כיתות ה'-ו' יחזרו ללמוד? בעקבות העלייה במקדם ההדבקה והחשש מפני עלייה בתחלואה, במשרד הבריאות ממשיכים הבוקר (שני) להתנגד לחזרתם של תלמידים נוספים למערכת החינוך. גורמי המקצוע במשרד מבקשים להמתין כמה ימים נוספים לפני החזרת התלמידים לכיתות. בדיון בקבינט הקורונה שנערך אתמול לא התקבלו החלטות, אך מנתונים שהציג פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן בפני השרים עולה כי החזרה של כיתות א'-ד' לא גרמה לעלייה בתחלואה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בתאריך 1 בנובמבר חזרו ללימודים תלמידי כיתות א' עד ד'. במגזר הכללי נרשמו בישראל באותו היום 10 חיוביים לקורונה בגילי 6 עד 10. במהלך השבועיים שחלפו מאז, מספר המאומתים בקבוצת גיל זו במגזר הכללי שמר על יציבות של בין 12 ל-14 חיוביים ליום. בשבת האחרונה (14.11) נרשמו 14 חיוביים לקורונה בקבוצת גיל זו.

עוד על פי הנתונים, במגזר הערבי נצפתה עלייה בממוצע היומי של נדבקים בקבוצת הגיל 6 עד 10, שעמד ב-1 בנובמבר על 8 ביום, וכיום מגיע ל-14, אלא שהעלייה נצפתה באופן רוחבי לכל קבוצות הגיל, ולכן לא ניתן להסיק שהסיבה לעלייה היא פתיחת בתי הספר. 

"שלב ההקלות השני לא גרם לעלייה משמעותית נוספת בתחלואה מעבר לעלייה שנגרמה משלב ההקלות הראשון, וגם מניתוח פרטני של הילדים לא נראתה עלייה בתחלואה", אמר פרופ' ערן סגל ל-N12. "מהנתונים לא השתקפו הבדלים בין קבוצות הילדים בגילים שחזרו ללימודים לבין אלו שנשארו בבית".

עם זאת, יש לקחת בחשבון שמחקרים העלו כי ילדים צעירים מפתחים פחות סימפטומים מילדים בוגרים, ועל כן ייתכן שיש חיוביים נוספים שלא אותרו. כמו כן שיעור הבדיקות בקבוצת הגיל הזו קטנה יותר משיעור הבדיקות בקבוצות גיל אחרות. חבר בצוות הטיפול במגפה אמר: "פתיחת מערכת החינוך היא בעלת חשיבות עליונה, אך אין לנו שום דרך לדעת היום שהיא לא מובילה להגברת התחלואה. אם רוצים להרחיב את הפתיחה, חייבים מן הצד השני לבצע צעדים קשים שיגבילו את התחלואה בהיבטים אחרים: כמו למשל קנסות משמעותיים, אכיפה מוגברת, והגבלה על מסחר באזורים אדומים".

במסמך עליו חתומים מומחים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה, בהם פרופ' אורלי מנור, ד"ר חגית הוכנר ופרופ' דורון גזית, הם מציינים כי את החזרה ללימודים יש לבצע ב"שלבים מדורגים", כאשר כל התלמידים עוטים מסכות ונעשות בדיקות סקר לעובדי ההוראה אחת לשבוע. "החזרה לפעילות לימודית צריכה להיעשות על פי מתווה הרמזור ורק באזורים המוגדרים כירוקים. על מערכת החינוך להמשיך ולהעמיד אמצעי הוראה מרחוק עבור ילדים והורים הנמצאים באוכלוסיות בסיכון".