לראשונה מסוף הגל השלישי: המועצה האזורית בנימינה-גבעת עדה הוכרזה הבוקר (חמישי) כאדומה על פי מודל הרמזור, לאחר שאתמול הוגדרה כצהובה בלבד. ביממה האחרונה אובחנו בה 125 מאומתים, ובסך הכל נמצאים במועצה 1,107 מבודדים. בנוסף, העיר מודיעין-מכבים-רעות נצבעה בצבע צהוב.

ביממה האחרונה אובחנו בישראל 138 מאומתים חדשים לנגיף, ובסך הכל ישנם 729 חולים פעילים בנגיף במדינה.

אמש שוחחו ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. בשיחה, סוכם כי הרשויות המקומיות תובלנה את המאמצים לקטיעת שרשראות ההדבקה ואת המאבק בהתפשטות הנגיף. במהלך השיחה, הוחלט כי הרשויות המקומיות יפתחו מחדש באופן מיידי את מערכי החקירות האפידמיולוגיות, לצד סיוע במאמצי האכיפה ברמה העירונית, זאת מתוך רצון להרחיב את האחריות והסמכויות של הרשויות במאבק לאור הצלחתן בהתמודדות מולו בגלים הקודמים.

מסתמן: המסכות חוזרות

בנוסף, מסתמן כי בשל נתוני ההתפשטות המחודשת יורו במשרד הבריאות על החזרת חובת עטיית המסכות בחללים סגורים. מוקדם יותר השבוע הוכרז כי במידה שישראל תגיע לכדי ממוצע שבועי הגבוה מ-100 מאומתים חדשים ביום, תחזור חובת עטיית המסכות.

עם זאת, על אף העלייה בתחלואה בשני המוקדים, במערכת הבריאות עדיין רווחת ההערכה שישראל אינה עומדת בפני התפרצות מחודשת של המגפה, הודות לנתונים המעידים על עמידות החיסונים מפני זן ה'דלתא' המידבק. במשרד הבריאות החליטו לפי שעה להטיל הגבלות חדשות אך מינוריות יחסית, כגון דחייה בחודש של כניסת תיירים לישראל וגיוס פקחי הרשויות המקומיות לאכיפת בידוד. בשלב הזה נראה כי מחוסנים ימשיכו לא להישלח לבידוד בחזרתם לארץ מחו"ל.

נתב"ג - פתח התחלואה המרכזי

נתב"ג, אתמול (צילום: יוסי אלוני, פלאש/90 )
נתב"ג, יוני 2021 | צילום: יוסי אלוני, פלאש/90

אחת הסיבות המרכזיות לעלייה בתחלואה, כמו בגלי התחלואה הקודמים – היא היעדר השליטה בנתב"ג. ציבור השבים מחו"ל ועוברים את בדיקות החובה לקורונה לא מחוייבים בבידוד עד לקבלת התשובות, שבדרך כלל מגיעות רק כעבור יומיים, מה שמאפשר לחולים מביניהם להסתובב בציבור ולהדביק בווריאנט ה'דלתא'.

העניין מקומם עוד יותר בגלל ההחלטה שלא לשלוח את דגימות השבים, אלא רק את דגימות הממריאים, למעבדה שהוקמה בנתב"ג ומסוגלת לבדקן תוך 4-7 שעות בלבד. הסיבה לכך היא הפסד במכרז של החברה שמפעילה את מערך הבדיקות בשדה התעופה. עוד במחדל שדה התעופה – בחודש האחרון טסו למדינות שבסיכון גבוה לתחלואה כ-20 אלף ישראלים מבלי לקבל אישור מוועדת החריגים.