כלי הטיס הבלתי מאוישים מוכרים לרובנו מהעולם הצבאי, שם הם משמשים לאיסוף מודיעין ואף לתקיפה. עם זאת, פרסמנו אמש (רביעי) לראשונה כי ייתכן ובקרוב נחזה במהפכה של ממש בעולם התעופה, אחרי שרשות התעופה האזרחית ומשרד התחבורה העניקו אישור מיוחד לכטב"ם של חברת אלביט לנוע בנתיבי תעופה אזרחיים – ובכך להסיט אותו לצרכים נוספים. בצעד הזה הופכת ישראל למדינה הראשונה בעולם ש"מאזרחת" כטב"ם.

הכלי המדובר הוא ה"הרמס סטארליינר", שיכול לשהות באוויר 36 שעות ונחשב למתקדם מסוגו בעולם. עד כה, כטב"מים הורשו לטוס רק במרחבי טיסה צבאיים או במסדרונות תעופה נפרדים, זאת בהתאם לחוקי התעופה הבין-לאומיים ולשיקולי בטיחות. עם זאת, בזכות הרישוי שהעניקה רשות התעופה האזרחית, המציאות הזו תשתנה והכטב"ם יוכל לנוע גם במרחבי תעופה אזרחיים. "על פי הידוע לרת"א, זו הפעם הראשונה בעולם שמוענק רישוי מסוג זה לכטב"ם", ציין מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה, יואל פלדשו.

המשמעות של הצעד הזה דרמטית: כעת ממשלות, ארגונים בין-לאומיים וחברות מסחריות יוכלו להפעיל כטב"מים גדולים, עם יכולת שהייה ממושכת, לביצוע משימות שמצריכות כיום מטוסים ומסוקים. ה"סטארליינר" יוכל לפעול לסיכול פשיעה, לכיבוי שרפות, לחקלאות, למשלוחים, לריסוסים ולחילוץ והצלה. עד כה הכלי הוזמן על ידי משרד ההגנה של שווייץ ומשרד התחבורה של קנדה.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, בירכה על הצעד: "משרד התחבורה שומר על ישראל בחזית הטכנולוגיה, שתמשיך להוביל בתחומים האלה ולפרוץ דרכים חדשות. אני גאה שישראל היא המדינה הראשונה שרשות התעופה האזרחית שלה מאפשרת לכטב"ם לפעול לטובת החקלאות, איכות הסביבה, המאבק בפשיעה ולטובת הציבור והמשק".

המנהל הראשי של תחום כלי הטיס באלביט, יורם שמואלי, הוסיף: "אנחנו גאים מאוד על פריצת הדרך הבין-לאומית, המחזקת את ההובלה שלנו בשוק הכטב"ם הבין-לאומי. היכולת לשלב כטב"ם במרחב תעופה אזרחי תאפשר כעת לממשלות ולארגונים בין-לאומיים ומסחריים למנף את היכולות הייחודיות של הכלי לטובת משימות ביטחון והגנה על הסביבה".