דו קיום? כשתיעדנו את ההתפרעויות בלוד בליל יום שלישי חשבנו שמדובר באחד המחזות הקשים ביותר שנראה, אך מאז השתוללה האנרכיה בכל הארץ. המצב בלוד, שהייתה אחת ממוקדי האלימות הראשונים, יכול לשמש עבורינו מקרה מבחן חשוב שיעזור לנו להבין מעט יותר את ממדי המהלומה שספגה מדינת ישראל בערים המעורבות – ערים ללא משילות שהתעוררו בהן שנאות עמוקות ויצרים אפלים.

"תסתכלו מה יש מתחת לאבן – עד כמה שהיא נשמעת אלימה", אמר תושב לוד תאמר נפאר על האלימות בעיר. "מתחת לאבן הזאת יש טבח בעזה ואת סבא שלי שגורש מפה. מתחת לאבן הזאת נמצא עם שדורסים אותו כל הזמן. הנכבה ממשיכה – כל הרעיון של להעיף אותנו לעזאזל מהאדמה הזאת ולייהד אותה".

התפרעויות בין ערבים ליהודים בלוד (צילום: החדשות 12, חוסין אל אוברה)
התפרעויות בין ערבים ליהודים בלוד | צילום: החדשות 12, חוסין אל אוברה

"אני אגיד לך משהו שיפתיע אותך: אני כתושב לוד מרוצה - טוב שהאירועים האלה קרו", אמר תושב העיר. "זה מוציא את האמת החוצה. אני גר פה 17 שנה, ואני יכול להגיד לך ש-17 שנה העיר פה רותחת מתחת לאדמה". יומיים קודם נורה למוות בצומת הזה צעיר ערבי, מוסא חסונה. להלוויתו שהתקיימה ביום שלישי אחר הצהריים הגיעו עשרות משתתפים שנשמעו קוראים: "אין אל מלבד אללה, השהיד הוא יקיר האל; צבא מוחמד עוד יחזור – היכונו, יהודים".

התפרעויות בין ערבים ליהודים (צילום: החדשות 12, חוסין אל אוברה)
הפגנת כוח של יהודים בלוד | צילום: החדשות 12, חוסין אל אוברה

דיוספוליס היה שמה של לוד בתקופה הרומית: "עיר האלוהים". מבורכת ומשגשגת הייתה, אבל כבר שנים רבות שאלוהים עזבה. מתקופת הפאר נותר פסיפס רומי מהיפים בעולם, שהורכב במוזיאון מיוחד שהושחת במהלך ההתפרעויות. "לכם יש את ה'נוער שוליים' שלכם – זה נוער השוליים שלנו", ענה אחד מתושבי העיר על השאלה מדוע ניפצו את זכוכיות המוזיאון. "זה גם לא נזק לעומת מה שקורה עכשיו בעזה".

"טוב שהאירועים האלה קרו - 17 שנה העיר פה רותחת מתחת לאדמה"

תושב לוד

בשלישי בערב התקיימה מנגד הפגנת כוח של היהודים. "אנחנו אוהבים את לוד ובחיים אנחנו לא נעזוב את לוד", אמר אחד המפגינים. "אנחנו לא נשתוק ולא ננוח עד שכל הפורעים והמסיתים יבואו על עונשם". מפגינה אחרת סיפרה: "אני גרה 54 שנים כמעט בעיר הזאת – באמת שחיינו בשותפות, אבל לאחרונה זה הידרדר – היום פחדתי לרדת לקניות".

התפרעויות בין ערבים ליהודים (צילום: החדשות 12, חוסין אל אוברה)
נשיאת ארון קבורה בלוד | צילום: החדשות 12, חוסין אל אוברה
לוד (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות מג"ב פועלים בלוד | צילום: דוברות המשטרה

בעיני התושבים הערבים הבעיה היא חברי הגרעין התורני בלוד – קהילה חדשה של דתיים לאומיים שהגיעה לעיר. "יש פה ילידים שנמצאים פה מ-48' והם נדרסים", אמר תושב לוד תאמר נפאר, כשמאחוריו הגיע אדם דתי ותהה על שימושו במילה ילידים.

"אבא שלי וסבא שלי נמצא פה עוד לפניך, גם הסבא של הסבא של הסבתא שלי – זה נקרא "יליד". השני הדגיש: "אנחנו קיימים פה מאז תקופת התנ"ך. אנחנו גרים פה עכשיו, אנחנו חיים פה במדינת ישראל - זו עובדה". נפאר השיב בהחלטיות: "ברוך הבא לתוצאה". לנו רק נותר לקוות שהרע מכל מאחורינו.