מי מבין בתי החולים ונותני השירותים במערכת הבריאות קיבל את הציון הגבוה ביותר? היום (שני) משרד הבריאות פרסם את תוצאות דוח מדדי האיכות לשנת 2019 שבדק את המרכזים הרפואיים ברחבי הארץ על פי מספר פרמטרים שמדדו את רמת המקצועיות שלהם. מהמצטיינים: בילינסון, תל השומר, הכרמל והשרון. בתחתית: איכילוב, אסף הרופא והמשפחה הקדושה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

דוח מדדי האיכות בודק פרמטרים רבים בתפקוד בתי החולים, בהם לדוגמה המהירות ואופי הטיפול באירוע לבבי - בעוד היעד לביצוע צנתור לב הוא תוך 90 דקות מרגע הגעת המטופל לבית החולים. בדוח בחנו גם את הטיפול בשבץ מוחי - במצבים אלו היעילות המרבית של הטיפול נעשית בפרק זמן של עד 3 שעות ממועד האירוע.

בנוסף, במשרד הבריאות בדקו האם המרכזים עמדו ביעדי המאמץ למניעת זיהומים, שדורש מבתי החולים לתת טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני ניתוח קיסרי וניתוחים נוספים. בין היתר, נבחנו איכות הטיפול בחולי סוכרת, זמני ההמתנה בקבלה לאשפוז, ניתוחי שבר צוואר הירך השכיחים בקרב קשישים ועוד.

בית החולים איכילוב (צילום: עודד קרני)
בתחתית הרשימה. בית חולים איכילוב | צילום: עודד קרני

מבין מרכזי העל, בית החולים שקיבל את הציון הגבוה ביותר בעמידה ביעדי משרד הבריאות הוא בית החולים בילינסון בפתח תקווה. בראש בתי החולים הגדולים נמצא בית החולים כרמל שקיבל גם הוא את הציון 10 מתוך 10 במדדי משרד הבריאות. בית החולים הקטן שזכה לציון הגבוה ביותר הוא בית חולים השרון, שנמצא גם כן בפתח תקווה.

במקום השני בין מרכזי העל נמצא המרכז הרפואי שיבא תל השומר ואחריו על פי הסדר: הדסה עין כרם, סורוקה, רמב"ם ואיכילוב. בתי החולים ברזילי, מאיר והלל-יפה קיבלו גם הם ציונים גבוהים יחסית בדוח המדדים.

בין המרכזים הגריאטריים, אלו שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר הם הוד עמל שבמעלה אדומים והמרכז הגריאטרי נאות טבריה. אסף הרופא, איכילוב והמשפחה הקדושה נמצאים בתחתית רשימת הציונים של קבוצת בתי החולים אליהם הם משתייכים.

בתי החולים הטובים ביותר על פי דוח המדדים:

בית החולים בילינסון (מבין מרכזי העל)
בית חולים הכרמל (מבין בתי החולים הגדולים)
בית חולים השרון (מבין בתי החולים הקטנים)

בתי חולים נוספים שזכו לציונים גבוהים:

המרכז הרפואי שיבא
בית החולים ברזילי
בית החולים מאיר
בית החולים הלל-יפה

בתי החולים שקיבלו את הציונים הנמוכים ביותר:

בית החולים איכילוב (מבין מרכזי העל)
בית החולים אסף הרופא (מבין בתי החולים הגדולים)
בית החולים המשפחה הקדושה (מבין בתי החולים הקטנים)
המרכז הגריאטרי נאות טבריה (בתי חולים גריאטריים גדולים)
הוד עמל ירושלים במעלה אדומים (בתי חולים גריאטריים קטנים)

"אין בכוונת התוכנית לעודד תחרות בלתי מבוקרת ויצירת מצבי 'רפואת יתר'"

שר הבריאות, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין התייחס לדוח ואמר: "המקצועיות ואיכות הטיפול בולטים במיוחד בהתמודדות מערכת הבריאות עם נגיף הקורונה. בביקוריי הרבים בבתי החולים ברחבי הארץ אני רואה את הטיפול המסור של הצוותים הרפואיים ואת איכות הטיפול בחולים".

שר  הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: לע"מ)
שר הבריאות יולי אדלשטיין | צילום: לע"מ

"המדידה עורכת השוואה בין המוסדות השונים והיא מקור לתחרותיות חיובית ובונה", אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי. "תמריץ למצוינות והישגיות, אך אין בכוונת התוכנית לעודד תחרות בלתי מבוקרת ויצירת מצבי 'רפואת יתר'. כמנהל בית חולים לשעבר אני מכיר את התוכנית מכל צדדיה ומשוכנע ביעילותה וחשיבותה לקידום איכות הטיפול בישראל".

ראש תוכנית המדדים, פרופ' ירון ניב, סמנכ"ל בכיר לאיכות ובטיחות הטיפול במשרד הבריאות הסביר: "במהלך השנים חלה התקדמות בתוכנית הלאומית למדדי איכות, ביכולת המחשוב ומשיכת נתונים מתיקי החולים. יש שיתוף פעולה מצוין עם מוסדות הבריאות ועם האיגודים המקצועיים של ההסתדרות הרפואית. גם השנה, למרות התפרצות מגפת הקורונה, לא נפגעה איכות הטיפול ואף השתפרה, כפי שבא לביטוי בתוצאות רוב מדדי האיכות".

"ההישג היוצא מגדר הרגיל של בילינסון והשרון במרכז רפואי רבין הוא תוצאה של מצוינות הצוותים הרפואיים ועבודה 24/7 במשך 365 ימים בשנה", אמר ד"ר איתן וירטהיים, מנהל מרכז רפואי רבין (בילינסון והשרון). "אני גאה לעמוד בראש צוות מקצועי ונחוש, בזכותו בתי החולים בילינסון והשרון הגיעו להישגים נהדרים אלו. דוח מדדי האיכות של משרד הבריאות משקף לציבור בישראל את מה שאלפי המטופלים שלנו רואים בכל יום - צוות רפואי מקצוען ואכפתי לחולים. נמשיך לפרוץ דרך ולהיות חוד החנית בישראל תוך עמידה בסטנדרטים הרפואיים הגבוהים ביותר".

  פרופ' חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות  (צילום: החדשות 12, החדשות12)
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי | צילום: החדשות 12, החדשות12

פרופ' יניב שרר, מנהל המרכז הרפואי ברזילי אמר: "נתוני האיכות הלאומיים הם ללא ספק תעודת כבוד עבור המרכז הרפואי ברזילי. נתונים אלה משקפים את ה-DNA הארגוני של ברזילי, איכות רפואית ומצוינות ללא פשרות, הקפדה על איכות ובטיחות הטיפול, מקצועיות ויחס אישי לכל מטופל. ברזילי הוכיח שהוא עומד בסטנדרטים לאומיים ובין-לאומיים עדכניים, ואת ההישג המרשים ראוי לזקוף ללב הפועם של ברזילי - הצוותים המקצועיים המעולים שלנו".