גדר ההפרדה בין ישראל לרשות הפלסטינית הוקמה כדי למנוע כניסת מחבלים, אבל לאורך השנים כל מי שביקש לעבוד בישראל ללא אישור - פשוט קרע חורים בגדר המתכת. כך קורה שבכל יום עשרות אלפי בני אדם זורמים דרך הפרצות לתוך ישראל בתוך העלמת עין של הרשויות. גלעד שלמור בילה שבועיים עם הפועלים הפלסטינים שמתעוררים ב-02:00 לפנות בוקר ומבלים 3 שעות בדרכים כדי לעבוד בניגוד לחוק בשטח ישראל - ונחשף לחייהם הקשים.

מוחמד מילחם, צבע וטייח בן 37 מטול כרם, הוא הדמות שממנה מפחדים במערכת הביטחון הישראלית: גבר צעיר שנכנס לישראל בלי רישיון, בלי שהשב"כ אישר אותו. "אני לא נכנס לדקור, לא נכנס להרוג, לא נכנס לעשות שום דבר לביטחון, למה שיפחדו?", תוהה מילחם. "מי יכול לאיים על הביטחון של מדינת ישראל, תגיד לי?"

גדר חיה: חייהם של השב"חים (צילום: N12)
מוחמד מילחם, צבע וטייח בן 37 מטול כרם: "אני חייב להיות אבא. אני חייב" | צילום: N12

פועל שרוצה לקבל היתר עבודה חייב לשלם לקבלנים שמשיגים מהמדינה את האישור עבורו, יותר מ-2,000 שקל לחודש, בכל חודש. הסכום מתקזז מהשכר החודשי וכלכלית זה מאוד קשה לפועלים העניים. זו הסיבה שרבים מהם פשוט מעדיפים להיכנס לישראל דרך הפרצות ולעבוד ללא אישור - אבל כך הרבה יותר קשה למצוא עבודה.

מילחם התייאש אחרי חמש שעות בכניסה לכפר ברטעה שבהן לא מצא קבלן שיעסיק אותו, וחזר כשכיסיו ריקים דרך אחת ממאות פרצות לאורך גדר ההפרדה, שהקמתה עלתה למדינה כ-20 מיליארד שקלים. באותה שעה מאות פלסטינים נכנסו לישראל, אבל רק שני חיילים יצאו לבצע מרדף, שהסתיים ללא עצורים. החיילים שבו לעמדות כשמאחורי גבם הזרם האנושי נמשך.

גדר חיה: חייהם של השב"חים (צילום: N12)
הרבה מהשב"חים שבוחרים להישאר בישראל במהלך הלילה יעשו זאת בתוך כפרים ערביים | צילום: N12

אחרי יומיים מצא מילחם עבודה כטייח. אשתו הראשונה מתה מסרטן בגיל 19, יחד עם בתם התינוקת בבטנה. כיום הוא עובד כדי לאפשר טיפולי פוריות עבור אשתו הנוכחית, וחסך עד כה 18,000 שקלים. "אני חייב להיות אבא. אני חייב. אין לי שום בעיה, בוא עוד 10, 20 שנה. אין סוף לזה, אני יכול לעבוד שנים בשביל להגשים את החלום שלי. חוץ מזה אין לי כלום בראש".

על פי הערכות מערכת הביטחון, ישנם בישראל בכל רגע נתון 300 אלף פלסטינים, ומתוכם רק 100 אלף ברישיון. ההסתננות ההמונית הזו מתאפשרת משתי סיבות מרכזיות. הראשונה היא הנחת העבודה של ישראל שהפרנסה שהם מרוויחים כאן תניע את גלגלי הכלכלה הפלסטינית ובכך תמנע טרור.

גדר חיה: חייהם של השב"חים (צילום: N12)
בהא ישן במכונית נטושה וחוזר כל 20-25 ימים למשפחתו ברשות הפלסטינית | צילום: N12

הסיבה השנייה היא סטטיסטיקות שמצביעות על כך שמספר הפיגועים המבוצעים על ידי שב"חים הוא נמוך יחסית למספרם: בין 2018 ל-2021 היו 20 פיגועים, שגבו את חייה של נרצחת אחת. כנראה שזהו מחיר שישראל מוכנה לשלם תמורת שקט בצד המזרחי של גדר ההפרדה.

"אנחנו נמצאים כרגע בתקופה שבה סוגיית האיומים נמצאת בתהליך שינוי, וכניסה של שוהים בלתי חוקיים היא איום שהוא יחסית נמוך", סבור האלוף במיל' איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים. "הטרור קיים בכל מקרה בגלל פעולות הצבא בשטחים. הפרנסה היא זו שמצמצמת את כמות הבוחרים בטרור".

למרות שצה"ל ומג"ב מאפשרים כניסה כמעט חופשית מהגדר, באופן אבסורדי ברגע שהפועלים נכנסים, המשטרה משקיעה כוחות רבים בניסיון לאתר אותם כדי לגרשם בחזרה. ולכן פועלים רבים מוכנים לעשות הרבה כדי להתחבא.

גדר חיה: חייהם של השב"חים (צילום: N12)
על פי הערכות מערכת הביטחון ישנם בישראל בכל רגע נתון 300 אלף פלסטינים, מתוכם רק 100 אלף ברישיון | צילום: N12

במגרש מכוניות לגריטה סמוך לתפר, פגשנו את בהא, שישן במכונית נטושה וחוזר בכל 25-20 ימים למשפחתו ברשות הפלסטינית. מקנא בעובדים התאילנדים שעובדים במטע שגובל במגרש המכוניות: "הם עובדים ברישיון, אנחנו לא. לתאילנדים יש חופש. לא כמונו, שאנחנו נמצאים בארץ שלנו ואין לנו חופש. אנחנו מתקלחים עם הצינורות, במים קפואים. יש להם מקררים, מזגנים, גז, הכול. לנו לא".

"תודה למדינת ישראל שנותנת לכל העולם שנכנסים מהגדר בכבוד והיא עוזרת לאנשים שיתפרנסו", אמר למצלמה מחמוד שנכנס לישראל דרך אחת הפרצות. הוא מאמין שעוד רבים בצד הפלסטיני חושבים כמותו: "כשמחבל מתאבד נגד מדינה שאנחנו מתפרנסים כולנו דרכה - זה משפיע על כולנו, וזה אסור".