שיחת טלפון אחת – שמספרת את הסיפור כולו: אלפי אזרחים נאלצו להתמודד בשבועות האחרונים עם הודעות שהגיעו לטלפונים הניידים שלהם ובהן הודעה – כמעט בלתי ניתנת לערעור – לפיה עליהם להיכנס לבידוד מכיוון שהיו ליד חולה קורונה מאומת. במשרד הבריאות פתחו את מוקד "קול הבריאות" הטלפוני, אליו מקבלי ההודעות יוכלו לפנות במידה ויש להם שאלות או ערעור על ההודעה. שיחות ועדויות שהגיעו לידי N12 חושפים את אטימות המערכת וגם את העובדים הממורמרים:  "יש המון בלאגן כרגע במערכת – כל המדינה וכל העולם בכאוס".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

בשיחת טלפון שהוקלטה במוקד "קול הבריאות" במספר 5400*, ניתן לשמוע איך נשמעת שיחה אחת – של אישה שמבקשת לקבל מידע על פרטי ההודעה שקיבלה. בשיחה נשמעת נעמה (שם בדוי) מתחננת לפרטים מנציג השירות: "קיבלתי הבוקר הודעה שלכאורה הייתי ליד חולה מאומת. זה תמוה עד כדי הזוי שאף אחד לא יודע לומר לי מהו המיקום שבו נחשפתי לכאורה לאותו חולה".

מן העבר השני של הקו נשמע נציג השירות כשהוא עונה לה, "את זה רק את תוכלי להגיד לי, כי לאף אחד אין הרשאה לנתוני השב"כ", הסביר. "אני מבין לגמרי את התסכול שלך אבל תני לי להסביר לך: אני פה כדי לעזור לך אבל אין לי איך לעזור לך, אני אומר מראש". הנציג המשיך להסביר את דבריו: "משרד הבריאות עובד בשיתוף פעולה עם השב"כ. הטכנולוגיה של השב"כ מאוד מתקדמת ועובדת על פי איכון הטלפון. לא רחוק ממך היה חולה מאומת והטלפון שלך אוכן".

נעמה המשיכה וניסתה לתחקר את הנציג "אתם יודעים מי החולה המאומת?", שאלה. הנציג סיפק את התשובה המוכנה מראש: "אין לי הרשאות לדברים האלה, זה מידע חסוי של משרד הבריאות והשב"כ. חוץ ממספר הטלפון שלך, השעה והתאריך בו קיבלת את ההודעה אין לי איך לעזור".

בשלב זה בעלה של נעמה הצטרף לשיחה, "אשתי צריכה להיכנס לבידוד של 7 ימים על פי ההנחיות שלכם, בלי שהיא יודעת מה הייתה נקודת החשיפה וגם אתם לא יודעים להגיד היכן היא הייתה", התלונן. "יכול להיות שמקום העבודה שלה ייפגע, אולי יפטרו אותה או יוציאו אותה לחל"ת כי היא לא יכולה להגיע פיזית, ואף אחד לא לוקח על זה אחריות, אתם לא יודעים מי החולה ומה הנקודה, אתם לא יודעים כלום. לא אכפת לכם שאנשים ייפגעו כי אנחנו שוברים את הראש וחייבים להסתמך על המידע באפליקציה. אם יש טעות או אין – שאנחנו נספוג את זה". 

הנציג מעבר לקו הטלפון הזדהה עם דבריו של הבעל והוסיף את הווידוי המפתיע: "אתה יודע מה - שים בצד את התפקיד שלי בתור מוקדן של 'קול הבריאות', אני אגיד לך את האמת: אני מסכים עם כל מילה שלך. להגיד שאני יכול לעזור לך? הלוואי והייתי יכול".

בהקלטה אחרת, מנהלת בכירה במוקד הסבירה חלק מהסיבות לכך שנעמה ובעלה לא הצליחו לקבל את התשובות שביקשו. "יש המון בלאגן כרגע במערכת - מיום ליום אנחנו מקבלים אישורים לעשות דברים או לא לעשות דברים", סיפרה. "אני מתנצלת על הבלאגן הזה, כל המדינה וכל העולם כולו בכאוס אחד גדול ואנחנו לומדים להתנהל עם זה תוך כדי תנועה. יש המון בלאגן, זה משהו שהולך ומסתדר תוך כדי תנועה, כל התלונות שמתקבלות נאספות לטובת שיפור".

בשיחה עם N12 סיפר עובד במוקד של משרד הבריאות על הכשלים וחוסר היכולת לעזור לפונים. "בתור אחד שעונה לאנשים שמתקשרים אל המוקד אני יודע שאין לאף אחד מנציגי משרד הבריאות אפשרות לשחרר מבידוד", חשף. "הנציגים שעונים לטלפונים לא יכולים לעשות כלום ולא יודעים על מה האיכונים. מנחים אותנו להעביר את האנשים להמתנה שלוקחת עד שתקופת הבידוד של אותו אדם תסתיים וכך 'נפטרים ממנו'. ניסיתי מספר פעמים לפנות לנציגים בכירים שעובדים איתי וביקשתי לנסות לתת כתף ולעזור לאנשים שבאמת לא צריכים להיכנס לבידוד אבל נפנפו אותי".