הגנרל האמריקני גארי נורת' שפרש מהצבא ומשמש כמנהל בכיר בלוקהייד מרטין יצרנית המטוס החמקן F-35 מבקר בימים אלה בישראל. על בסיס ניסיון שנצבר מתקיפות שמבוצעות במזרח התיכון, כך סיפרו גורמים בישראל, היכולות החמקניות של המטוס מאפשרות פעם אחר פעם לעקוף את מערכות הגנה מתקדמות ולפעול בחופשיות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ישראל רכשה מהחברה האמריקנית 50 מטוסים שזכו לשם "אדיר", ועד כה סופקו 20. מהניסיון של הטייסים עולה, כי יכולת החמקנות של המטוס היא ההבדל המכריע בין הצלחה לכישלון של משימה במערכה שבה הצטרפו למשוואה מערכות ההגנה S-300 ו- S-400 שרוסיה הציבה באזור.

על פי גורמים ביטחוניים שמכירים מקרוב את הפעילות של המטוסים שבידי ישראל, היכולת החמקנית מאפשרת לחיל האוויר לפעול במקומות שבהם מוצבות מערכות הנ"מ של רוסיה, ובכך מביכים את מוסקבה שכמעט עיוורת לפעילות הישראלית. דבר שמעמיד את היכולות שהם מייחסים למערכות שלהם בסימן שאלה – מה שמייצר אצלם תסכול וכעס.

האס 400 בסוריה (ארכיון)
הפעילות הישראלית מביכה את מערכות ההגנה הרוסיות | צילום: RIA novosty, חדשות

הטייסים הישראלים מספרים שיכולת החמקנות מקנה להם ביטחון רב מאוד ביכולת להשלים את המשימות ומאפשרת להם לפתח טקטיקות ויכולות שלא היה ניתן להגיע אליהן בעבר. במטוסים גם מותקן מכ"מ שיכול לאתר טילי שיוט ולהפיל אותם ובכך להתמודד עם האיום האירני.

ארה"ב יחד עם ישראל, בריטניה ואיטליה מקיימת קואליציה של מפעילות מטוסי F-35 וחולקים מידע על פעילות המטוסים במזה"ת. היכולת שרידות שלו והעובדה שאף אחד לא יודע אם ומתי נכנס המטוס הן קריטיות.

המהנדסים של לוקהיד מרטין כבר בוחנים הכנסה של שיפורים ביכולות המטוס וזאת על פי הניסיון הישראלי הנצבר. הם נמצאים בקשר עם חיל האוויר ובוחנים הכנסה של שיפורים ביכולות המטוס.

מטוס ה-F15 החדש
בחיל האוויר נוטים דווקא אליו. F-15X | צילום: בואינג, חדשות

הגנרל נמצא בישראל בפגישות עם גורמים בחיל האוויר ומשרד הביטחון כדי לקדם הקמת טייסת קרב שלישית של מטוסי האדיר. בחיל האוויר מתלבטים איזה מטוס יוביל את הטייסת החדשה ה-F-35 של לוקהיד מרטין או ה-F-15X שמיוצר על ידי חברת בואינג.

בכירים בחיל האוויר דווקא נוטים דווקא לכיוון ה-F-15x זאת בשל טווח הטיסה הארוך והיכולת לשאת יותר אמצעי לחימה. בלוקהיד מרטין טוענים שהדבר הכי חשוב זו שרידות וזו גבוהה בהרבה במטוסי ה"אדיר" בשל יכולת החמקנות שלהם.

החברה האמריקנית העבירה הצעה למשרד הביטחון, שלפיה מחיר מטוס אחד יירד ל-80 מיליון דולר והבטיחה לבצע רכש גומלין שיגיע לסכום של כמיליארד וחצי דולר.