בסוף השבוע נפטר דני שפירא בגיל 97. דני שפירא שהשתתף בקורס הטיס הישראלי הראשון שנערך בחשאי בצ'כוסלובקיה והיה מורכב מארבעה חניכים בלבד. זה שהקים את הטייסות הראשונות והביא לארץ את מטוסי ה"ספיטפייר", צבר כ-12 אלף שעות טיסה וטס על יותר מ-100 סוגי מטוסים. 

דני שפירא ובוגרי קורס טיס 176 (צילום: דו"צ‎, חדשות)
דני שפירא ובוגרי קורס טיס 176 | צילום: דו"צ‎, חדשות

דני שפירא נחשב לטייס הניסוי הראשון של חיל האוויר ושל התעשייה האווירית. דורות של טייסים וטייסות גדלו על מורשתו, ונראה שחיל האוויר יידרש לכך בשנה הקרובה. שנה שצפויה להיות דרמטית מבחינת ישראל - ובעיקר למי שנחשב לזרוע הארוכה של צה"ל ולתעודת הביטוח של מדינת ישראל.

היעדים השאפתניים, האיומים החדשים - והמטוסים שיצאו משימוש

שנת 2023 מציבה בפני ישראל, צה"ל וחיל האוויר אתגרים עצומים שלא נראו פה עד כה. בשנה הקרובה יעלה חיל האוויר הילוך בכל הקשור לעיסוק במעגל השלישי, במטרה לבנות את הכוח ואת האפשרות להציב יכולת אמתית לתקוף באיראן. גם לתוכנית האימונים תהיה חשיבות מכרעת. ישראל פועלת על פי פרסומים זרים בכל רחבי המזרח התיכון, מונעת העברת נשק מתקדם לאויביה, בולמת את ההתבססות האיראנית בסוריה ומצליחה, בסדרה ארוכה של פעולות גלויות וחשאיות, למנוע מלחמה ביותר מחזית אחת.

מטוס F35 (צילום: דובר צה"ל)
מטוס F-35, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

בחיל ממשיכים להתחמש במטוסי F-35 (נותרו עוד 24), ובמקביל נערך לקליטת המסוקים החדשים שיחליפו את ה"יסעור". בנוסף, נחתם הסכם עם חברת "בואינג" לאספקת מטוסי תדלוק חדשים. עוד ועוד טייסות כטמ"מים נפתחות בחיל, והמטרה היא שעד סוף העשור הנוכחי - שליש מכלי הטיס של חיל האוויר יהיו בלתי מאוישים.

גם מערכות ההגנה האווירית התעצמו השנה. מערך ההגנה האווירית משלים פריסה של סוללות כיפת ברזל וקלע דוד כדי לכסות את הארץ כולה. כמו כן, החיל עורך גם בימים אלה סדרות ניסויים בשיתוף התעשיות הביטחוניות כדי לספק מענה לאיומים חדשים, כמו: טילי שיוט, מלט"ים מתאבדים וטילי חוף ים חדשים שיש בידי אירן וחיזבאללה.

"דיפלומטיה אווירית": התרגילים הבינ"ל שמבודדים את איראן

זירה נוספת וחשובה כחלק מבידוד איראן באזור היא תרגילים ושיתופי פעולה בינלאומיים. "דיפלומטיה אווירית" שמתחילה עם חילות אוויר זרים, וממשיכה להידוק היחסים בין ישראל למדינות אירופה, המפרץ הפרסי ומדינות ערביות שכנות כמו ירדן ומצרים. בעוד חודשים בודדים ייערך בישראל תרגיל ה"בלו פלאג" עם חילות האוויר של מדינות האזור. תרגיל המתרחש במקביל לפעילות המבצעית שכבר מתקיימת באותן מדינות.

נקודת התורפה: רב-זרועיות

אחת מנוקודות התורפה של צה"ל היא עדיין החיבור בין ה"כחולים" ל"ירוקים". היכולת לבנות שת"פ רב-זרועי בין זרועות יבשה, האוויר והים, אגף המודיעין וההגנה בסייבר. השבוע השתתפתי בתרגיל "משולבים" בערבה, שבו השתתפו כל טייסות המסוקים, טייסות הקרב, הכוחות המיוחדים מאוגדה 98 והשריון. אלה תרגלו שורה של תרחישים במטרה ללמוד אחד מהשני ואחד את השני: החל ביכולת תקיפה מדויקת בשטח צפוף כמו עזה, דרך כיבוש והשתלטות על מרחבי שיגור רקטות בלבנון - ועד מבצעי פשיטה נרחבים ביהודה ושומרון.

מסוק התובלה החדש של חיל האוויר סיקורסקי K-53-CH
נקודת התורפה של צה"ל: רב-זרועיות
תרגיל סייבר משותף של ישראל וארה"ב (צילום: דובר צה"ל)
תיעוד מתרגיל הסייבר המשותף של ישראל וארה"ב: הגדול ביותר שנערך | צילום: דובר צה"ל

"בנינו מתאר של מסלול מכשולים המורכב מאתגרים מבצעיים לכוחות האוויריים והקרקעיים", מסביר סא"ל ע', מפקד טייסת 113 המפעילה מסוקי אפאצ'י. "כמו כן, במהלך התרגיל נדרש מהם גם להתמודד עם המון איומים ומשימות מורכבות הדורשות סנכרון ועבודה בשיתוף פעולה וכל זה על מנת לבצע את המשימה". 

האתגר החדש שמטריד את צה"ל 

אירן מנסה להקים נתיב העברת נשק חדש שמאוד מטריד את צה"ל - טיסות ישירות מטהרן ללבנון. זה קורה בעיקר בשל העובדה שהם נכשלו בניסיון להבריח נשק לסוריה, ומשם לחיזבאללה בלבנון. בישראל דאגו להעביר מסר ללבנון ולהבהיר שאם כך יקרה, שדה התעופה של ביירות יותקף - כפי שהותקף שדה התעופה של דמשק.

תומך של חיזבאללה בביירות, מאי 2022 (צילום: IBRAHIM AMRO, AFP via Getty Images)
נשק של חיזבאללה בביירות, 2022 | צילום: IBRAHIM AMRO, AFP via Getty Images
מפקד חיל האוויר בתרגיל (צילום: דובר צה"ל)
מפקד חיל האוויר בתרגיל | צילום: דובר צה"ל

עם זאת, בישראל יודעים שהתקיפה בסוריה קלה יותר מתקיפה בלבנון. זאת, מכיוון שהאיראנים והסורים ניסו להגיב על הפעולות הישראליות - והתקשו. בלבנון המצב מאתגר יותר, מכיוון שחיזבאללה מצויד ביותר ממאה אלף רקטות, המשמשות כגורם מרתיע מבחינת ישראל.

אומנם ארגון חיזבאללה לא מגיב אופן רשמי לאיומים של ישראל, אולם פרשנים ועיתונאים המזוהים עם ארגון הטרור כותבים שלא נרשמו משלוחי נשק מאיראן דרך לבנון. עוד הם מדגישים כי נמל התעופה בביירות לא משמש נתיב הברחה. על כל פנים, האתגרים גדולים וייתכן ששנת 2023 תהפוך לשנת הכרעה, ושצה"ל יידרש ליישם כבר השנה את האימונים בשטח. הלכה למעשה.