום: דובר צה"ל
הקישור הועתק

במהלך מבצע "עם כלביא" ביצע חיל האוויר עשרות תקיפות במתקני הגרעין באיראן ובבירת הרפובליקה האיסלאמית טהראן. היום (רביעי) ניתן לחשוף כי במהלך התקיפות של מטוסי חיל האוויר באיראן הותקנו על המטוסים "חליפות הגנה עצמית" מתוצרת אלביט שהיוו שכבת הגנה נוספת וקריטית נגד איומים למטוסי הקרב הישראליים - אשר רשמו הצלחה חסרת תקדים.

בינואר האחרון פרסם משרד הביטחון את תחילת פיתוח המערכות - הדור הבא של הגנת מטוסי הקרב. לפי הפרטים, משרד הביטחון וחברת אלביט ייצרו את מערכות חליפת ההגנה למטוסי F-16 "סופה" בהיקף של כ-300 מיליון שקלים.

מטוסי קרב F-15I בדרכם לתקיפה בטהראן
מטוסי קרב F-15I בדרכם לתקיפה בטהראן | צילום: דובר צה"ל

במסגרת הפרויקט, מטוסי ה"סופה" צוידו בטכנולוגיות חדשניות שנועדו להבטיח הגנה מרבית בתרחישי לחימה מורכבים. חליפת ההגנה כוללת שלוש מערכות מרכזיות הפועלות להגנה מרבית על המטוסים:

  1. מערכת לוחמה אלקטרונית (ל"א) שמספקת יכולות מתקדמות לשיבוש ונטרול איומים.
  2. מערכת אופטרונית להתרעה על טילים וגילוי שיגורים המאפשרת זיהוי מוקדם של איומים, הן בלחימה אווירית והן בלחימה קרקעית.
  3. מערכת פיזור מוץ ונורים מתקדמת שמספקת שכבת הגנה נוספת על ידי הטעיית טילים מתבייתים.

הפרויקט פותח במשרד הביטחון, באמצעות מפא"ת ומנהל הרכש הביטחוני (מנה"ר) ובשיתוף עם חיל האוויר. את הפיתוח הובילה חברת אלביט מערכות.