הצצה נדירה: לראשונה רפאל אפשרה לעיניים זרות לצפות בניסוי "חי" בטיל. בשדה ניסויים בנגב התקיים לאחרונה ניסוי בטיל ה"דרבי" שהוביל להשלמת פיתוח הגרסה הקרקעית שלו. עשרות מסכים אליהם נחשפנו ב"גבעה", חדר הבקרה שנמצא במרכז הארץ, תיעדו בהמון זוויות צילום את ניסוי שיגור הטיל משדה הניסוי בדרום.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

כמה שניות לאחר תחילת הניסוי והטיל שכבר באוויר ומשדר בכל עת את נתוני הטיסה – מתפוצץ באוויר. לרגע יש שקט בחדר הבקרה ואז נשמעת הקריאה כי "הניסוי הופסק". מתברר שהטיל לא ביצע את המסלול המתוכנן והמדויק שהוגדר לו, כך שברגע שחרג מנתיב הטיסה ההדוק רק במעט לא ניתן לקחת שום סיכון והמערכת משמידה את הטיל כדי שלא יגרום לנזק.

טיל הI-Derby ER (צילום: דוברות רפאל)
טיל הדרבי | צילום: דוברות רפאל
טיל הI-Derby ER (צילום: דוברות רפאל)
טיל הדרבי, רפאל | צילום: דוברות רפאל

"זה בדיוק טבעו של ניסוי", הסביר תא"ל במיל' פיני יונגמן, ראש חטיבת מערכות הגנה אווירית ברפאל. "צוותים של מהנדסים יבדקו עכשיו את כל המערכות ואת כל התשדורות שהתקבלו מהטיל בזמן המעוף, והם יאספו את שרידיו על הקרקע כדי להבין מה גרם לסטייה מנתיב הטיסה המתוכנן. יש לנו עשרות אירועים כאלה במהלך שנים ארוכות של ניסויים במערכות לחימה פורצות דרך וייחודיות, אנחנו מנתחים ומבינים מה קרה ומיד יוצאים לניסוי נוסף".

מדובר במערכת חדשה ומתקדמת שהשבוע הסתיימו בה הניסויים שהשלימו את פיתוח הגרסה הקרקעית של הטיל. הטיל שניתן לשיגור מהקרקע או ממטוס כחלק ממערך ההגנה האווירית, בעל יכולת הגנה רב שכבתית שכבר פועלת בחיל האוויר. זו מאפשרת שדרוג בביצועי הטילים כנגד איומים חדשים כמו טילי שיוט וטקטיקות אויב בנוסף לאיומי ל"א חדשים. שיגור הקרקע-אוויר של הטיל נועד לבחון את יכולות השליטה והבקרה, הניווט ומסלול הטיסה. בעתיד ניתן יהיה לחמש כלי טייס לא מאוישים בטיל הדרבי.

"הטיל בעל יכולות מתקדמות ביותר המעניקות לו יתרונות יירוט משמעותיים בקרבות אוויר-אוויר, וכן גם בירי מהקרקע", טען תא"ל במיל' יונגמן. "הטיל המתקדם מעניק עליונות אווירית משמעותית לטייס הקרב או למפקד ההגנה האווירית שיעשו בו שימוש".

ל"דרבי" מנוע רקטי דו-פולסי וראש-ביות מכ"מי אקטיבי, שמספקים למטוסי קרב יתרון וביצועים יוצאי דופן הן בטווחים קצרים והן מעבר לטווח הראייה. הטיל הוא בעל יכולת "שגר-ושכח", המאפשרת יכולות התמודדות עם מטרות רבות בו זמנית, והוא ניתן לשיגור ביום או בלילה, ובכל תנאי מזג אוויר. היכולת לשגר אותו מסוללת נ"מ קרקעית מאפשרת לשלב אותו בסוללות הגנה אווירית.

טיל הI-Derby ER (צילום: דוברות רפאל)
מבט נוסף אל טיל הדרבי | צילום: דוברות רפאל

"על הנייר הכול עובד, עכשיו צריך לוודא שגם יעבוד באוויר ובניסויים כאלה צריך עצבים של ברזל. מרגעים כאלה לומדים הכי הרבה - לא ניתן למסור מערכת שאינך בטוח שהיא בטוחה ומושלמת". אמר יונגמן.

עלות טיל אחד היא כמיליון וחצי דולר והוא נועד להתמודד עם מטרות איכות כמו רקטות גדולות ומדויקות שיש לאירן ולחיזבאללה וטילי שיוט. במהלך סדרת הניסויים בוצעו מספר שיגורים שהחילו את הלקחים מהירי הראשון והוכיחו שכל המערכות עובדות. בחיל האוויר עוד לא הוחלט האם להצטייד ביכולת הקרקעית של הטיל אך בזו האווירית משתמשים כבר כמה שנים - טיל אוויר-אוויר בשם "פיתון 5". טיל זה נמצא בשירות גם בחילות אוויר אחרים והוא הביא לעשרות הפלות של כלי טייס. במלחמה באזרבייג'אן השתמשו האזרים בטיל הדרבי כמערכת הגנה אווירית והם הפילו כמה מטוסים.